57 са значимите разследвания, свързани с корупция по високите етажи на властта - и по тях има само една ефективна присъда за 10 години.
- 36 от 57 казуса са приключени, и само 4 са с окончателна осъдителна присъда. Три от тях са само условни.
- В 15 случая подсъдимите са били оправдани, а останалите са прекратени още на ниво "прокуратура" - без доказателствата по случая изобщо да стигнат до съд.
Промяна в скоро бъдеще не може да се очаква дори ако всички институции започнат да работят целенасочено за прекратяване на корупционните престъпления.
"Институциите, които са натоварени със задачата да борят властовата корупция в България, са изградени на един фасаден принцип. Отвън има някаква обвивка, правила, по които те уж функционират. Вътре в това няма на практика нищо, защото тази рамка не е изпълнена с никакво реално съдържание и не се върши никаква работа ", заяви Андрей Янкулов в новия доклад на Антикорупционния фонд (АКФ).
Какви са изводите:
- Нулева резултатност
От 57-те наблюдавани случая има само една единствена ефективна присъда. Става дума за широко известния казус "знаме" на вече закритата Специализирана прокуратура, свързан с бившата кметица на "Младост" Десислава Иванчева.
Според Янкулов по този конкретен случай "е време да се прояви хуманизмът на българското наказателно право". Става дума за престъпление, което не е свързано с насилие, осъдената Иванчева вече има малко дете.
"Там, където местата за лишаване от свобода не са особено запълнени, има едно нежелание на местните институции да освобождават предсрочно затворници", коментира Янкулов.
- Властовата корупция в България не намира своето проявление в тези наказателни дела
Има един огромен сегмент на властова корупция, която остава тотално скрита.
Казусите, касаещи истински високите етажи на властта, са малко. А там, където ги има, те са водени кампанийно и накрая приключват по един закономерен начин - никакво престъпление не е установено от съда или прокуратура.
"Ако има някаква тенденция, която може да се види в тазгодишното издание, тя е, че се увеличава броят на случаите на прекратяване от самата прокуратура, без да се достига съдът", коментира Янкулов.
Той отчете този феномен като "донякъде положителен" - защото се избягва удължаването на безсмислените съдебни процеси, които често завършват с осъждане на прокуратурата да плати обезщетение на подсъдимите (на практика - плащат се от държавния бюджет).
- Новият главен прокурор "забрави" проблема с корупцията
Въпреки гражданските протести и недоволство, Висшия съдебен съвет избра вече бившият главен прокурор Иван Гешев за главен прокурор и го бранеше.
И въпреки множеството причини този мандат да бъде прекратен предсрочно, изведнъж мнозинството в същия този ВСС се обърна срещу него буквално след едно щракване на пръсти на политическите сили, които през годините са били в центъра на неговото формиране и са кадрували в него чрез неформални лостове за влияние.
"Това е нагледен пример за това как формалните процедура са изпразнени от съдържание", подчерта Янкулов.
"Защо се случи всичко това? Поради някакви личностни особености на човека, който беше засегнат в цялата тази история. Ако беше някой друг, той щеше да си получи лесния изход, който му беше предлаган, и нямаше да видим това разбулване на блатото, което наблюдавахме за кратко".
Адвокатът изтъкна, че по същото време, определени казуси, които отлежаваха по нормалния им ред, касаещи потенциална властова корупция, бяха много бързо активирани от същото това ръководство на Прокуратурата "на изпроводяк".
"След като мина този период, видяхме как новият главен прокурор и ръководената от него институция тотално забрави темата "властова корупция" до края на година", след което отново настъпи промяна.
"Вадят се доказателства от накателни производства с цел да се представи някого в негативна публична светлина, когато има нужда от това", подчертава Янкулов.
- Решението не е толкова лесно
Законовите промени на хартия, сами по себе си, могат да направят много малко за смяната на тази картина, каза Янкулов и даде пример със създадения механизъм за разследване на главен прокурор.
"Тогава ние видяхме, че неговото фактическо приложение може да бъде много лесно спънато - имахме един период между избора на съдия и фактическото встъпване в длъжност, което се удължи с месеци. После се оказа, че нямало бюро, на което да работи, не се знаеше как ще се регулира деловодството. Какво се оказа - че това забавяне има значение за едно конкретно наказателно производство, започнато кампанийно под давление на Иван Гешев срещу Борислав Сарафов, по което в цялата неразбория едни веществени доказателства може да се окажат компрометирани", каза той с препратка към делото за търговия с влияние около Петьо Еврото.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: