Главната част от скулптурата на войника от Паметника на съветската армия (ПСА) беше отрязана и свалена от монумента малко преди 8 ч. в четвъртък.
Това е част от процедурата по демонтиране с цел бъдеща реставрация на най-голямата фигурална композиция на ПСА заради корозиралите ѝ основи.
"Тези фигури са кухи и се пълнят с вода, когато няма изолация. Следват щети. И тъй като не е имало поддръжка нито преди 10 ноември, нито след, нормално е паметникът да е в тежко състояние", каза бившият кмет на София по културата, историкът Тодор Чобанов пред БНТ.
Той обясни, че няма друг начин за сваляне на паметника освен с рязане на части - и напоми, че по същия начин беше демонтиран и поправен паметника на Цар Освободител пред сградата на Народното събрание преди години. При него корозията също е била толкова напреднала, че е имало опасност тя да падне само от човешки натиск.
"Времето ни принуждава да вземем едно решение, което е трябвало да се случи преди 30 години. Това решение е взето няколко пъти, но законови неуредици доведоха до това, че не е изпълнено. Настъпва моментът, в който поради тази корозия паметникът става опасен", каза още Чобанов.
— Ивайло Мирчев (@IvoMirchev) December 14, 2023
Той посочи, че в цяла Източна Европа се е провело премахване на съветски паметници - в Унгария те превърнати в музей сред парк.
"При нас се направи опит да се организира по този начин, но особеностите на българския преход направиха така, че много от тези фигури още стоят из цяла България - Варна, Бургас, Стара Загора, Пловдив, където Альоша доминира културния пейзаж", каза той.
"Нека си кажем истината - това е една пропагандна система, облечена в изкуство, създадена от едни от най-добрите български творци, мобилизирани от тогавашния режим да увековечат тоталитарната идеология и пропагандата - тя беше наложена в България насилствено", каза Чобанов.
За създаването на Паметника на съветската армия - както и други големи комунистически символи - са харчени огромни държавни средства, каза още той. Бузлуджа, например, е струвала 25 млн. лв. тогавашни пари, което според Чобанов са разходи, сравними с изграждане на цял квартал.
"Цените са били огромни, не са щадени средствата. Купувани са най-скъпите гранити, с огромен колектив от български творци. Като нищо и сегашното финансово измерение на творбата е огромно", каза той.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: