1,5 млрд. лв. за ремонти и строителни проекти са отпуснати авансово на около 50 фирми през посредничеството на държавната компания "Автомагистрали", с които са подписани договори без процедура по обществена поръчка.
Освен концентрацията на средства и изплащането им преди свършената работа - строителните фирми са успявали да договорят цени за всяка услуга по своя оферта.
Това стана ясно от пресконференция на регионалния министър Виолета Комитова и министъра на икономиката Кирил Петков.
Проверката на МРРБ в "Автомагистрали" беше направена паралелно с одит на Сметната палата, който откри нередности при изразходването на бюджетни средства.
Половин милиард лева от парите на "Автомагистрали" са насочени към укрепване на 84 свлачища по двугодишни договори. До момента само един от строителните обекти е изпълнен, а останалите още нямат разрешителни за строеж. Срокът за строителството изтича в края на 2021 г.
"Нашата тревога произлиза от това, че след като за година и половина не са били издадени проектите на хартия, в останалите 6 месеца, в които има и зимен период, шансовете да се завършат тези проекти са минимални", каза Комитова пред журналисти.
Сходни проблеми са установени и в Министерството на икономиката, чиято Държавна консолидационна компания е финансирала ремонти на над 400 язовира в цялата страна. Според данните на Петков - 72% от строителните дейности са възложени на 7 компании, а до момента само 10 обекта са завършени и приети.
Проектите са възлагани чрез договори за инженеринг, в които една и съща фирма проектира и строи даден обект.
Кирил Петков посочи, че това е създало препятствие пред възможността на по-малки и средни компании да работят по поръчките. Компаниите-победители са предлагали цени от 2 до 5 пъти по-високи от пазарните, каза икономическият министър, а при реална конкуренция нямаше как да получат договорите.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: