Чантите Birkin на френската модна къща Hermés винаги са били символ на изтънченост, богатство и лукс. Цените започват от 10 хиляди долара и на търг най-ексклузивните модели могат да достигат до космически цени. Купувачите често чакат с години, за да се сдобият с емблематичната чанта. Но какво се случва, когато ексклузивността на лукса започне да се предлага в супермаркет?
Най-голямата американска верига супермаркети Walmart намери решение за всички, които искат да се "потопят в лукса", но на достъпна цена. Компанията пусна очевидна имитация на луксозната чанта Birkin - при това само за 78 долара, което е с няколко хиляди по-евтино от оригиналната стока. "Двойникът" на Hermès Birkin бързо стана хит в социалните мрежи като зарадва едни и вбеси други.
Walmrt предлагаше онлайн две колекции под марките KAMUGO и Aidrani, които се състоят от серия кожени чанти в три различни стила и четири цвята. Всеки от моделите копира формите на най-известната чанта в света Birkin, като дизайнът, елементите отпред и размерът на дръжките съвпадат.
Walmart is enjoying big sales with a knockoff of an iconic fashion accessory.
— 25News WEEK (@25NewsWEEK) December 31, 2024
DETAILS: https://t.co/TJTymGB5u2 pic.twitter.com/urruKnh8RE
Почти идентичната визия веднага беше забелязана от потребителите в TikTok, където бюджетната чанта се превърна в хит. Те ѝ дадоха и друго по-подходящо име - "Wirkin bag", защото е таргетирана към хора от работническата класа, които рядко могат да си позволят луксозни стоки.
Един от първите акаунти в TikTok, които привличат вниманието към модната находка, е на американката Кристи (styledbykristi). Във видео, събрало над 8,8 млн. гледания, тя се хвали със закупената от нея имитация от Walmart за 79,99 долара. Чантата се доближава много до дизайна на подобен артикул на Hermès Berkin, чиято цена е над 28 хил. долара.
"Тя е толкова красива. За 80 долара можете да се преструвате, че имате Birkin. Искам да кажа, че всички сигурно ще разберат, че не е оригинал, защото кой, по дяволите, ще похарчи толкова пари за истинска Birkin. Не и аз", казва Кристи.
@styledbykristi Walmart Birkin. Thanks for the recommendation @Jessi My ♬ original sound - StyledByKristi
Последва цяла вълна от стотици видеоклипове с разопаковане на пратки от въпросната чанта под хаштага #walmartbirkin.
Малко след като стана вайръл, Wirkin чантата беше напълно разпродадена на уебсайта на Walmart. Впоследствие тя напълно изчезна от секцията с предлагани.
Въпреки процъфтяващата популярност на дубликата на Birkin, веригата супермаркети премахна всякакви предишни обяви за артикула си. Старите онлайн линкове вече водят към съобщение: "Не можем да намерим тази страница".
Не всички обаче харесаха дубликата. Потребителите с ограничен бюджет се радват на възможността да имат чанта, толкова близка на външен вид до тази, за която копнеят. Докато знаменитостите и тези, които притежават Birkin, се чудят как евтиното копие изобщо е стигнало до пазара със сходната си структура и естетика със запазената марка Birkin.
Бюджетната чанта, предлагана в Walmart, си спечели и редица критики, включително, че е "менте с нулево качество".
Модната инфлуенсърка Джесика Елис смята, че някои хора са си купили аксесоара не защото им харесва, а само защото е станал популярен.
Снимка на оригинална чанта Birkin.
Засега нито Hermès, нито Walmart са направили публичен коментар за еуфорията около Wirkin. Не са ясни и причините, поради които артикулът вече не се предлага на уебсайта на веригата супермаркети.
Модното издание "Glamour" пише, че вайръл чантата вероятно е привлякла вниманието на адвокатите на френския луксозен бранд. Продуктите, които много приличат на емблематични дизайнерски артикули, без открито да нарушават търговската им марка, се намират в правна сива зона.
Мнозина твърдят, че културата на дубликатите е вредна за околната среда, тъй като създава евтина алтернатива на висококачествен продукт. Докато Birkin се изработва ръчно от естествена кожа, имитацията на Walmart е пример за бърза мода и е направена от синтетични материали.
От години индустрията за луксозни стоки се бори с процъфтяващия пазар на фалшиви или имитиращи артикули, като според някои оценки той трупа печалби от няколко трилиона долара. През последните години купуването на реплики или "ментета" се превръща и в тренд сред много младежи.
Да си купиш менте вече не е табу, а тренд: Защо младите харесват фалшификати?
"Ловци на ментета": Модните марки търсят нови начини да се борят с фалшификатите
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: