Лидерите на листата за общински съветници на местната коалиция “Продължаваме Промяната - Демократична България (Спаси София)” Борис Бонев и Бойко Димитров представиха информация за сериозни финансови загуби, които търпи Столичната община.
Загубите са от неизгодния договор между общината и частния превозвач “МТК Гроуп” за обслужването на линиите на градския транспорт в крайградските райони.
“Тандемът ГЕРБ и ВМРО така и не пожела да приеме актуализирана икономическа рамка за градския транспорт за тази година, в резултат на което общината продължава да плаща на МТК значително по-високи цени на километър от тези на общинския си оператор”, заяви Борис Бонев.
Той и Димитров оценяват общата загуба на около 4 млн. лв. С тази сума могат да се купят 30 нови автобуса, което е приблизително половината от броя, с който оперира “МТК Гроуп”.
“За този договор през 2016 г. активно лобира общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера. Още тогава и ние, и “Спаси София” алармирахме, че клаузите му не дават гаранции за прозрачно и отговорно определяне на цената”, заяви Бойко Димитров.
След сериозното поскъпване на горивата в началото на 2022-а г. ГЕРБ предлагат цената по договора с МТК Гроуп да се изчислява на 95% от стойността на превоза, дължима на общинския оператор “Столичен автотранспорт”. Така вместо един изминат километър да е 3 лв плюс индексация, става почти 5 лв. В договора няма и клауза в договора, която да фиксира максимално допустим процент на печалба.
“Обяснението им беше, че така софиянци ще плащат по-малко на “МТК Гроуп”, отколкото на общинското дружество, но заедно с тази уж позитивна промяна, бе предложено и формално повишение в цената, която Столичната община трябва да плаща на общинския оператор. А реално тя заплаща само в рамките на разполагаемите средства. И в крайна сметка сега на частния оператор плащаме с 10% повече, отколкото на общинския”, заяви Димитров. Така намаляването на цената към “МТК Гроуп” практически не се е състояло.
Борис Бонев посочи, че според него причината ВМРО да променят позицията си за подкрепа на бюджета на София, гласуван само преди месец, е оттеглянето на новата икономическа рамка, която предвиждаше намаляване цената на превозите от “Столичен автотранспорт”, а оттам и на “МТК Гроуп”.
“Още на първата работна сесия на общинския съвет ще предложим актуализирана и обективна икономическа рамка за градския транспорт и ще подготвим реформата в транспортните оператори, за да може софиянци да са сигурни, че парите за нови автобуси не изтичат от хазната в нечии джобове”, заяви Бонев.
“Наш ангажимент в следващия мандат е да запушим всички тези течове, така че да има достатъчно средства за важните неща - детски градини, облагородяване на кварталите, запазване и развитие на парковете на София”, завърши Димитров.
Всеки месец Столична община губи между 200 и 750 хиляди лева от неизгодните клаузи по договора с “МТК Гроуп” и последващите споразумения към него, казват от местната коалиция “Продължаваме Промяната - Демократична България (Спаси София)". С тези средства можеше да се купуват до 30 нови автобуса годишно.
Историята на този договор е изключително дълга. През 2008 година е проведен конкурс за отдаване на линии на градския транспорт. Малко след това изтичат записи на разговори, осветляващи договорките между тогавашния заместник-кмет по транспорта Велизар Стоилов и частните оператори, които стават основание за неговата оставка и неподписване на договор с “МТК Гроуп”. 8 години по-късно - през 2016 г., под натиск и заплахи за съдебни дела Столичният общински съвет (СОС) приема доклад на Карлос Контрера (ВМРО) за подписване на договор, в който освен неясно как формираната цена, фигурират и твърде неясни клаузи за нейната индексация в зависимост от инфлацията и промяната на цената на горивата.
Точно тези клаузи стават причина за множество спорове и поредица от съдебни дела. В крайна сметка се стига до споразумение за единия компонент на индексация - този зависим от инфлацията, но не и за втория - този, зависещ от цената на горивата. До средата на миналата година “МТК Гроуп” претендираше, че има право на индексация при всяко 20 процентно покачване на цената, докато Столичнате община, както и преобладаващата съдебна практика приемаха само еднократна възможност за такова покачване.
През юли 2022 г. след сериозния скок на горивата през първото полугодие общински съветници от ГЕРБ внесоха предложение за промяна на начина на образуване на цената по договора, като вместо да бъде 3 лв/км плюс индексация, тя да се обвърже към цената заплащана на Столичен автотранспорт намалена с 5%. Едновременно беше внесена и нова икономическа рамка за градския транспорт, която определи цена от 5.07 лв/км. И двата доклада бяха приети с гласовете на ГЕРБ и ВМРО.
Какви са резултатите от всичките тези промени:
- Ако по стария договор заплащането до края на 2022 г. щеше да бъде средно 3.61 лв./км, то след приетите промени общината плаща по 4.82 лв./км без ДДС. Загубата от тази разлика в цените за периода е почти 4 млн.лв.
- За първите осем месеца на тази година средната цена по стария договор щеше да бъде 3.70 като натрупаните загуби са нови 5.8 млн.лв., казват от местната коалиция “Продължаваме Промяната - Демократична България (Спаси София).
Дори да се приеме, че новият договор е бил неизбежен, то Столична община отново търпи сериозни загуби, но този път от нереалната цена, определена в икономическата рамка. Защото въпреки че СОС е гласувал 5.07 лв./км, то за 2022 г. реално е изплатил на Столичен автотранспорт по 4.52 лв./км. Също така с огромно закъснение през септември беше внесена, но под натиск на ВМРО не беше приета, актуална икономическа рамка за 2023 г., в която цената е заложена на 4.65 лв./км.
От разликата между реалните цени, които се заплащат на общинското дружество и формално приетата цена, която се използва за изчисляване на възнаграждението към частния оператор, загубите за 2022 г. са 1.7 млн.лв., а за осемте месеца на 2023 г. - 2.1 млн.лв.
Местни избори 2023. Купуването и продаването на гласове е престъпление. Платена публикация.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: