Премиерата на филма Eddington на Ари Астър - сучастието на Педро Паскал, Ема Стоун, Хоакин Финикс и Остин Бътлър, се нареди сред най-коментираните събития на 78-ия кинофестивал в Кан.
„Исках да направя филм за това как изглежда Америка днес – или поне как я усещах в онзи момент“, каза Астър по време на пресконференцията след премиерата. Когато журналист го попита дали САЩ не са пред гражданска война, той отговори иронично: „Не говоря английски“, но допълни сериозно: „Живеем в експеримент, който очевидно не работи.“
Политическият трилър, ситуиран в малко градче в Ню Мексико в началото на пандемията от Covid-19, проследява сблъсъка между шерифа (Финикс) и кмета (Паскал), замесени в лични и обществени конфликти – от сделки с технологични корпорации до нарастваща параноя и ерозия на общественото доверие. В центъра на напрежението е и отчуждената съпруга на шерифа, изиграна от Ема Стоун.
Първата прожекция на продукцията приключи с 5-минутни овации в залата.
Ари Астър е роден в Ню Йорк в еврейско семейство, но израства между Великобритания и американския щат Ню Мексико. Познат е с Hereditary, Midsommar и Beau Is Afraid – филми, в които съчетава психологическо напрежение, черен хумор и силно изразен визуален стил. В Eddington използва същия подход, но за да покаже какво се случва, когато хората живеят в напълно различни версии на една и съща страна.
„Die, My Love“ с Дженифър Лорънс и Робърт Патинсън получи шестминутна овация
Един от най-емоционалните акценти на фестивала дойде с премиерата на Die, My Love – новия филм на шотландската режисьорка Лин Рамзи, адаптиран по едноименния роман на аржентинската писателка Ариана Харвиц. Дженифър Лорънс и Робърт Патинсън изпълняват ролите на съпрузи, чиято връзка се разпада под натиска на следродилната депресия и психозата на младата майка.
Филмът предизвика силна реакция в залата, особено заради сцени с физическо и емоционално саморазрушение. След края на прожекцията публиката аплодира филма в продължение на шест минути. „Толкова съм развълнувана… трябва да се събера. Ще се видим след малко“, каза Лин Рамзи през сълзи и напусна залата.
Кристен Стюарт дебютира като режисьор с The Chronology of Water
В секцията „Особен поглед“ Кристен Стюарт представи своя режисьорски дебют – The Chronology of Water, адаптация по мемоара на американската писателка със словенски произход Лидия Юкнавич. Главната роля е поверена на Имоджен Путс, която пресъздава бурния ѝ живот – от детство, белязано от насилие и зависимости, до пътя към изцеление чрез писане и плуване.
Заснет на 16 мм лента, филмът се отличава с фрагментиран монтаж и наситена звукова среда – шепоти, викове и водни пулсации. Стюарт описва творбата си като „женски оргазъм“ – хаотична, интензивна и дълбоко емоционална. The Chronology of Water бе посрещнат с положителни отзиви.
Други известни актьори, които дебютират като режисьори в секцията „Особен поглед“, са Скарлет Йохансон с Eleanor the Great (история за 90-годишна жена, която преоткрива живота си след загуба, премиера – 20 май) и Харис Дикинсън с Urchin (драма за млад бездомник, опитващ се да намери мястото си в света, чиято премиера беше в събота).
78-ият кинофестивал в Кан продължава. В основната конкурсна програма се очакват премиерите на филми като The Young Mothers' Home на братята Дарден (23 май), Colours of Time на Седрик Клапиш (22 май) и The Phoenician Scheme на Уес Андерсън (18 май). Също така, Highest 2 Lowest на Спайк Лий ще бъде представен на 19 май, а The History of Sound на Оливър Херманус – на 21 май.
Журито на основната конкурсна програма е оглавено от френската актриса Жюлиет Бинош. Сред членовете му са Хали Бери, Лейла Слимани, Джереми Стронг, Хонг Сан-су, Пайал Кападия, Карлос Рейгадас, Алба Рорвахер и Диеудо Хамади.
Победителите в различните категории ще бъдат обявени на официалната церемония по закриването на фестивала на 24 май.
Робърт де Ниро критикува остро Тръмп в речта си на фестивала в Кан
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: