АПИ носи част от вината за катастрофата, убила 45 души на АМ "Струма" Снимка: © Getty Images

Съдът в Перник призна, че Агенция "Пътна инфраструктура" носи частична вина за тежката автобусна катастрофа на АМ "Струма" през 2021 г., когато загинаха 45 души.

Причината е в проектирането на отсечката от пътя, при което "не са спазени геометричните характеристики". Това създава опасност от инциденти при поддържане на разрешената скорост за магистралата.

"Проектираният напречен наклон на кривата отговоря на скорост от 90 км/ч, но липсва поставен пътен знак Б26/90 километра на необходимите места, който да ограничи скоростта", се казва в решението на съда.

АПИ осъдена да плати 10% от обезщетенията на близките на загиналите - или по 20 000 лв. за всяка жертва.

Решението все още не е окончателно и подлежи на обжалване.

Трагедията се случи на 23 ноември 2021 г. през нощта, докато македонски туристически автобус се връщаше от екскурзия в Турция през България към Скопие.

През август 2022 г. близки на загиналите заведоха иск за обезщетения от 750 хил. евро срещу АПИ и Българската асоциация на автомобилните застрахователи.

Жалбата беше заведена заради техническите неизправности по пътното платно, заблуждаващи маркировка и знаци, некачествени мантинели и асфалт.

Прокуратурата отделно се занимава с предполагаемата вина на загиналия шофьор на автобуса.

Според съдебното решение по делото за обезщетението той е карал със 107 км/ч.

  • Маркировката показва, че разрешената скорост в участъка е 120 км/ч, въпреки че тя не отговаря на реалните характеристики на пътя.

"През 2013г се приема направеното предложение допустимата максимална скорост по пътя да стане 120 км/ч, което е мотивирано с това, че пътя е изграден с техническите елементи на магистрала; изготвен е нов проект за организация на движението при тази скорост, който е имал за цел чрез вертикална и хоризонтална маркировка да приведе участъка към нормативните изисквания за автомагистрала. Това е направено, но при липса на разрешение за експлоатация, то участъкът все още е със статут не на автомагистрала, а на скоростен път", се казва още в съдебното решение.

  • Мантинелата на пътя също не е била от клас и с носимост, достатъчна да задържи автобус с тези габарити и тегло.
  • Маркировката по асфалта е била износена и снамалена видимост "до такава степен, че не са били възможни измервания на експлоатационните показатели".

Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Кристиан Вигенин ще се кандидатира за председател на БСП

По неофициална информация Крум Зарков, Атанас Зафиров и Кирил Добрев са сред другите кандидати за председателския пост

19:45 - 09.01.2025
Важно днес

Спецоперация в два столични квартала. Сред задържаните е и Митко Русия

Всички арестувани са от така нар. тежък криминален контингент

18:22 - 09.01.2025
Важно днес

За първи път от 21 г. Милена Тодорова върна България в топ 3 на световния биатлон

Това е първият подобен успех за България от март 2004 г. насам

16:44 - 09.01.2025
Важно днес

ВСС назначи прокурорката от делото "Костинброд" за заместник на Сарафов

Решението е взето единодушно

13:38 - 09.01.2025
Политика

По нищо не личи Румъния да се е поучила от грешката “Калин Джорджеску”

Новите избори в Румъния: Популистът, лицето на старата власт, кметът на Букурещ и още кандидати

12:54 - 09.01.2025
Важно днес

Двама пострадаха при тежка катастрофа под надлез "Надежда" в София

Движението в участъка се отбива

12:38 - 09.01.2025