Компанията майка на Google, Alphabet, загуби 9% от стойността на акциите си, след като стана ясно, че Apple обмисля да въведе алтернативни търсачки в iPhone, базирани на изкуствен интелект.
В момента Google е търсачката по подразбиране в браузъра на iPhone - Safari. За целта Google плаща около 20 милиарда долара годишно на Apple, като това осигурява на най-популярната (засега) търсачка милиони потребители и подкрепя рекламния бизнес на компанията.
Споразумението между двата технологични гиганта обаче стана част от антимонополно дело срещу Google. Според федерален съд в САЩ търсачката поддържа незаконно монополно положение, като сключва сделки с безжични оператори, разработчици на браузъри и производители на устройства.
Именно в рамките на изслушване по това дело вицепрезидентът на Apple Еди Кю обяви намерението на компанията да включи алтернативни AI търсачки в iPhone.
От думите му, цитирани от Financial Times, става ясно, че компанията разговаря с AI стартъпи като Perplexity.
Apple планира да „добави тези търсачки към списъка“ с инструменти, които потребителите на iPhone и iPad могат да изберат като предпочитана опция за търсене в уеб браузъра Safari. Времевият период за евентуалното внедряване на тези инструменти не беше посочен, но заявката се отрази мигновено върху стойността на Google и акциите на компанията паднаха с близо 9% в сряда,а акциите на Apple - с около 2%..
Ако се стигне до прекратяване на споразумението с Google, според което тя е основната търсачка в браузъра на iPhone, това ще струва милиарди загуби и за Apple, отбелязва изданието.
През последната година Apple внедри няколко AI инструмента за iPhone, включително достъп до ChatGPT на OpenAI чрез асистента Siri. Въпреки това сред някои инвеститори има опасения, че компанията изостава от конкуренти като Google, Amazon и Microsoft в надпреварата за генеративен изкуствен интелект.
Нови AI-базирани търсачки като Perplexity предлагат директни отговори, базирани на анализ на множество източници. Вместо да представят списък с линкове, като Google, тези платформи обобщават информацията, което допълнително намалява нуждата от традиционно търсене и кликане върху сайтове.
Google все още доминира, като обхваща около 89% от глобалния трафик, но в последните месеци делът на търсачката на пазара постепенно намалява. Така нарастващата популярност на генеративни AI продукти като продължава да създава заплахи за дългосрочния модел на търсачката.
Наскоро OpenAI добави и функция за пазаруване на ChatGPT, която според уверението на компанията няма да предлага отговори, базирани на реклами, като по този начин допълнително увеличи натиска върху бизнес модела на Google.
ChatGPT навлиза и в онлайн пазаруването
Все по-малко търсене в Google заради AI, брандовете сменят стратегиите
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: