"Демократична България" е похарчила най-много пари в предизборната кампания за парламентарния вот на 11 юли - общо 1 611 510 лв. На второ място се класира БСП с 1 159 512 лв., а "Българските патриоти", които дори не успяха да преминат бариерата от 4% за парламентарно участие, са дали малко над 906 хиляди лева за медийни услуги, масови прояви и агитация.

Това показва анализ на Института за развитие на публичната среда, представен в четвъртък, в който са разгледани различните направления на разходите на партиите.

Общата сума на декларираните похарчени средства за предизборна кампания на 11 юли е оценена на 7 434 468 лв.

2/3 от тези средства са инвестирани за медийни услуги, като сайтовете и социалните мрежи изпреварват частните телевизии с малка преднина в размера на привлечените средства за политическа реклама.

Най-големият дял от разходите в кампанията са за медийно отразяване - 66% от всички средства са заложени в това перо.

Тук са включени и 539 854 лв. от медийни пакети, които партиите без субсидии имат право да ползват за платени участия.

Кампанията на терен е струвала 1,158 млн. лв., а разходи за заплащането на работници по провеждането й са декларирали само БСП и ДПС (Движението отчита символичните 9 лв. по този показател).

Разбивката на средствата за медийни разходи показват, че онлайн медиите изпреварват двете частни телевизии по обем на привлечените средства по време на предизборната кампания.

Сайтовете и социалните мрежи са били най-предпочитани за политическа реклама в предизборната надпревара като към тях са насочени 35% или 1 715 299 лв. За частни телевизии пък са отделени - 34,5% или 1 689 864 лв.

БНТ и БНР, взети заедно, са получили под 750 000 лв. от кампанията за парламентарните избори на 11 юли.

Ефективността на парите им обаче не винаги е висока. "Медийната цена" спрямо 1 получен глас за "Републиканци за България", например е 24.22 лв. - най-високото ниво на фона на всички останали участници във вота. Партията на Цветан Цветанов така и не успя да вземе повече от 1%, като изгуби и възможността за държавна субсидия.

За сравнение - съотношението медийни разходи / получени гласове при първата политическа сила в 46 Народно събрание "Има такъв народ" е само 0,16 лв. Авторите на анализа все пак обръщат внимание, че партията залагаше основно на своята телевизия ⅞ TV като канал за разпространение на послания до своите поддръжници.

За ГЕРБ един привлечен глас е струвал по 1.11 лв. от разходите за агитация.

Скъпата кампания на "Демократична България" е вдигнала "цената" на един глас до три пъти по-висока стойност от тази на ГЕРБ.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024