Снимка: © Getty Images

Той е 30-годишен, ерген, богат, известен и изглежда като кинозвезда. Каналът му в YouTube има 5,63 млн. абонати, а профилът му в Instagram - 3,6 милиона последователи.

Допреди няколко месеца д-р Майк се занимава с теми в областта на здравословния живот, анализира медицински сериали и отговаря на зрителски въпроси от типа „Защо мъжете имат зърна?“ и „Защо ръцете ми винаги са студени?“. Най-популярните му клипове са тези, в които гледа и коментира сериалите „Анатомията на Грей“ и „Добрият доктор“ (с по 22 милиона показвания). Популярни са също видеата, в които обсъжда най-забавните, най-глупавите, най-нелепите и пр. медицински миймове. Рекламира дрехи и аксесоари. 

В края на януари 2020 г. прави първото видео, посветено на коронавируса. Разказва, че въпреки многобройните въпроси, които е получил, не е искал да го направи по-рано, тъй като все още има твърде малко информация за вируса. Оттогава това се превръща в основната му тема.  

Всъщност, кой е д-р Майк.

Истинското му име е Михаил Варшавски. Роден е през 1989 г. в град Саранск в тогавашния Съветски съюз (днес Русия). 5-годишен се мести с родителите си в Ню Йорк. Баща му е лекар, но се налага отново да посещава университет, за да има право да практикува. Именно заради баща си получава прякора „д-р Майк“ още в гимназията, когато съучениците му често го търсят за съвет и помощ за спортните си травми, вярвайки, че е научил това-онова покрай баща си. Завършва Нюйорския технологичен институт като балакавър по природни науки и Нюйорския колеж по остеопатична медицина. Според американското законодателство степента „доктор по остеопатична медицина“ дава същите права и отговорности, както и степента „доктор по медицина“. Просто казано, д-р Майк наистина е медик и наистина работи с пациенти като семеен лекар в клиника в Чатъм, Ню Джърси.  

Но едва ли сега щях да ви разказвам за него, ако не бяха социалните медии. През 2012  г. създава профила си в Instagram. Разказва, че бил провокиран от приятели, които му казвали: водиш толкова балансиран, здравословен живот, разкажи на хората за него. И той започва да публикува снимки, на много от които е заедно с хъскито си Рокси. Секси млад мъж, в добра спортна форма и с красиво куче – рецепта за успех.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

We were born cuddlers #husky

A post shared by 𝐃𝐫. 𝐌𝐢𝐤𝐞 𝐕𝐚𝐫𝐬𝐡𝐚𝐯𝐬𝐤𝐢 (@doctor.mike) on

Три години по-късно Buzzfeed публикува статия, озаглавена „Наистина трябва да видите този секси доктор и неговото куче“. И ефектът е главозамайващ. Д-р Майк се сдобива с милион последователи за броени дни, а Елън ДеДженерис му се обажда, за да го покани в предаването си. Следват поредица участия в най-гледаните телевизионни предавания. Същата (2015-а) година списание „Пийпъл“ го обявява за „най-сексапилния лекар“. Започва да излиза с „мис Вселена“ Пиа Вюрцбах. Находчивият лекар осъзнава, че вместо да ходи по телевизионните студия е по-добре да използва популярността си за нещо свое. Така през 2016 г. създава канала си в YouTube и се сдобива милиони последователи. 

Не е важно какво казват известните хора,

каза преди време треньорът на „Ливърпул“ Юрген Клоп, запитан от журналисти какво мисли за коронавируса. Истината обаче е, че хората слушат какво казват известните хора. Още повече, хората вярват на известните хора. В случая на доктор Майк, с милионите му последователи и почитатели, е любопитен въпросът защо му вярват, особено в настоящата ситуация – защото е лекар или защото е Лъжите за Covid-19 и колко опасни са известните хора . И как самият той използва огромното си влияние. 

И все пак, какво прави д-р Майк. 

Поредица негови видеа от януари насам са озаглавени „Истината за коронавируса“. Заглавието е по-скоро маркетингов трик, защото последното, което д-р Майк прави е да претендира, че знае единствената и окончателна Истина, напротив. Той предоставя конкректно и коректно наличната информация, като винаги подчертава, че това е валидно към момента, че утре нещата могат да са различни. Аз съм голям фен на фразата „Не знам“, казва той в интервю за списание „Men’s Health“. Но когато казваме, ние не знаем, трябва след това да кажем: но ето какво правим, за да разберем.

Той добре разбира, че липсата на яснота кара хората да търсят различни, често недостоверни и недобронамерени източници на информация. Затова едно от нещата, с които се занимава д-р Майк е да изобличава неверни твърдения, свързани с коронавируса, разпространявани в медиите. Това включва всичко, от „полезни съвети“, през политически изказвания до конспиративните теории. Отделен 30-минутен клип е посветен на Прочетете този текст, преди световните мрежи да го свалят: Джуди Майковиц, антиваксърите и корона-конспирацията . Завидях на добронамерения тон и спокойствието, с което д-р Майк обяснява на публиката кое от съобщеното не е вярно, защо не е вярно или защо направените изводи са необосновани и манипулативни. 

Той знае как да поднесе на публиката подобна сложна и специализирана информация кратко, разбираемо и убедително. Това е като да подмамиш куче да глътне хапче, като го намажеш с фъстъчено масло, по сполучливото сравнение на списание „Men’s Health“, което посвети обширен материал на д-р Майк. Ако прочетете нечий туит, който е споделен много пъти, не приемайте това за надежден източник на информация, често казва той и насърчава хората да търсят достоверни, уважавани и надеждни източници. 

Разказва, че в епидемичната ситуация му се обаждат и политици, които търсят съдействието и съветите му. Поддържа връзка и със Световната здравна организация. Направи и интервю с д-р Антъни Фаучи, директорът на Националния институт за алерични и инфекциозни заболявания в САЩ. Корона-скептиците биха го упрекнали, че разпространява официалната „пропаганда“ по темата с коронавируса. Но във видео клиповете си д-р Майк успява да запази балансиран, премерен тон, често казва „не знаем“ и към момента не може да бъде упрекнат в крайности. 

Допълнителен повод за скепсис произтича от финансовата му мотивация – според някои оценки, благодарение на социалните медии той печели 500 000 долара месечно, а откакто публикува видеа за коронавируса абонатите му са се увеличили с 20%. Макар да признава, че 99% от доходите му идват от медиите, а не от работата му като лекар, д-р Майк твърди, че действителната сума е по-малка. Също така твърди, че подбира внимателно рекламните си партньорства и сключва договори само при условие че не трябва да гарантира положително отразяване на клиентите си. В момента най-големият му партньор е Nike, има и договори с Audible (производител и разпространител на аудио съдържание) , Thrive Market (електронен магазин за органични храни), and Lifesum (мобилно приложение за здравословен начин на живот).

Д-р Майк купува със собствени средства висококачествени защитни маски на стойност 50 000 долара, които дарява на болницата, в която работи, защото има недостиг. И продължава да разобличава лъжите и конспирациите по темата за коронавируса в YouTube канала си.

Уви, никога няма да разберем дали хората му вярват, защото е известен или става все по-известен, защото хората му вярват. Дали му вярват защото е лекар или защото е секси. Дали ако утре д-р Майк реши да се възползва от влиянието си, за да разпространява корпоративно изгодни или политически угодни послания хората, ще разберат това. 

Медийните изследователи отдавна предупреждават за капаните на социалните медии. Хората са склонни да мислят, че там могат да избягат от пропагандата, от политиката, от авторитетите. Всъщност, това е една заблуда. Може би приятна и успокоителна, но заблуда. Социалните медии не предпазват от злоупотреба с доверието, просто умеят да я маскират добре и да правят публиката доброволен и активен съучастник. 

В крайна сметка, милионите последователи в социалните медии не те правят нито по-добър професионалист, нито по-почтен човек – те просто те правят известен, а ако си находчив - и богат. Но не непременно и неизменно прав. 

P.S. Сега д-р Майк има друго куче - нюфаундленд на име Локи. Локи има свой собствен профил в Instagram.

 

Прочети