Ще загуби ли България и колко, ако спре транзитът на руски газ по "Турски поток"?
Тръбата в България по документи се води "разширение на газопреносната система на "Булгартрансгаз", но според проекта инвестицията от близо 3 млрд. лева - осигурена предимно със заемни средства от държавното дружество и саудитския консорциум "Аркад" - трябва да се изплаща от таксите за пренос на газ за период от 10 години. Този газ е предимно от "Газпром", защото руският гигант резервира огромната част от капацитета на "българската" тръба за дълъг период от време.
Какво се случва, ако транзитът спре?
Въпросът става актуален отново заради новината, че лицензът за износ на природен газ на компанията оператор на "Турски поток" е отнет. Става дума за "South Stream Transport B.V." - дъщерно дружество на контролирания от Москва "Газпром", базирано в Нидерландия. Съобщението дойде от самото дружество. Властите в Амстердам са прекратили лиценза на 18 септември като акт на прилагане на европейските санкции срещу Кремъл заради войната в Украйна.
Официалната позиция на South Stream Transport B.V., цитирана от "Ройтерс", е, че вече е поискано възстановяване на разрешителните, а въпреки новата ситуация транспортирането на газ по трасето ще продължи. Дружеството отговаря за морската част на газопровода от Русия до Турция през Черно море: "Въвеждането на нови санкции не ограничава продължаването на транспортирането на газ от South Stream Transport B.V. В тази връзка доставките на газ за различни промишлени отрасли и милиони домакинства в Турция и европейските страни няма да бъдат засегнати в краткосрочен и дългосрочен план", е версията на компанията.
"Свободна Европа" обаче предупреждава за риск. В писмо до мениджърите на компанията, изпратено на 14 септември, на което медията се позовава, директорът на South Stream Transport B.V. Олег Аксютин се разпорежда всички дейности да бъдат незабавно прекратени. В това се включва и прекратяването на разговорите с всички западни доставчици.
„Спрете изпълнението на всички договори, свързани с техническата поддръжка на газопровода, включително проектиране, производство, сглобяване, тестове, ремонти, поддръжка и обучение“, пише Акюстин в цитирания пасаж.
Прекратяването на договорните отношения с доставчици от страна на South Stream Transport B.V. означава, „че никой няма да може да извършва ремонти, ако тръбата се повреди, има течове или част от нея се разпадне заради земетресение.
Всъщност руската компания е загубила оперативния контрол над газопровода, а руското подразделение е загубило връзка с основната корпорация“, казва още пред "Свободна Европа" източник от South Stream Transport B.V.
Медията не е получила отговори от компанията по въпроса с писмото към момента.
„Турски поток“, който започва от Русия и преминава по дъното на Черно море до Турция, на практика замени проекта "Южен поток". Капацитетът му е за пренос на 33 млрд. кубични метра газ на година. Половината от това количество се консумира от Турция, а останалата част "тече" през България по т.нар. "Балкански поток" в посока Сърбия и Унгария.
Още при пускането на "Турски поток" в началото на 2020 г., тържествено отбелязано от Реджеп Тайип Ердоган, Владимир Путин, Бойко Борисов и Александър Вучич, България се отказа от транзитни такси на стойност около 110 млн. долара годишно до 2030 г. Те щяха да постъпват в "Булгартрансгаз" - без значение дали по Трансбалканския газопровод през Украйна, Румъния и България "тече" транзитен газ или не. Последният кабинет на Бойко Борисов се отказа от клаузата "ship or pay" в дългосрочния договор за транзит между "Булгартрансгаз" и "Газпром".
Страната ни освен това се съгласи руският газ за вътрешно потребление също да влиза през Турция в България, с което на практика София помогна ефективно за заобикалянето на Украйна като транзитна страна - важна дългосрочна цел на Москва.
Това бе и едно от условията на Русия продължението на "Турски поток" към Източна и Централна Европа да мине през България, а не през Гърция.
Загубените над 1,1 млрд. долара от транзитни такси ще се компенсират с транзитните такси от продължението на "Турски поток" - или т.нар. "Балкански поток" - това твърдеше бившата министърка на енергетиката Теменужка Петкова през 2018 г. когато бе взето решението за строеж на тръбата през България. Изчисленията на Министерството на енергетиката гласяха, че приходите ще са са 4,35 млрд. долара за 20 години. "Булгартрансгаз" пък прогнозираше постъпления от 330 млн. лв. годишно.
В първите 10 години от експоатацията на газопровода обаче приходите отиват директно за плащане на самата инвестиция - тоест за покриването на изтеглените от държавната компания "Булгартрансгаз" и строителя заеми. Една немалка част от финансирането е с неизвестен кредитор, тъй като става въпрос за намерени от строителя средства. Същият този строител в хода на изграждането намести руски подизпълнители на обекта.
Ако заемите не бъдат покрити - а по проект това трябва да става с приходите от транзит, това чоже да създаде риск за "Булгартрансгаз", чиято собственост се води съоръжението. Изчисленията показват, че изплащането може да стане за 10 години, а огромната част от капацитета е резервиран от "Газпром" - тоест парите идват от Русия.
Към момента "Газпром" е платил авансово дължимите транзитни такси на България за преноса на газ към Сърбия и Унгария до средата на 2023 г. Сумата беше преведена през 2021 г. и възлиза на 683,3 млн. лева. Цената на транзита, изчислена при прогнозна годишна индексация на договора за две години и с приспадане на дисконтов фактор от 2,7% на годишна база.
Ако след тази дата транзитът или плащанията спрат, "Булгартрансгаз" ще трябва сама да си плаща заемите за строежа на т.нар. "Балкански поток". За това предупреди и енергийният експерт Илиян Василев днес, след като се разбра за отнетия лиценз на нидерланската компания, оперираща "Турски поток".
Повтаряне на сценария за спиране на газопотока заради "аварии" и невъзможност те да бъдат поправени, каквото се разигра със "Северен поток 1", не е за пренебрегване.
На практика, при спрян транзит и плащания от "Газпром" България няма да загуби пряко пари - защото приходите покриват инвестицията.
"Булгартрансгаз" обаче може да загуби... ликвидност.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: