Министерството на финансите обяви, че е възложило финансова инспекция на обществена поръчка за строителството на пътя Русе - Велико Търново, която е оценена на 1,5 млрд. лв.
Процедурата за възлагане на строителството е започнала още през декември 2020 г. (в последните месеци на кабинета "Борисов 3"), но минава година и половина, преди да се стигне до техническа оценка на офертите. Това се случва в края на май 2022 г., при новото ръководство на АПИ и МРРБ, броени дни преди Слави Трифонов да обяви, че изтегля ИТН от властта.
Две от допуснатите сдружения-кандидати - ДЗЗД „ХЕМУС-16320“ и „ХВП – ЯБЛАНИЦА“ ДЗЗД - са "свързани лица, тъй като в тях участват свързани дружества - „Пътстройинженеринг – Т“ АД, „Хидрострой“ АД и „ВДХ“ АД", както става ясно от справката на Министерството на финансите.
"Свързаността между тези дружества произтича от обстоятелството, че мажоритарните им собственици и членове на управителните им органи - Григор Иванов и Велико Желев участват съвместно в управлението на трето дружество - „Пътни строежи Велико Търново“ АД. На основание чл. 107, т. 4 от ЗОП тези участници (ДЗЗД „ХЕМУС-16320“ „ХВП – ЯБЛАНИЦА“ ДЗЗД) е следвало да бъдат отстранени, но това не е направено", съобщават от МФ.
От министерството на Асен Василев посочват още, че стойностите на офертите са били с между 190 и 300 млн. лв. над прогнозната стойност и въпреки това са класирани.
На 18 юли 2022 г. председателят на АПИ Тодор Василев взема решение да избере изпълнители според класирането на комисията.
Позиция едно печели ДЗЗД „ХЕМУС-16320“ с цена от 876 525 100,64 лв. (над 300 млн. над прогнозната стойност). За втората позиция за изпълнител е определен ДЗЗД „АМ РУСЕ ТЪРНОВО“ с цена от 660 425 563,84 лв. (над 190 млн. над прогнозната стойност). Така общата цена за изпълнение на поръчката е повече от 1,539 млрд. лв., което е повече от 556 млн. лв. над прогнозната стойност, съобщават от МФ.
АДФИ следва да провери защо до крайното класиране са допуснати две икономически групи, като всяка печели по една обособена позиция, защо цените на които се възлагат поръчките надвишават с 40 до 55 % прогнозния бюджет и има ли тръжна манипулация и разпределяне на поръчките по обособени позиции и ощетяване на бюджета на Европейския съюз. За потенциалните нарушения и за наличие на картел ще бъдат сезирани OLAF и Главна дирекция „Конкуренция“ на Европейската комисия.
Новината беше споделена и от премиера в оставка Кирил Петков.
Той заявява, че "ако се отива към избори, този път ни трябва парламентарно мнозинство, при което да не си задаваме въпроси дали ще има подкрепа за антикорупционни закони без компромиси, за прозрачно разходване на публични средства в полза на хората, за политики за народа, а не за избрани фирми".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: