Експерт по красота, хранене и здраве на 18 години – мисията възможна

Експерт по красота, хранене и здраве на 18 години – мисията възможна

Снимка: © dm

Ако кажете на някое дете, че преди години е имало два вида паста за зъби и три варианта за сапун, едва ли ще ви повярва.

Разнообразието е едно от най-хубавите неща на съвременния свят. Независимо дали говорим за мода, места за забавление и култура, продукти за здраве и красота – изборът е огромен.

Развитието на много индустрии като козметична, хранителна, химическа и фармация дават палитра от продукти, с които да се поддържаме в добра форма и да избираме най-доброто за себе си според вкуса и бюджета ни. Дори да ни трябва крем едновременно за чувствителна и смесена кожа, с фактор за слънцезащита и цвят за покривност, най-вероятно на рафта в магазина ще се изправим пред поне 10 продукта. С огромното разнообразие идва и по-трудният избор.

Хубаво би било във всеки магазин да разчитаме на подготвен консултант, който може не просто да ви препоръча най-скъпия продукт, а най-подходящия за нас. Да ни разкаже за съставките, за техните действия, за очакваните резултати, дори да прецени риска от алергии.

За да направим сами избор, трябва да прекараме поне няколко часа в интернет в четене на съставки и отзиви от клиенти. Или да се консултираме с експерти като гримьори, козметици, нутриционисти, което обаче струва пари. Колко време и средства би спестил на потребителите един добре обучен консултант на място – като компас в море от възможности.

Също като персоналните консултанти в магазините за луксозните стоки, които дават персонално отношение и точен съвет. Представяте ли си обаче да разчитаме на такава помощ дори когато избираме шампоана си за коса?

Всъщност можем. Има такива хора и тяхната професия е „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“. Много е популярна в държави като Австрия, Германия и Швейцария под името дрогерист.

У нас марката dm я пренася и в България. Веригата е позната у нас вече 14 години със своята широка мрежа от търговски обекти, в които предлага парфюмерия и козметика, стоки за дома, храна за домашни любимци, хранителни добавки и здравословни храни – или така наречения дрогериен асортимент. Разнообразието от продукти за грижа за здравето и красотата е наистина голямо – над 16 000 артикула. Това логично води dm към решението да улесни живота на клиентите си, като им осигури професионални консултанти в своите магазини.

Това не са просто продавачи, които могат да ви дадат съвет на база собствения си опит или мнения на други хора. Дрогеристите са експерти по красота, хранене и здраве. Те предоставят специализирана продуктова информация, познават химичната природа на продуктите, съставките и реакциите им, разбират техния начин на действие и взаимодействие.

Първите опитни консултанти на dm са преминали своите вътрешни обучения в Австрия. Осъзнавайки важността за подготвяне на повече българи на местно ниво за извършване на тези дейности, компанията инициира създаване на нова професия „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“, със специалност „Осигуряване на продуктова информация”.

Тя е официално призната (трета степен на професионална квалификация) с разрешение на министъра на образованието от месец ноември 2019 г. и е включена в Националния класификатор на професиите и длъжностите.

И както често се случва, първият импулс за иновации в образованието идва от бизнеса. Компанията, която познава отвътре сферата на ритейла и вижда нейните ръст и потенциал, изпитва нужда от подготвени кадри. Затова започва партньорство с пет гимназии в цялата страна, които предлагат обучение на бъдещите специалисти в новата професия, с прием след 7-ми клас.

Това са Професионална гимназия по екология и биотехнологии „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. София, Професионална гимназия по химични и хранително-вкусови технологии „Д. И. Менделеев“, гр. Варна, Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Луи Пастьор“, гр. Плевен, Професионална гимназия по производствени технологии „Евлогий Георгиев“, гр. Силистра и Професионална гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Димитровград.

В иновативните паралелки учениците ще имат интересни предмети като предприемачество, фармакология, ботаника и фармакогнозия (наука за лечебните растения), стокознание, токсикология, козметика, биология и химия. Подробно ще се изучава не само състава на козметични, биологични и химични продукти, но и какво е тяхното въздействие върху човешкото тяло.

Освен с добри теоретични познания, зрелостниците ще завършат и с придобити практически умения. В зависимост от избраната форма на обучение – дневна или дуална, те ще имат съответно практически стажове в 10-ти, 11-ти и 12-ти клас или директно осигуряване на работно място на трудов договор и със заплащане в 11-ти и 12-ти клас, а при добро представяне и за в бъдеще.

Така учениците, завършили „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“, със специалност „Осигуряване на продуктова информация”, излизат от гимназията с готова професия и контакти в бизнес средите. Освен като консултанти във вериги като dm, могат да се развиват в различни перспективни области като предприемачество, търговия или производство на козметика, препарати, био храни или хранителни добавки. Получените знания в специализираните паралелки са добра основа за кандидатстване за висше образование в сферата на медицината и фармацията.

За разлика от своите връстници без конкретна професия, те ще могат да съчетават продължаващото си образование с работа по специалността. Това е и едно от основните разбирания на dm като работодател. Компанията вярва, че щастливите и доволни служители са в основата на успешния бизнес.

Затова им предоставя разнообразни възможности за личностно и професионално развитие като съчетаването на работа и образование чрез гъвкаво работно време. В dm поощряват ученето на работното място и предоставят възможности за обучения на своите служители, както и за участия в международни проекти в рамките на групата.

За всички младежи, които виждат бъдещето си в такава организация, която цени и развива талантливите си хора, кандидатстването по специалността „Осигуряване на продуктова информация“ е първата стъпка. Кампанията за прием след седми клас започва само след няколко месеца, така че учениците, които още имат колебания къде да се насочат, могат да открият своето поприще именно в тази професия.

Те и родителите им могат да открият подробна информация за перспективите на сайта на dm.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам