България изостава драматично с ПВУ. Ще му дойде ли редът в НС вместо "кокошкарските обиди"?
Европейски дневници

България изостава драматично с ПВУ. Ще му дойде ли редът в НС вместо "кокошкарските обиди"?

Снимка: © Getty Images

Над 11 милиарда лева, или над 6% от Брутния вътрешен продукт на България за една година.

Това е общата сума на парите, които държавата има право да получи по Плана за възстановяване и развитие, но 2 години преди крайния срок ЕК е отпуснала само 24% от тях.

Второто плащане от 1.2 млрд. лв., което трябваше да се освободи след завършването на списък с реформи, се бави вече втора година. Междувремнно се смениха един редовен кабинет и два служебни, с перспектива за седми предсрочни избори при рекордно недоволство на гражданите срещу партийното лидерство от всяка "боя".

В първия ден от новия парламент ПП-ДБ обяви, че внася наново четири законопроекта, три от които са причина за забавеното плащане по Плана - Законът за личния фалит, поправки в Закона за защита на лицата, подаващи сигнали за коруция, Правилата за избор на Антикорупционна комисия.

Три дни по-късно Бойко Борисов също заговори с притеснение, че Народното събрание се занимава с "кокошкарски обиди", а ЕК предупреждава, че "българският народ е пропилял времето и много милиарди по Плана за възстановяване".

Според неговата версия - "едва след месец май правителството е започнало да работи по тях".

Лена Бориславова побърза да му напомни, че "преди 2 месеца той и Пеевски лично блокираха тези закони в ресорните им комисии".

Така или иначе - застоят е факт, и то не само по най-близкото второ плащане. Ако реформите не се реализират до 6 месеца, България ще загуби част от средствата безвъзвратно, стана ясно от думите на служебния финансов минсистър Людмила Петкова пред Народното събрание по темата.

Кой носи вина за забавените пари?

  • За неосъщественото непосредствено второ плащане (над 1,2 млрд. лв) най-голяма отговорност в момента носи Народното събрание, защото пропиля времето си в перманентна предизборна кампания между края на 2022 и лятото на 2024 г., вместо да гласува оставащите реформи.
  • Третото и Четвъртото плащане (над 2,4 млрд. лв) също се бавят извънредно - те трябваше да са пристигнали през юни и декември 2023 г. При тях недовършените реформи са в полето на Министерството на енергетиката, Министерството на здравеопазването, Министерството на правосъдието, Министерството на околната среда, МРРБ и др.
  • Петото плащане (1 млрд. лв.) трябваше да се потвърди до края на юни 2024 г. Досега само две от общо 26 реформи са завършени. С други думи - не очаквайте никакви пари, поне не скоро.

България ли се справя най-зле с реформите по Плана за възстановяване и устойчивост?

Краткият отговор е: Не, но това не бива да ни успокоява.

Има държави като Швеция, Нидерландия и Ирландия, които досега не са получили нито едно плащане.

За разлика от България - ПВУ за тях не представлява особено значим дял от икономиката (между 0.18 и 0.63% от националния им брутен вътрешен продукт).

България има истинска нужда от парите по Плана за възстановяване, защото общата им сума е много голяма инжекция в българската икономика. Още повече - парите са стимул за отдавна отлагани реформи.

Държави, които са получили по-малък дял от отделените пари по ПВУ:

  • Кипър - 23.1% от общо 1.02 млрд. евро за грантове;
  • Германия - 22.31% от общо 28 млрд. евро за грантове;
  • Белгия - 17.3% от общо 5.034 млрд. евро за грантове;
  • Полша - 12.9% от общо 25.3 млрд. евро за грантове;
  • Унгария - 2.2% от общо 6.5 млрд. евро за грантове.

На ниво държави със сравнимо население и заделени ресурси - България изпреварва Унгария по ниво на получените средства.

Но изостава както по размер на средствата, така и по дял на усвояването от страна като Португалия, чиито грантове са над 8 на сто от БВП.

Ако се мерим по отличниците в региона - алокираните безвъзмездни средства за Хърватия са над 13% от нейния БВП, а страната вече е получила над 54% от тях.

Най-добре се справя Франция, която вече е получила 31 мрлд. евро (от заделени 40.3 млрд. евро).

Какво препоръчва ЕК на България:

  • Представяне на средносрочен фискален план, в който нетните разходи да се ограничат до ниво, осигуряващо дефицит от не повече от 3% от БВП
  • Значително ускоряване на изпълнението на програмите за сближаване и на Плана за възстановяване, така че реформите и инвестициите да бъдат готови до 2026 г.
  • Да се подобри работата и да се увеличи капацитетът на администрацията, включително на регионално ниво, да се повиши качеството на процедурите за обществени поръчки и да се засили независимостта и работата на регулаторите.
  • Бързо да се финализира REPowerEU - енергийната политика в Плана за възстановяване.
  • Да се подобри образованието и професионалното обучение, да се реши проблемът с недостига на работна ръка
  • Да се намали зависимостта от изкопаеим горива и да се ускори прехода към чиста енергия, плюс капацитет за съхранение.
  • Препоръки има и за справяне с енергийната бедност, насърчаването на ЖП транспорта, укрепване на електрическата мрежа и др.

Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам