Луксозният бранд Balenciaga провокира бурни коментари и шеги в социалните мрежи с новата си идея - лимитирана серия от тотално амортизирани кецове, които ще се продават на цени от близо 1500 евро.
Компанията публикува нова колекция от спортни обувки, които напомнят на класическия стил на Converse, с името "Paris Sneaker".
Изображението, с което серията се рекламира, представлява снимка на чифт кецове, които изглеждат като преминали през всички кръгове на Ада. Оригиналният цвят е скрит под пласт от кал или сажди, гумените подметки са изпилени отстрани, връзките им са скъсани, ръбовете - разпорени.
Снимките са преувеличение на това, което Balenciaga наистина продава в ограничение от 100 бройки.
Но и реалните предложения в лимитираната серия от Paris Sneakers са много далеч от вида, в който някой би искал да види чисто новите си обувки. Особено ако e платил 1450 евро за тях.
Специалните модели на Balenciaga са в бяло и черно, като носят върху себе си белезите на сериозен тормоз. Името на компанията е изписано с маркер в неравен шрифт върху подметките. Самата гума е изцапана и нарязана, така сякаш кецовете са извървяли стотици километри във "вражеска" среда.
Текстилните им елементи са разрязани и умишлено овехтени - прокъсвания има по цялата материя. Моделите вече са пуснати за предварителна продажба срещу сума, сравнима с минималната месечна работна заплата във Франция.
"Масовите" предложения от колекцията на Balenciaga извън специалната серия се продават между 395 и 495 евро, макар че изглеждат по сходен начин.
Най-евтините оферти са на ниски кецове, чиито пети изцяло липсват.
Balenciaga нарочно са искали да покажат обувките "изключително износен, надраскани и мръсни".
Целта на колекцията е да подскаже, че Paris Sneakers са "създадени за носене през целия живот".
Посланието се вписва в идеята за "отговорно" потребление на фона на нарастващите проблеми около отпадъците, които бързата мода създава и влиянието на свръхпотреблението върху околната среда.
"Купи и запази завинаги. Демна Гвасалия (творческият директор на Balenciaga) ще накара хората, които могат да си позволят луксозни стоки, да купят предварително състарени кецове за 1450 евро. Той тотално преобръща същността на лукса", пише Pam Boy, главен редактор по съдържанието на GQ France.
Реакциите на останалите хора обаче са доста по-строги спрямо моделите на Balenciaga.
"Обувките изглеждат така, сякаш са изкарани от контейнер за дарения на социално-слаби хора и някой е написал Balenciaga върху тях", пише един от коментаторите в Twitter.
"Ако сте си купили от кецовете на Balenciaga, които изглеждат така, сякаш са попаднали под градинска косачка, моля ви, потърсете помощ. Но и се свържете с мен, защото много бих искал да разбера къде ви е бил умът в този момент", пише друг потребител.
Други наблюдатели на модната индустрия посочват, че интересът към предварително захабените обувки става по-голям не само сред луксозни брандове, но и при марки като New Balance и Nike.
"Версията на Balenciaga обаче е стъпка в грешна посока. Paris Sneakers минават отвъд избелените цветове и амортизираните подметки, като стигат до пълно унищожение. Сякаш са вдъхновени от образа на човек, който няма възможност да избира дрехите, които носи или притежава. Това прави обувката "модна" адаптация на тежкото финансово положение. Бедността не е естетика, нито е извор на вдъхновение. Идеализирането на съсипаните обувки, което се прави заради удовлетворяване на модерен дневен ред, излъчва привилегированост и глупост", пише Input Magazine в свой коментар.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: