"Демократична България" е похарчила най-много пари в предизборната кампания за парламентарния вот на 11 юли - общо 1 611 510 лв. На второ място се класира БСП с 1 159 512 лв., а "Българските патриоти", които дори не успяха да преминат бариерата от 4% за парламентарно участие, са дали малко над 906 хиляди лева за медийни услуги, масови прояви и агитация. 

Това показва анализ на Института за развитие на публичната среда, представен в четвъртък, в който са разгледани различните направления на разходите на партиите.

Общата сума на декларираните похарчени средства за предизборна кампания на 11 юли е оценена на 7 434 468 лв. 

2/3 от тези средства са инвестирани за медийни услуги, като сайтовете и социалните мрежи изпреварват частните телевизии с малка преднина в размера на привлечените средства за политическа реклама. 

Най-големият дял от разходите в кампанията са за медийно отразяване - 66% от всички средства са заложени в това перо.

Тук са включени и 539 854 лв. от медийни пакети, които партиите без субсидии имат право да ползват за платени участия. 

Кампанията на терен е струвала 1,158 млн. лв., а разходи за заплащането на работници по провеждането й са декларирали само БСП и ДПС (Движението отчита символичните 9 лв. по този показател). 

Разбивката на средствата за медийни разходи показват, че онлайн медиите изпреварват двете частни телевизии по обем на привлечените средства по време на предизборната кампания. 

Сайтовете и социалните мрежи са били най-предпочитани за политическа реклама в предизборната надпревара като към тях са насочени 35% или 1 715 299 лв. За частни телевизии пък са отделени - 34,5% или 1 689 864 лв.

БНТ и БНР, взети заедно, са получили под 750 000 лв. от кампанията за парламентарните избори на 11 юли.

 

Ефективността на парите им обаче не винаги е висока. "Медийната цена" спрямо 1 получен глас за "Републиканци за България", например е 24.22 лв. - най-високото ниво на фона на всички останали участници във вота. Партията на Цветан Цветанов така и не успя да вземе повече от 1%, като изгуби и възможността за държавна субсидия. 

За сравнение - съотношението медийни разходи / получени гласове при първата политическа сила в 46 Народно събрание "Има такъв народ" е само 0,16 лв. Авторите на анализа все пак обръщат внимание, че партията залагаше основно на своята телевизия ⅞ TV като канал за разпространение на послания до своите поддръжници. 

За ГЕРБ един привлечен глас е струвал по 1.11 лв. от разходите за агитация.  

Скъпата кампания на "Демократична България" е вдигнала "цената" на един глас до три пъти по-висока стойност от тази на ГЕРБ.  



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Ивайло Христов: Ще има български филм с "Оскар", когато има пари

Режисьорът на "Страх" определи като "буря в чаша вода" критиките на Теодор Ушев към избора на българското предложение за наградите

2,4 млрд. лв. от Плана за възстановяване са само за въглищните региони

Перник, Стара Загора и Кюстендил ще получат целева подкрепа

Весела Казакова, Мина Милева и "наказателният вот" срещу филмите им в България

"Това е наказание срещу успеха на всички, които светът призна - и то западният свят"

Изследване от Швеция: Covid-19 засяга по-малко хора, ако близките им са ваксинирани

Ваксините играят ключова роля не само за индивидуалната, но и за колективната защита във високорискова среда

Вирусолозите предлагат по-строги мерки: "Ние сме в извънредна ситуация"

"Излизането от тази вълна зависи от нашето разумно поведение като общество"