Служителите на швейцарската държавна администрация ще бъдат задължени да се придвижват с влак, вместо със самолет на работни командировки от 1 юли. Правилото ще важи за всички пътувания по професионални причини, ако времето за път е по-кратко от 6 часа.
Дори ако курсът има по-дълга продължителност, чиновниците ще трябва да ползват влак, в случай че с него могат да стигнат по-бързо до целевата дестинация, отколкото с полети.
Новите разпоредби не са част от план за свиване на административните разходи - напротив.
Федералният департамент по финансите прилага правилата, които бяха приети от швейцарския Бундесрат през декември 2019 г. по линия на т.нар. "Екшънплан за въздушния транспорт". Новата разпоредба е част от пакета с климатични мерки на правителството за ограничаване на CO2, генериран от авиацията. Целта на програмата е да намали емисиите с 30% до 2030 г.
В нея се предвижда още да се ограничи размерът на правителствените делегации по време на международни конференции, да се стимулира използването на телефонни разговори и видеоконферентни връзки като алтернатива на командировките, и др.
От 1 юли служителите на швейцарската администрация ще летят основно в по-евтината икономична класа, ако няма начин да избегнат самолетите. Ако продължителността на полета по директен маршрут е над 9 часа (от излитането до кацането в крайната дестинация), чиновниците ще могат да си позволят билет в бизнескласата. Същото изключение ще се допуска, ако се налага едно или повече прекачвания, при които продължителността на пътуването става повече от 11 часа.
За улеснение - Федералната служба по административния персонал е публикувала списък с ориентировъчното времетраене на пътуването между Берн и някои от най-често посещаваните дестинации в Европа.
България също присъства в таблицата, но се посочва, че няма влак между Берн и София. Пътуването със самолет между двете точки също е сложно, тъй като ще се наложи пътуване от швейцарската столица до някое от летищата, които оперират редовни преки полети между двете страни - т.е. Базел, Женева или Цюрих. Затова продължителността на пътуването до София е изчислено на 7,5 часа.
Политическите лидери на Швейцария отдавна дават пример за ползите от избирането на по-чиста и обществено-достъпна алтернатива при пътуванията си.
През 2014 г. снимка на президента Дидие Буркхалтер стана сензация в социалните мрежи - на нея се вижда, че федералният държавен глава стои сам на платформата на жп-гара и изчаква влака си, без да е заобиколен от охранители или друг антураж.
Swiss President Didier Burkhalter casually on his smartphone waiting for a train... No bodyguards, no entourage pic.twitter.com/o1TqEMjoyn
— Jason Fallow (@jasonfallow) September 4, 2014
През 2018 г. транспортният министър Дорис Лойтард беше забелязана да преглежда работните си документи на стълбите във влак поради липсата на достатъчно свободни места.
Ungemein sympathisch, dieser «Auftritt» von Bundesrätin Doris #Leuthard. Auf ihrem Weg in die #SRF #Arena setzt sie sich im vollen Zug ganz einfach auf die Treppe. Ab 22.25 Uhr diskutiert die Verkehrsministerin auf SRF1 über den Gegenvorschlag zur Velo-Initiative. pic.twitter.com/wnWHtvh69m
— SRF News (@srfnews) August 31, 2018
В страната има действаща CO2-такса върху всички изкопаеми горива, които се използват за отопление, за производство на електроенергия или за експлоатацията на когенерационни централи.
На 11 юни 2020 г. швейцарският парламент гласува за въвеждането на еко-такса върху продажбата на самолетни билети, като приходите от нея ще бъдат насочени към климатичен фонд.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: