Договорът на Коби Брайънт с Nike изтече: Какво ще се случи с кецовете му Снимка: © Getty Images

Най-популярните баскетболни кецове през последните години не са нито на ЛеБрон Джеймс, нито на човека, който на практика въведе най-модерните обувки в играта – Майкъл Джордан. Най-известни са марковите кецове на покойния Коби Брайънт, които носят неговото име.

Сега обаче 20% от играчите в NBA и много от баскетболистките в женската WNBA ще трябва да си избират нови обувки, а феновете може и да не успеят да си поръчат модели от Nike Kobe. Съвсем възможно е скоро кецовете да изчезнат от рафтовете в магазините и в онлайн пространството, защото договорът на легендата на „Лос Анджелис Лейкърс“ с Nike официално изтече.

„Коби Брайънт беше важна част от връзката между Nike и потребителите“, каза говорителят на компанията Джош Бенедек. „Въпреки че нашата връзка приключи, той остава вечно обичан член на семейството на Nike“.

„Мамбата“, какъвто е прякорът на петкратния шампион на NBA, загина в катастрофа с хеликоптер на 26 януари 2020 г. в Калабасас, Калифорния. Сред жертвите беше и 13-годишната му дъщеря Джиана Брайънт.

Не е ясно дали договорът на Коби с Nike ще бъде удължен. Големите въпроси, които стоят на дневен ред, са какво ще носят баскетболистите, които досега са използвали кецовете и дрехите от моделите на Брайънт, как компанията ще отговори на повишеното търсене на тези продукти от страна на клиентите и как ще управлява имиджа на една звезда след нейната смърт.

Nike имат малък прозорец, в който могат да продължат да продават обувките и дрехите в „колаборация“ с Брайънт. Става въпрос за моделите, които вече са били произведени. Скоро обаче те ще започнат да изчезват от официалния им сайт.

Брайънт подписа договор с Adidas през 1996 г., още преди да влезе в NBA. През 2003 г. звездата на „Лейкърс“ реши да сключи договор с Nike. Дори когато множество спонсори се отдръпнаха от Коби след обвиненията срещу него в сексуален тормоз (2003 г.), концернът от Орегон застана зад него.

Настоящата ситуация с имуществото и договорите на Брайънт няма аналог в историята на баскетбола. Обувките с инициалите на различни играчи добиха популярност в края на 80-те години на миналия век, но много от тези състезатели са все още живи. Коби загина едва на 41-годишна възраст.

Единственият по-близък пример са кецовете на Чък Тейлър в колаборация с Converse, които остават популярни дори 50 години след смъртта му. Почти всички играчи в NBA имат договори с големите компании за спортна екипировка, но само няколко от тях могат да се похвалят с кецове на свое име – Кайри Ървинг, ЛеБрон Джеймс и Стеф Къри са сред тези действащи състезатели. Още по-малко са хората, които успяват да продават обувките, така че да печелят стотици милиони долари.

Nike със сигурност са вярвали, че обувките с името на Коби ще останат все толкова популярни след оттеглянето му от баскетбола. Компанията предложи нов петгодишен договор на гарда в деня на последния му мач в NBA – на 13 април 2016 г., когато Коби вкара 60 точки на „Юта Джаз“.

Петкратният шампион игра в последния си сезон с Kobe 11 – 11-ата серия от линията свои кецове. След оттеглянето му Nike пусна нов модел – Kobe A.D.

Моделите на Nike от серията Air Jordan, кръстени на Майкъл Джордан, продължават да са много популярни, но баскетболистите рядко ги носят в официални мачове. Не такъв е случаят с обувките на Брайънт, чиито кецове са били на краката на над 100 състезатели през миналия сезон. Те не са чак толкова използвани извън корта, в комбинация с дънки или джинси.

Nike не са подписали доживотен договор с Коби, както с Джордан и ЛеБрон Джеймс. Неговите кецове по-скоро се предлагат в отделни лимитирани серии или в по-нестандартни цветове, които обикновеният потребител, а не любител на баскетбола, вероятно не би си купил.

Компанията пусна лимитирана серия продукти с името на Брайънт след смъртта му. Обувките бяха разпродадени почти моментално, а после се продаваха „на черно“ в САЩ на много по-високи цени, пише The New York Times.

Затова съпругата на Коби – Ванеса, обяви, че се надява да подпише дългогодишно партньорство с Nike, което да позволи на повече хора да се докоснат до „наследството“, оставено от великия спортист. Тя иска да намери начин продуктите с името на Брайънт да продължат да се продават, и то в още по-големи количества.

„Винаги съм искала феновете на Коби да могат да използват продуктите му. Те се разпродават в рамките на секунди. Това казва всичко“, смята Ванеса Брайънт.

Ако тя успее да се договори с Nike, изграждането на нова марка около Коби ще бъде предизвикателство. Converse и марката на Джордан владеят повече от половината пазар за кецове в САЩ, Puma и Adidas също са конкуренти. Under Armour, които работят в колаборация със звездата на „Голдън Стейт“ Стеф Къри, не успяват да пробият въпреки популярността на трикратния NBA шампион.

Титлите обаче не са гаранция, че ще създадеш успешен продукт. Алън Айвърсън от „Филаделфия“ пусна кецовете „Answer“ заедно с Reebok преди над десетилетие и спечели с този ход заради посланието „аз срещу целия свят“, а не заради шампионски пръстен, който така или иначе липсва във витрината му.

При Брайънт ситуацията е различна – той има 5 титли, но в същото време бе един от най-големите дейци и активисти извън залата.


Футболната Суперлига е пред разпад: Останаха само два отбора

Продуцентът Дейвид Бекъм прави филми за Висшата лига, за собствения си отбор и... за себе си


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Фермерските протести в Гърция се разрастват, блокират „Промахон - Кулата“

Затворени остават ключови пътни артерии

12:03 - 03.12.2025
Важно днес

Европа "спира кранчето на руския газ" окончателно от есента на 2027 г.

Въпросът, който интересува България, е дали това значи, че "Турски поток" ще спре

10:44 - 03.12.2025
Политика

"Що лъжеш бе, мафиот". Мирчев поиска обяснение от Пеевски за изказване по негов адрес

Съпредседателят на "Да, България" реагира остро на изказване на Делян Пеевски

10:36 - 03.12.2025
Важно днес

Борисов: Кабинетът няма да подава оставка, протестът свърши "златна работа"

Протестът принудил БСП и ИТН да се съгласят с отпадането на "дразнещите" предложения

10:29 - 03.12.2025
Бизнес

Повече протеини и по-малко захар - как се променят продажбите от български производители в Европа с Lidl

Българските производители изглежда успешно отговарят на промяната в търсенето и тенденцията към по-балансирано и осъзнато хранене.

09:51 - 03.12.2025
Бизнес

L’Oréal за бъдещето – красотата, която е ценна за повече от едно поколение

В основата на програмата „L’Oréal за бъдещето“, започнала през 2020 година, стои идеята, че иновацията и устойчивостта не могат да съществуват отделно.

09:39 - 03.12.2025
Живот

Майли Сайръс се сгоди за барабаниста Макс Морандо

Двамата са заедно от четири години

09:39 - 03.12.2025
Важно днес

Атанас Бобоков за ареста на сина му: Целта е да уязвят семейството ни

"Синът ми е заложник, не е палил контейнери и е имал 20 лв. в джоба", каза бизнесменът

09:17 - 03.12.2025