Tрябва да се възползваме от възможността да променим системата и да възстановим истинските ценности. Това са думи на легендарния моден дизайнер Джорджо Армани - символ на безупречното италианско качество и високия професионализъм като начин на живот.
От самото начало на кризата с Covid-19 в Италия моделиерът показа, че отлично познава истинската стойност на нещата - дари над 2 млн. долара в помощ на болниците в северните региони, след което започна производството на предпазни облекла за медиците на първа линия. Армани беше един от първите лидери в модната индустрия, които осъзнаха сериозността на ситуацията.
Още през февруари реши да проведе своето ревю за Седмицата на модата без публика. Беше първият, който публично благодари на лекарите, медицинските сестри и всички останали служители в системата на здравеопазването на Италия за всеотдайния им труд по време на извънредното положение. Сега той призовава да се вгледаме в "системата, която разкри цялата си слабост и изкривявания" след пандемията от Covid-19 и принудителното спиране на икономическата активност.
"Сега е моментът да забавим лудата надпревара, да правим по-малко неща, но да ги правим по-добре. Да се фокусираме върху това, което създаваме. Това се отнася за всичко, с което се занимаваме. Надявам се, че интелигентността, здравият разум и смелостта ще надделеят", казва 85-годишният дизайнер в интервю за италианския вестник "Ла Стампа".
Откъде да започне промяната? От онова място, което винаги е давало сила на успеха. В случая на Армани - това е Милано. Дизайнерът желае не само да възроди своя бранд, но и да възвърдне меджународния престиж на града, с който е така силно свързан.
"Време е за смели решения. Аз обичам да изпълнявам обещанията си. Затова реших да върна ревютата си с висша мода обратно в Милано от Париж, където се провеждаха в продължение на години", казва Армани. Той се надява, че ще може да възстанови работата си още през юни.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ:
Джорджо Армани - някога мечтаещ да стане лекар, сега - спасяващ медици
Столицата на Ломбардия отчете 21 376 положителни проби на Covid-19 от началото на епидемията до 10 май. Италия премина пика на заболеваемостта, но страната все още отчита по над 200 смъртни случая на ден. Въпреки това част от ограниченията бяха вдигнати, а в социалните мрежи се появиха снимки на все по-пълни пешеходни зони в градовете на страната.
"Продължаваме да се борим в една война, чиито последствия ще се усещат дълго време. Но никога не съм харесвал паникьорския тон, защото той само увеличава усещането за несигурност. Пътят напред трябва да бъде прокаран с общи стратегии и повишено внимание. Време е да запретнем ръкави. И се надявам, че скоро ще бъдат обявени сериозни и адекватни мерки за ограничение на щетите върху икономиката и обществото", казва още Джорджо Армани.
Приоритетите и ритъмът на живот ще се променят радикално оттук нататък, смята той. Моделиерът отдавна защитава тезата, че светът трябва да забави темпото си и да преосмисли ценностите си.
"Прекалената, дори бих казал фалшива нужда да показваме и да произвеждаме все повече и повече създава само объркване и отпадъци. Докато изчакваме завръщането към нормалността, можем да помислим за старите си грешки и да се опитаме да създадем по-добро бъдеще", казва Армани.
Това се отнася и за света на модата, който ще трябва да се адаптира към променените настроения и нужди на своите клиенти. Рецептата на Армани: да избягваме излишъците, да се концентрираме върху дизайна и качеството на дълготрайни и функционални предложения.
Проблемите в модната индустрия не започват от Covid-19, но пандемията определено ускори нуждата от радикална трансформация.
"Кризата вече беше налице, когато секторът на луксозните стоки възприе оперативните методи на бързата мода, като започна да увеличава количествата в магазините с надеждата, че ще продава по-големи количества. Само че луксът иска време, за да бъде сътворен и за да бъде оценен", казва Армани.
Ревютата ще запазят фундаменталната си роля като средство за комуникация между дизайнерите и публиката. Според Армани използването на дигиталните платформи за популяризиране на новите колекции е отлично решение в някои случаи, но "висшата мода - най-пълноценният израз на креативността - не може да бъде жертва на видеото".
Промяната в мащаба на ревютата все пак ще е първата стъпка в посока на промяната на модната индустрия: "Всички пренаписваме настоящето. А и кога, ако не сега?".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: