Колко добре потребителите познават луксозните стоки и могат ли да разпознаят оригинала от фалшификатите? През последните няколко години лидерите в областта на луксозните стоки и на технологиите се фокусират именно върху този въпрос и се опитват да превърнат обикновения потребител в същински "ловец на ментета".

Добре обученият кадър може само за няколко минути - или дори секунди - да провери дали чанта на Chanel например е дизайнерско или не. Зад това умение обаче се крие цяла нова ниша в света на луксозните стоки, за която разказва американската медия CNN.

Fashionphille е една от компаниите, която се занимава с "удостоверяването" на дизайнерски артикули. Според нея, за да бъде извършвана правилно, тази дейност изисква повече от 8000 часа обучение. Стажантите, които работят там, се научават бързо да откриват грешки във формата на датата в чанта на Louis Vuitton например или да знаят правилния състав на металната сплав на часовник Cartier.

Конкурентът ѝ The RealReal също разчита на човешките сетива и инстинкт. Неговите служители се учат да разпознават миризмата на чанта Hermès Birkin, която струва близо 25 хил. долара, или да знаят какъв точно е усетът при допир на кожа Barenia.

В компанията обаче първият кръг от подобни проверки се извършва чрез изкуствен интелект. Софтуерът е обучен от 30 млн. изображения да разпознава почти незабележими разлики в шевовете или разположението на стоките. Алгоритъмът също така изчислява "риск" за всеки артикул въз основа на всичката налична информация - от историята на продажбите на изпращача до популярността на продукта на вторичния пазар.

Компанията за модни технологии The Ordre Group си партнира с марки като Louis Vuitton, Burberry и Patou, за да вземе уникалното "цифрово ДНК" на даден артикул, като например малък участък от материята или конструкцията му. Това е един вид "лицеово разпознаване" само че са луксозни стоки, което може да улови почти незабележими за човешкото око детайли.

Наречена Authentique, програмата регистрира всеки идентификатор в блокчейн, който не може да бъде копиран и се счита за лесно проследим и сигурен.

"Лесно е. Просто взимаш телефона, насочващ го към даден продукт и разбираш дали е фалшив или истински", казва Саймън Лок, основател и главен изпълнителен директор на The Ordre Group пред CNN.

Той обяснява, че технологията му, базирана на изкуствен интелект, анализира микроскопично материалите на стоките по начин, по който може да разбере дали влакната по нея са боядисвани или подменяни.

Authentique е само един от инструментите за "удостоверяване" на дизайнерска дреха. С него купувачите могат да проверяват дали една стока е истинска или не и да проследят производствения ѝ цикъл.

През последните няколко години някои от най-големите играчи в бранша се обединиха около тази технология, за да подпомогнат инициативите за борба с фалшификатите. Основан от LVMH, OTB и Prada Group, които колективно представляват марки, включително Louis Vuitton, Dior, Fendi, Bulgari, Marni, Maison Margiela и Prada, консорциумът Aura Blockchain е най-голямото усилие за стандартизиране на такива идентификатори в областта на модата и лукса.

Според основателите му в момента през него се проверяват милиони продукти. Aura твърди, че само модната група OTB е регистрирала 600 хил. продукта досега.

Всички тези тактики са част от надеждите на индустрията да неутрализира процъфтяващия пазар на фалшиви стоки, като според някои оценки той трупа печалби от няколко трилиона долара. Отделно, през последните години купуването на ментета се превръща в тренд сред много младежи.

Преди фалшивите дрехи и чанти се предлага предимно по странни пазари, на улицата или от багажници в автомобили. Сега обаче те са още по-разпространени и са на един клик разстояние. Само във форума Reddit онлайн общностите, посветени на обсъждането и търсенето на ментета, имат по стотици хиляди членове. А в TikTok има редица видеа, в които потребители се хвалят със своите на пръв поглед идентични дизайнерски дубликати.

"Имаше време, когато никой никога не би признал, че си е купил менте", казва Сара Дейвис, основателка и президент на Fashionphile. Но по думите ѝ, сега в някои кръгове на социалните мрежи това не се възприема като негатив, а почти като житейски хак.

Социалните мрежи и платформите за електронна търговия все по-често са подложени юридически контрол за това, което се продава на техните уебсайтове, тъй като в САЩ и Европа се приети нови разпоредби в борба с незаконна онлайн търговия. Сферата с фалшивите модни дрехи обаче е доста по-сложна. Там няма прозрачност за това кой ги произвежда, при какви условия го прави и кой печели от тях.

Играта става по-сложна

Фалшивите аксесоари се превръщат от евтини копия в хитри "суперфабрикати", а междувременно луксозните марки произвеждат все повече модели всеки сезон. Това са и причините методите за удостоверяване на автентичността на тези стоки да стават все по-сложни.

Дейвис си спомня, че когато през 1999 г. Fashionphile е основан с фокус върху чантите, марките са имали само няколко варианта на различни модели, което е улеснявало обучението на удостоверителите. Сега "всеки сезон е изпълнен с невероятен обем от стилове, форми и текстил", казва тя.

Според Хънтър Томпсън, директор на отдела за удостоверяване на автентичността в The RealReal, ментетата се появяват на пазара само няколко седмици след пускането на оригиналните продукти.

"Те дори вече не изостават с времето, както беше през минали години", обяснява той.

Технология вероятно няма да бъде достатъчна за разрешаването на този проблем в индустрията. Все пак тя може да осигури допълнително ниво на защита сред купувачите, които искат да купуват оригинални стоки. Потребителите, които търсят незаконни дубликати обаче, ще продължат да ги търсят - това оставя и едно от най-големите предизвикателства за модните брандове, които трябва да мислят как ефективно да се справят с този проблем.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Верижна катастрофа затруднява движението на АМ "Тракия"

Инцидентът се е случил около 50 км в посока Пловдив

16:47 - 18.07.2025
Пътуване

Wizz Air ще лети редовно между София и Варшава

Това е втората редовна линия между България и Полша от нискотарифната компания

15:04 - 18.07.2025
Технологии

Какво би учил днес основателят на Nvidia? Не е програмиране

Директорът на най-ценната компания в света Дженсън Хуанг вижда бъдещето в природните науки

15:02 - 18.07.2025
Политика

Мъка без край: Опозицията готви нов вот на недоверие

Парламентарната група на МЕЧ обяви, че събира подписи за пети вот на недоверие.

15:01 - 18.07.2025
Важно днес

КЗК заплашва Националния статистически институт с глоба

Комисията на Росен Карадимов си намери нов "противник"

14:36 - 18.07.2025
Важно днес

Избухна пожар до границата с Гърция, но разпространението към България е овладяно

Пожарът в Еврос предизвика пълна мобилизация в Гърция

14:10 - 18.07.2025
Текстове от партньори

Vivacom Game On се завръща с нови епични битки, награди и първия гейминг сериал у нас

Зрелищните гейминг битки ще бъдат между отборите на ShadowHex и Kriskata

13:58 - 18.07.2025
Важно днес

Радев напомни, че освен протести срещу избирателното правосъдие, имало и такива срещу еврото

Според президента органите безпардонно разследват опозицията, но мълчат за управляващите

13:41 - 18.07.2025
Важно днес

Пазарджик остана без общински съвет и отива на избори. И там кметът е от ПП-ДБ

ВАС анулира избора на съветници в града по жалби от ДПС, ИТН и ЗНС

12:22 - 18.07.2025