*статията е обновена в 17 часа на 11 август
Международната асоциация Gallup International (GIA) се разграничи официално от проучванията на общественото мнение в България, публикувани под същото име. Българската социологическа агенция "Галъп". Тя вече е собственост на бившия политик Борислав Цеков и партньора му Петър Кичашки, след като я купиха от социолозите Кънчо Стойчев и Андрей Райчев чрез учреденото за целта акционерно дружество „Пакстън Рисърч“.
В позиция на страницата на швейцарската неправителствена асоциация изрично пише, че "Асоциация Gallup International и нейните членове не са свързани с компанията в България, която провежда тези проучвания" и не поема отговорност за тях. По-късно Борислав Цеков реагира с обяснение.
"От известно време в българските медии редовно се публикуват проучвания на общественото мнение под заглавията „Галъп“, „Галъп Интернешънъл“ или „Галъп Интернешънъл Балкан“. Асоциацията Gallup International изрично се дистанцира от тези проучвания.
Нито Асоциацията „Галъп Интернешънъл“, нито който и да е член на Асоциацията „Галъп Интернешънъл“ участва в тези проучвания, нито тези проучвания и тяхното публикуване са разрешени от Асоциацията „Галъп Интернешънъл“", пише е позицията на Gallup International.
Швейцарската неправителствена асоцияция обединява независими агенции за проучване на общественото мнение, но самата тя не притежава марката "Галъп" - тя е собственост на американската компания Gallup Inc., създадена през 1935 година от Джордж Галъп.
Журналистическо разследване преди няколко години разкри, че бившите собственици на българката агенция Райчев и Стойчев са използвали името Gallup, като са се позовавали именно членство в неправителствената асоциация Gallup International Association. Американската компания, която притежава марката, обаче води дела не признава правото нито на GIA, нито на агенцията в България да ползват името и води дела - както тук, така и в други държави.
Според информация на "24 часа" отпреди дни американският социологически гигант е спрял производствата пред българския съд и Патентното ведомство, с които от години оспорваше правата на българската агенция „Галъп интернешънъл болкан" ЕАД да използва марката Gallup. Според медията това вероятно означава, че страните са се договорили или са в процес на договаряне за лиценз за ползването на марката.
Дори и да получи правото да ползва марката на името на Джордж Галъп, както намеква статията, българската социологическа агенция изглежда вече не е член на Gallup International Association (GIA).
Club Z отбелязва, че всяка смяна на 100% на собствеността на агенция от международната мрежа (какъвто е българският случай) автоматично прекратява членството.
След това е необходима процедура по ново кандидатстване, която може да продължи година и дори повече.
По думите на изпълнителния директор "Галъп" след смяната на собствеността - Петко Петков, цитиран от медията, агенцията не е правила постъпки към ново кандидатстване за членство в международната мрежа.
От обяснението, публикувано по-късно Цеков публикува обяснение, в което твърди, че след смяната на собствеността на „Галъп Интернешънъл Болкан“ ,са започнали преговори с американската Gallup, Inc., заради което от бълграската социологическа агенция сама прекаратила отношенията с GIA, тъй като организацията в Цюрих няма законни права върху марките Gallup и Gallup International нито в България, нито в Швейцария.
Андрей Райчев и Кънчо Стойчев излизат в пенсия - продадоха "Галъп" на Борислав Цеков
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: