Бивша служителка на Facebook, която уличи компанията с изнасяне на вътрешни документи пред медиите в последните седмици, разкри самоличността си. Това е 37-годишната Франсис Хаугън, която доскоро е работила като продуктов мениджър в отдела за дезинформация.
Тя е напуснала компанията по-рано през годината, а преди това е принтирала и съхранила десетки хиляди страници от вътрешни проучвания и доклади. Те бяха разкрити от The Wall Street Journal в серия от публикации, озаглавени „Facebook Papers“, и удариха по имиджа на компанията на Марк Зукърбърг.
Документите показаха, че социалната мрежа знае, че платформите ѝ са използвани за разпространение на езика на омразата, насилие и дезинформация, но компанията е опитала да скрие тези доказателства.
„Това, което отново и отново виждах във Facebook, беше конфликт на интереси между това, което е добро за хората, и това, което е добро за компанията. Facebook винаги избираше да работи за собствените си интереси и да прави още повече пари“, каза Хаугън в интервю за CBS.
Водещата Скот Пели цитира един от вътрешните доклади на компанията, който гласи: „Имаме доказателства от различни източници, че езикът на омразата, разделителните политически речи и дезинформацията във Facebook и нейните приложения засягат обществата по целия свят“.
Месец по-рано Хаугън внесе поне 8 жалби в Комисията по ценните книжа и борсите в САЩ, обвинявайки социалната мрежа, че крие информация от инвеститори и потребители. Според нея – Facebook са направили проучвания, в които установяват негативни ефекти от съдържанието в платформите им, най-вече върху младите жени в Instagram, но въпреки това не предприемат мерки.
Според файловете – 32% от тийнейджърките казват, че не се чувстват добре в телата си, а Instagram ги кара да се чувстват още по-зле. Дезинформацията в социалната мрежа е увредила психическото здраве на много млади хора и дори от Facebook установяват, че платформата е „токсична“.
Fake Famous по HBO: Instagram е балон, но никой няма интерес да го спука
Хаугън разкри още, че компанията има списък от известни личности, политици и други потребители, които се третират по различен начин от останалите и модераторските политики не се прилагат напълно (понякога дори изобщо) върху акаунтите им.
В друг от документите се вижда, че Facebook са изправени пред дело, заведено от група от собствените им акционери. Групата твърди, че платените на властите 5 милиарда долара за разрешаване на скандала с изтеклите данни Cambridge Analytica е била твърде голяма сума, защото чрез нея се е целяло Зукърбърг да бъде предпазен от поемане на лична отговорност.
Хаугън, която е работила за Google и Pinterest, преди да бъде наета от Facebook през 2019, ще свидетелства във вторник пред Подкомисията за защита на потребителите и техните данни в американския Сенат.
„Работила съм в много социални мрежи. Във Facebook положението е далеч по-лошо в сравнение с другите места“, каза тя. „В даден етап от 2021 осъзнах, че ще трябва да изнеса достатъчен брой документи, така че никой да няма съмнения, че това е реално“.
Преломният момент за Хаугън е настъпил през януари 2021, когато петима души загинаха при сблъсъците в Капитолия. Социалната мрежа беше една от платформите, в които поддръжниците на Доналд Тръмп се организираха за бунта и следваха лидера си. Причината, според Хаугън, е фактът, че Facebook са изключили инструментите за контролиране на дезинформацията след президентските избори през ноември 2020, спечелени от Джо Байдън.
„Те общо взето казаха – преминахме през изборите, нямаше бунтове и сега може да се отървем от отдела за граждански интегритет. Тогава си помислих: „Не вярвам, че тези хора искат наистина да инвестират и да предотвратят Facebook да стане опасен“, заяви Хаугън.
Facebook отговори остро на изказванията на бившата служителка. Компанията заяви, че твърденията ѝ са „подвеждащи“. „Всеки ден нашите екипи трябва да поддържат баланса между това да позволят на милиарди хора да се изразяват свободно и в същото време да запазят платформата като едно позитивно място“, каза говорителят Лена Пийч пред CNN. „Продължаваме да се борим с дезинформацията. Да се говори, че сме „за“ лошото съдържание и не правим нищо, просто не е вярно“.
Според компанията – интервюто на CBS е показало подбрани материали, които да изградят подвеждаща история за вътрешните изследвания на Facebook, с които се цели подобряване на продуктите.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: