Снимка: © Getty Images

Почти година след втората катастрофа на Boeing 737 Max разследващата комисия на Конгреса на САЩ отправи сериозни обвинения срещу производителя на самолети и  срещу Федералната авиационна агенция на САЩ (FAA) - отговорен надзорен орган. 

Изводът е, че и Boeing и FAA са си "играли с безопасността на хората". Според доклада от предварителното разследване на комисията в Boeing има „култура на укриване“, а 737 Max е бил пълен с технически грешки. 

Що се отнася до контрола от страна на FAA - комисията го определя като “крайно незадоволителен". FAA не е изпълнила задължението си да идентифицира критични проблеми на безопасността, свързани със сертифицирането на самолета.

Почти едновременно с позицията на разследващата комисия от FAA обявиха, че са открили неоторизирани сензори в самолетите.

Boeing е в сериозна криза повече от година, тъй като най-продаваният самолет на концерна 737 Max беше забранен в целия свят след две катастрофи с 346 смъртни случая на 29 октомври 2018 г. в Индонезия и на 10 март 2019 г. в Етиопия. 

Разследванията на произшествията показват серия от пропуски и умишлено пренебрегване на безопасността.

По данни на FAA Boeing е инсталирал в самолета неодобрени сензори, които е възможно дори да не са били съвместими със системата на самолета, свързана с показанията на инструментите, ползвани от пилотите. Заради това Boeing вече беше глобен с 19,7 млн. долара. 

Компанията заяви, че е сътрудничила на разследването и иска да преразглеждане на резултатите. Както и че неодобрените сензори не се свързани с проблем със сигурността, а става дума за пропуски в определени документи за сертифициране.

Критиката на разследващата комисия срещу производителя на самолети е остра.

Докладът описва Boeing 737 Max като “изначално дефектен и несигурен".

Причините за това са както конструктивни грешки, по вина на Boeing като „грешки в техническия проект“, така и измама при получаване на сертификати и липса на контрол от страна на органа за контрол на въздушното движение FAA. 737 Max вече е "съсипан" в развитието си поради технически грешки и липса на прозрачност към надзорните органи и клиентите, пишат от комисията. Освен това Boeing са крили информация за експлоатацията и технологията на самолета.

Решаващата причина за произшествията е проблем с  автоматичното управление на самолета, което по електронен път е трябвало да компенсира проблем с дизайна на самолета. Инженерите на Boeing са направили спускането на носа на самолета при определени ситуации зависимо само и единствено от софтуер, който не е бил известен на пилотите и който е разчитал на информация само от един единствен сензор. 

Това е изводът, до който стигнаха етиопските експерти, които разследваха причините за катастрофата от 10.03.19 г., при която в Етиопия загинаха 157 души.

Още по темата: 

Boeing се сбогува с изпълнителния си директор, с проблемите си  - по-скоро не 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

СДВР предупреждава за нов вид телефонна измама

"Бъдете особено бдителни и внимателни при получаване на телефонно обаждане, в което ви се представят за банков служител"

Прокуратурата не бездействала по сигналите на Петков от времето на служебния кабинет

ПРБ отрече и изказване на шефа на Правната комисия за намесата на Гешев

BILLA раздава награди с онлайн играта "Завърти и спечели" - може да пробвате късмета си всеки ден

Кампанията е от 13 януари до 17 февруари, не е нужно да сте направили покупка

Гроздан Караджов освободи един от изпълнителните директори на "Автомагистрали"

Десислава Христова е задействала "инхаус" процедурите за "Хемус" още през 2018 г.

Големите хранителни вериги пускат вендинг машини за отпадъци още тази година

Сдружението за модерна търговия подкрепя депозитната система за опаковки, каза Борислав Сандов

Историята на измамницата Анна Сорокин тръгва по Netflix през февруари (видео)

Първият трейлър на сериала с Джулия Гарнър излезе този уикенд

Цацаров поиска Гешев да го провери

Шефът на КПКОНПИ внесе оставката си в Народното събрание

Ограничават до 30 км/ч скоростта в центъра на София от февруари

"Зона 30" ще е между 4 булеварда, готов е и втори проект