Почти година след втората катастрофа на Boeing 737 Max разследващата комисия на Конгреса на САЩ отправи сериозни обвинения срещу производителя на самолети и срещу Федералната авиационна агенция на САЩ (FAA) - отговорен надзорен орган.
Изводът е, че и Boeing и FAA са си "играли с безопасността на хората". Според доклада от предварителното разследване на комисията в Boeing има „култура на укриване“, а 737 Max е бил пълен с технически грешки.
Що се отнася до контрола от страна на FAA - комисията го определя като “крайно незадоволителен". FAA не е изпълнила задължението си да идентифицира критични проблеми на безопасността, свързани със сертифицирането на самолета.
Почти едновременно с позицията на разследващата комисия от FAA обявиха, че са открили неоторизирани сензори в самолетите.
Boeing е в сериозна криза повече от година, тъй като най-продаваният самолет на концерна 737 Max беше забранен в целия свят след две катастрофи с 346 смъртни случая на 29 октомври 2018 г. в Индонезия и на 10 март 2019 г. в Етиопия.
Разследванията на произшествията показват серия от пропуски и умишлено пренебрегване на безопасността.
По данни на FAA Boeing е инсталирал в самолета неодобрени сензори, които е възможно дори да не са били съвместими със системата на самолета, свързана с показанията на инструментите, ползвани от пилотите. Заради това Boeing вече беше глобен с 19,7 млн. долара.
Компанията заяви, че е сътрудничила на разследването и иска да преразглеждане на резултатите. Както и че неодобрените сензори не се свързани с проблем със сигурността, а става дума за пропуски в определени документи за сертифициране.
Критиката на разследващата комисия срещу производителя на самолети е остра.
Докладът описва Boeing 737 Max като “изначално дефектен и несигурен".
Причините за това са както конструктивни грешки, по вина на Boeing като „грешки в техническия проект“, така и измама при получаване на сертификати и липса на контрол от страна на органа за контрол на въздушното движение FAA. 737 Max вече е "съсипан" в развитието си поради технически грешки и липса на прозрачност към надзорните органи и клиентите, пишат от комисията. Освен това Boeing са крили информация за експлоатацията и технологията на самолета.
Решаващата причина за произшествията е проблем с автоматичното управление на самолета, което по електронен път е трябвало да компенсира проблем с дизайна на самолета. Инженерите на Boeing са направили спускането на носа на самолета при определени ситуации зависимо само и единствено от софтуер, който не е бил известен на пилотите и който е разчитал на информация само от един единствен сензор.
Това е изводът, до който стигнаха етиопските експерти, които разследваха причините за катастрофата от 10.03.19 г., при която в Етиопия загинаха 157 души.
Още по темата:
Boeing се сбогува с изпълнителния си директор, с проблемите си - по-скоро не
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: