Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата (БТТП) е постановил, че "Кей Джи маритайм шипинг" АД на братята Кирил и Георги Домусчиеви - фирмата, собственик на "Параходство Български морски флот" АД, дължи на държавата малко над 25.3 млн. лева неустойка по договора за приватизация.
Решението от близо 60 страници е постановено единодушно от арбитражния състав, съобщи специализираният сайт Lex.bg.
Параходство "Български морски флот" беше приватизирано през 2008 г., като 70% от БМФ станаха собственост на "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдинг, обединяващ голяма част от бизнеса на братята Домусчиеви. През лятото на 2016 г. се разбра, че изискванията за тонаж и плавателен състав най-вероятно няма да бъдат изпълнени и купувачът поиска от Арбитражния съд при БТТП те да се променят заради криза в корабния бизнес. Домусчиев в крайна сметка загуби делото за промяна на приватизационния договор във Върховния касационен съд.
В началото на ноември 2019 г. от Агенцията за приватизация съобщиха, че приватизиралото БМФ дружество трябва да плати над 52 млн. лв. неустойка по договора. Причината беше неизпълнение на изискванията за тонаж и плавателен състав, посочени в него. След като агенцията предяви неустойката, "Кей Джи маритайм шипинг" АД заведе отрицателен установителен иск пред Арбитражния съд. Купувачът твърдеше, че не дължи исканите от агенцията 52.2 млн. лева, включително с доводи, че уговорената в договора за приватизация неустойка е нищожна.
Спорът между купувача и агенцията е за поддържане на средногодишен общ тонаж на корабите на дружеството, не по-малък от 1 300 000 DWT, за срок от 10 години. По делото освен две подробни комплексни експертизи, с които арбитражният състав се е съобразил, са разпитани свидетели на страните и са приети десетки писмени доказателства, които потвърждават, че отчетеният от "Кей Джи маритайм шипинг" АД и реално поддържан в "Параходство Български морски флот" АД среден тонаж на корабите е бил с над 200 хил. тона по-голям от този, който е приела Агенцията за публичните предприятия и контрол.
По данни на дружеството към настоящия момент то притежава флот от близо 1 500 000 DWT при средна възраст на корабите 7 години, пише "Дневник".
По информация на Lex.bg решението на арбитража е постановено през декември 2021 г. То е окончателно, задължително за страните и подлежи на принудително изпълнение, но всяка от двете страни по спора има процесуалната възможност да поиска отмяната му в следващите три месеца.
Евентуална отмяна на решението означава, че ще отпадне и задължението на "Кей Джи маритайм шипинг" АД да заплати неустойка от над 25.3 млн. лв. и би отворила възможността да се преразгледа и въпросът за нищожността на клаузата за неустойка по договора, което би могло сериозно да засегне интересите на държавата. Ако бъде уважено възражението за нищожност на неустойката, на практика ще означава, че държавата вече няма да има вземане срещу купувача по договора.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: