Коледа не е само подаръците, които получаваме. Също така, даването носи повече психологически ползи от получаването. Никой не трябва да бъде принуждаван да дава, но децата трябва да бъдат насърчавани да го правят, защото истинската магия на празниците се крие в малките жестове на доброта и отделеното време за другите.
Думите са на Детелина Стаменова - едно от лицата на кампания на кампанията на Лидл България и „Надежда и домове за децата“, която насърчава „магията на споделянето“.
Инициативата е възможност лесно да дарите продукти с Lidl Plus и да подкрепите семействата с деца в нужда, като превърнете малките жестове в голяма подкрепа. Защото всяко дете заслужава обич, сигурност и дом.
Какви обаче са психологическите аспекти на жеста да споделяш и (по)даряваш, както и защо е важно да учим децата си на това умение. В следващите редове можете да прочетете текста на Детелина.
Детелина Стаменова е психотерапевт с голяма индивидуална практика. Завършила е юридическа психология и социология, преминала е четиригодишно психотерапевтично обучение и е сертифицирана да работи като психотерапевт след години лична психотерапия и супервизии от водещи психотерапевти.
Тя е познато лице от екрана като гост на различни предавания, в които се дискутират аспекти на психологическите проблеми. Детелина Стаменова е автор и редактор на статии и книги, като дневника за лична терапия "РАЗниМисли".
Подаръците, естествено, са център на празниците, но коледният дух е в още пет важни компонента – веселия дух, радостта, традициите, пазаруването с мисъл за близките и щипката тъга по отминаващите години.
Празниците винаги ни поставят и пред един самоанализ за живота. Понякога несъответствието между това, което бихме искали да бъдем, и това, което сме постигнали, може да ни докара горчив вкус, който да бъде оправен вероятно само от радостта в очите на другите.
Времето изтича между пръстите ни и година след година в шепите става все по-леко. Вниманието и доброто отношение са единственото, което ще бъде запомнено от всеки един от нас.
Коледа винаги успява магически да повдигне темата за споделянето, за жестовете, от които имаме нужда, за да сме по-щастливи отделно и като общество.
Научно доказан факт е, че даването носи повече психологически ползи от получаването и алтруистите живеят по-щастлив живот от онези, които не умеят да отделят за другите.
Но даването и подаряването се научават, не са задължително естествено вродени в нас. Психологически и емоционално помагането и даряването до голяма степен се мотивират от това какво човек преживява в семейството си.
Децата се учат от това, което правят родителите и затова да им покажете как могат да правят подаръци е изключителен урок, който ще им даде много добри усещания цял живот.
Отрасналите с обич и внимание деца са по-склонни да са загрижени, да си сътрудничат и да влизат в добри отношения с другите. Те носят искрицата на положителна емоция на благодарност, която е свързана както с доброто ментално здраве, така и с желание и другите да изпитват същото като тях.
Споделянето е трудно за децата и едва когато стигнат до възраст от около 5-7 години вече са осъзнати да разберат какво се случва и да го правят с желание.
Преди това даването по-често е трудно за тях, защото е съпроводено с тревожност от раздялата с вещ, която искат да притежават и виждайки как възрастните го правят, те постепенно успяват да го разберат.
Това усещане за „собственост“ се развива още докато са малки и трябва да им дадем примери и време, за да се научат да дават, споделят и даряват.
Това може да стане по различни начини – разбира се, говоренето как се чувстват, когато получават нещо, е първото, а след това и изобщо какво означава да си добре, да си щастлив и кога някой те е накарал да се почувстваш така.
Различните форми на даряване на труд – като собствено направени рисунки например, както и радостта на другия от получаването, също утвърждават тези отношения.
Но всеки родител трябва да знае, че балансът между споделянето и личните желания на детето е труден за постигане и да го принуждавате да дава, дарява или споделя може да има обратен ефект. Затова - насърчавайте, но не принуждавайте.
Може да им помогнете в пътя към спокойното даване като изразявате разбиране за техните смесени чувства – като това хем да се радваш на подаръка, хем да ти е тъжно, че трябва да чакаш още година до следващата Коледа; или пък сладко-горчивото чувство да ти е приятно, въпреки че ги няма приятелите ти, които да споделят момента с теб.
Но вие също вероятно имате смесени емоции по празниците - харченето води до чувство на празнота и затова тънкият баланс между негативните емоции и позитивния ефект върху лицата на другите може да бъде компенсиран не просто от подаръците, но от времето заедно и различните форми на близост – разговори, игри, съвместно хранене.
Вълшебствата, за съжаление, са в непрекъснат дефицит, заради което се налага да ги правим сами – и част от това да помогнем на децата да бъдат щастливи е да им покажем колко е приятно не само да получават, но и да правят подаръци - те може да не са материални.
Минивълшебството е да накараме някого да се почувства добре, като помогнем с паднала торба или да пуснем някого с по-малко стоки на касата; да подарим, когато искаме още и още от всичко. Вълшебство е дори да ви останат лично опечените коледните бисквити и да ги подарите на приятелите си.
И ако съм успяла да събудя алтруиста у вас, ще споделя, че може да се включите в кампанията на Лидл България и „Надежда и домове за децата“, която насърчава „магията на споделянето“.
Инициативата дава възможност лесно да дарите продукти и да подкрепите семействата с деца в нужда, превръщайки малките жестове в голяма подкрепа. Защото всяко дете заслужава обич, сигурност и дом.
Вероятно вече сте попадали на трогателния минифилм реклама на режисьора Том Хупър (неговият шедьовър „Речта на краля“ е често във филмовите канали).
Вярвам, че ви е харесал и ви е накарал да се замислите.
Детелина Стаменова: Младостта и грешките на децата ни не са "диагнози"
Психологът Детелина Стаменова: Всеки тийнейджър днес е маркетинг директор на собствения си образ
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: