След като предизвика фурор на кинофестивала във Венеция, дългоочакваният нов филм на френския режисьор Франсоа Озон ще даде началото на тазгодишния кино-литературен фестивал. Той ще бъде показан на 10 октомври в зала 1 на Националния дворец на културата непосредствено след празничната церемония по откриване на единадесетото издание на "Синелибри".
Събитието ще бъде съпроводено с романтичен спектакъл с ефектна хореография и визуални препратки към романа, вдъхновил мотото на фестивала - „Пяната на дните“.
„Чужденецът“ (2025) е адаптация на знаменитата творба, превърнала се във връх в белетристичното творчество на носителя на Нобелова награда за литература Албер Камю.
Героят му Мьросо е едно от първите лоши момчета на съвременната култура.Едновременно убиец и неблагодарен син (осъден е на смърт за първото, но само защото съдът смята, че е второто), Мьорсо разказва историята си с груб език и безразличие, изпълвайки я с проницателни наблюдения върху живота във Алжир в края на 30-те години на миналия век.
Книгата е разделена поравно на периоди преди и след убийството, но филмът отделя повече време, за да опише живота на Мьорсо до момента, в който е арестуван. Някои от най-добрите сцени във филма подчертават дълбокото отчаяние на този мъж, превърнал се в непознат в една окупирана земя. Актьорът Бенжамен Воазен, който влиза в образа на Мьорсо, изгражда превъзходен портрет на неудовлетворението и неговия подривен заряд.
Романът не е лесен за адаптиране, но според критиците Франсоа Озон превръща известната класика в същинска кинематографична мистерия, хладна и обезпокоителна, дръзка и красива.
На първо място режисьорът успява по изящен начин да превърне думите на Камю в картини. В този случай, зашеметяващо висококонтрастните черно-бели изображения показват завладяващи детайли, потапяйки зрителя в средиземноморски свят на море, секс и слънце, който е очарователен, докато стане непоносим.
По-важното обаче е, че Озон се отклонява от текста на няколко ключови места, за да предложи постколониален прочит на роман, публикуван две десетилетия преди Алжир да се освободи от френско владичество. В книгата на Камю гледната точка на арабските герои напълно липсва. Във филма си Озон е избрал да даде на алжирците повече глас, макар и по сбит начин, коментирайки безразличието на французите към ситуация, която скоро ще отстъпи място на насилствена революция. Режисьорът е намерил интелигентен начин да актуализира „Чужденецът“ за поколение, което е отхвърлило колониализма както в миналото, така и в настоящето.
Франсоа Озон е добре познат на българската публика със смелия си визионерски подход към киното, балансиращ силата на автентичната човешка история с драматизма на преживяванията, които са плод на необичайни обстоятелства. „Чужденецът“ не е първият случай, в който режисьорът работи с изгряващата звезда на френското кино Бенжамен Воазен. Воазен участва в младежката драма на Озон „Лято 85“ (2020), където той си партнира с Филип Льофевр и Валерия Бруни Тедески. Воазен се превъплъти и в образа на Люсиен дьо Рюбампре от филма „Изгубени илюзии“, адаптация по романа на Оноре дьо Балзак, режисирана от Ксавие Джаноли.
„Чужденецът“ спечели две престижни отличия до момента – номинация за „Златен лъв“ и номинация за наградата на публиката от фестивала в Сан Себастиан.
Билетите за церемонията по откриване и премиерата на „Чужденецът“ на 10 октомври от 19:00 ч. вече са в продажба. Цените варират между 16 и 22 лв. според мястото в залата.
Фестивалът "Синелибри" 2025 ще се проведе между 10 октомври и 3 ноември в София, Пловдив, Бургас, Велико Търново, Габрово, Варна и Стара Загора.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: