Снимка: © Getty Images

Измислените новини за смъртта на известни хора не са ново явление в медиите. Именно по подобна причина през 1897 г. Марк Твен прави прословутия си коментар, че новината за смъртта му е силно преувеличена. Смъртта на президента Франклин Делано Рузвелт през 1945 г. отприщва вълна от измислени новини за смъртта на редица знаменитости, сред които Чарли Чаплин и Франк Синатра.

Българската публика също не е пощадена от фалшивите новини за смъртта на известни хора. Може би най-много пъти е „умирал“ Умберто Еко, който в последните дни отново е популярен във „Фейсбук“.

Масово се споделя вярна новина, от достоверен източник, за действителната му смърт, само че от 2016 г. По този начин потребителите неволно създават „фалшива новина“, представяйки стари събития като сегашни. Сред най-абсурдните истории е и тази от 2012 г. за „фалшивата смърт“ на Габриел Гарсия Маркес (починал през 2014 г.), за която съобщи фалшив профил в Туитър на писателя, „потвърдена“ от също така фалшив профил на Умберто Еко.

В началото на април тази година фалшивата новина за смъртта на режисьора Вим Вендерс пък беше „потвърдена“ от фалшив профил в „Туитър“ на носителя на нобелова награда за литература Петер Хандке. 

Според някои фенове на „Бийтълс“, Пол Маккартни е мъртъв от 1966-а година, а човекът, когото познаваме като Пол, всъщност е самозванец, който изглежда и звучи като него. Конспиративната теория дори твърди, че трагичната съдба на Пол е разкрита от колегите му в песента „A Day in the Life“, в която се пее „Пол е мъртъв, липсва ни, липсва ни“, но тези думи се чуват само ако песента се пусне отзад напред.

Подобен сюжет се разказва и за канадската певица Аврил Лавин, която (уж) се е самоубила след смъртта на баща си през 2003 г. За да продължи да продава песните ѝ обаче, звукозаписната компания е скрила смъртта на Аврил и е намерила нейна дубльорка в лицето на Мелиса Вандела. Според някои Бритни Спиърс също е мъртва и е заменена от дубльорка.

Т.нар. hoaxes представляват напълно измислени истории, целенасочено представени като истински новнини.

Сред най-известните примери в жанра е радиопиесата по романа „Война на световете“, поставена от Орсън Уелс, която умишлено създава впечатлението, че става дума за истински събития, които се предават на живо по радиото.

Въпреки че пиесата е изрично анонсирана от говорителя, Уелс кара публиката да повярва, че обичайната програма е прекъсната заради извънредни събития. Оттук нататък историята е известна – милиони американци са убедени, че марсианците са нападнали Земята. 

Малцина обаче достигат висотата на Орсън Уелс както в художествен план, така и по отношение на намеренията си. Докато режисьорът цели артистична провокация, в повечето случаи целта на създателите на подобни измислени новини е лесна популярност и лесна печалба.

Преди ерата на интернет, разпространението на подобни слухове е сравнително ограничено, най-вече до таблоидите. 21 век обаче изправя и традиционните медии пред предизвикателството на фалшивите новини за смъртта на известни хора. 

През 2001 г. тексаско радио съобщава за смъртта на Бритни Спиърс и тогавашния ѝ приятел Джъстин Тимбърлейк в автомобилна катастрофа.

През 2008 г. „Блумбърг“ публикува некролог за създателя на „Епъл“ Стив Джобс – това е три години преди смъртта му през 2011.

Статията е дълга 17 страници и е трябвало да бъде обновена, а не да бъде публикувана. Обичайна практика е да се подготвят публикации за известни личности, които да се използват от медиите в случай на тяхната смърт, за да се пести време. Но в дигиталната епоха публикуването на един файл става с едно натискане на мишката, затова грешки не са изключени.

По същата причина през 2013 г. Ройтерс публикува некролог на милиардера Джордж Сорос. 

Жанрът „фалшива смърт“ обаче придобива нови измерения с появата на онлайн медиите и особено на социалните медии. 

Смъртта на Майкъл Джексън през юни 2009 г. предизвиква поредица от фалшиви новини за смъртта на популярни личности, разпространени най-вече в „Туитър“. За това спомага и фактът, че профилите на Бритни Спиърс, Елън ДеДженерис и Пи Диди са хакнати и са използвани за по-бързото популяризиране на слуховете.

Сред жертвите са Натали  Портман (претърпяла фатален инцидент на снимачната площадка), Харисън Форд и Майли Сайръс (удавили се, след като яхтите им потънали), както и Джордж Клуни (загинал в самолетна катастрофа). Това може и да е първата, но не и последната фалшива новина за смъртта на Джордж Клуни. През 2011 г. се появи съобщение, че актьорът е загинал при инцидент по време на снимки в Нова Зеландия, а през 2018 г. плъзна слух, че актьорът се е удавил в езерото Комо (Италия), където има къща.  

Хакнат туитър акаунт на „Фокс нюз“ е причината навръх 4 юли 2011 г. да се появи „новината“, че президентът Барак Обама е застрелян по време на предизборно събитие в Айова. Хакер на име The Script Kiddies поема отговорността за съобщенията, които престояват в мрежата повече от осем часа, преди да бъдат изтрити. 

Нова Зеландия е популярна дестинация за „звездна смърт“. Историята за Клуни, който паднал от скали по време на снимки в Нова Зеландия, се появява още през през 2008 г., само че с главен герой Том Ханкс.

Съвсем наскоро актьорът отново „почина“, този път от Covid-19.

„Жертва“ на опасностите в новозеландските планини става и Ръсел Кроу през 2010 г. Новината бързо се разпространява в „Туитър“, а после и по радиото. За кратко дори датата на смъртта му е добавена в страницата на актьора в „Уикипедия“, но после е премахната. 

Първоначално, основен източник на тези „новини“ са уебсайтове, специализирани в създаването на сензационни и напълно изфабрикувани истории. Те имат прост бизнес модел, чиято единствена цел е да набира повече „кликове“ и съответно, по-голяма печалба с минимум разходи. Дори и създаването на „новините“ в някои случаи е оставено на потребителите.

Изключително популярният по това време  уебсайт FakeAWish, както показва името му, дава възможност на потребителите да използват шаблон, в който само да напишат името на известна личност и да произведат фалшива новина, която изглежда като истинска уеб страница.  

През 2009 г. в „Туитър“ се появява съобщение, че рапърът Кание Уест е загинал в автомобилна катастрофа. Темата „RIP Kanye West“ набира огромна популярност и се предполага, че е отмъщение заради поведението му по време на музикалните награди на Ем Ти Ви месец по-рано.

Тогава Уест прекъсва речта на Тейлър Суифт, която е спечелила награда, с думите: „Тейлър, много се радвам за теб! Ще те оставя да довършиш, но Бионсе има едно от най-добрите видеа на всички времена“. Историята бележи нова линия в развитието на жанра – целенасоченото разпространяване на неверни слухове в социалните мрежи с цел отмъщение, включително от знаменитости.  

Шер е „убивана“ най-малко два пъти – през 2012 г. в „Туитър“ и през 2016 г. във „Фейсбук“. Първият път основната „заслуга“ е на Ким Кардашиян, която има над 12 милиона последователи и не веднъж, а два пъти публикува съобщения по темата. „Наистина ли чух, че Шер е починала? Вярно ли е? OMG (в превод: О, Боже мой) и после „Надявам се това да е шега, а не истина. Не го виждам в новините. Моля се да не е истина“. „Шер ще те надживее“, отговаря ѝ неизвестен потребител. През 2016 г. вав „Фейсбук“ се появява страница, озаглавена "R.I.P. Cher", която събира почти един милион харесвания.

Сред най-скорошните измами е съобщението за смъртта на актьора Уил Смит и сина му Джейдън. През декември 2019 г. в социалните медии се разпространява снимка, на която на заден план се вижда смачкана кола, а на преден план са снимките на Уил Смит и сина му, заедно с надпис  R.I.P.Кликване върху снимката отвежда до уебсайт за фалшиви новини, където е публикувано също толкова фалшиво видео, което използва логото на Си Ен Ен и твърди, че медията е разпространила „водещата новина“.

Според страницата видеото е гледано над 1,6 милиона пъти. Подобен модел беше използван и за разпространяването на невярната новина за смъртта на Клинт Ийстууд през септември 2019 г. 

Прочети