Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Йордан Вълчев и неговият екип са си раздали премии за над 2,27 млн. лв. за "добре свършена работа". Това твърди в своя позиция Институтът за пътна безопасност (ИПБ).
Неправителствена организация, която се занимава с мониторинг и анализ за безопасността по пътищата в България, иска обяснение за основанието на тези големи бонуси, които са били одобрени през 2024 г.
В отворено писмо организацията отбелязва, че пътната мрежа е в тежко състояние – липсват маркировки, мантинели, пътни знаци и осветление. АПИ не извършва ремонти, тъй като "няма договори за поддръжка", както самата агенция призна след трагедията с 12-годишната Сияна, загинала на пътя Телиш-Радомирци.
Непосредствено след инцидента от Агенция пътна инфраструктура заявиха, че пътят е в добро състояние, докато впоследствие стана ясно, че основната причина за тежката катастрофа край Телиш е именно лошата пътна настилка. За конкретния участък в АПИ е имало и десетки сигнали.
Въпреки призивите за оставката на Вълчев и събраните повече от 13 000 подписа с това искане, премиерът Росен Желязков коментира че "най-нелепото и непоследователно поведение е някой да бъде отстранен" в отговор на въпрос за поемане на отговорност за бездействието на Пътната агенция (АПИ) по опасния път.
В крайна сметка Вълчев запази поста си, а АПИ обеща ремонт на 36 критични участъка, който така и не е приключил.
"България остава сред страните с най-много жертви по пътищата в ЕС, докато сигнали за опасни участъци не водят до действия от страна на агенцията. В тази ситуация разпределянето на милиони левове бонуси звучи като подигравка с обществото и с жертвите на пътя", посочват от ИПБ.
Организацията настоява пътната агенция да даде обяснение на какво основание председателят и членовете на Управителния съвет се възнаграждават допълнително.
Този случай идва на фона на поредица други скандали около АПИ през последните месеци.
През май 2025 г. разследване на Антикорупционния фонд разкри схема за корупция с отклоняване на пари от обществени поръчки за пътна маркировка.
Според публикацията част от парите са били подкупи за висши служители в агенцията.
BIRD: Фирма, свързвана с Таки, прави системата за наблюдение на целия пътен трафик
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: