Снимка: © Getty Images

Една от най-известните медии в Русия - "Ехото на Москва" - е ликвидирана с решение на съвета на директорите й.

Радиото, което съществува от 1990 г. насам, беше свалено от ефир с решение на медийния регулатор "Роскомнадзор" преди дни заради това, че отразява войната в Украйна като война, а не като "специална операция за мир", каквато е официалната версия на Кремъл.

На 3 март мажоритарният собственик на "Ехото на Москва" - "Газпром медиа" - е свикал общо събрание на съвета на директорите и с мнозинство от три гласа е решил да прекрати съществуването му. Предстои да бъде закрит и сайтът echo.msk.ru.

"Газпром" притежава 66% от собствеността на радиото от 2018 г. насам.

Главният му редактор Алексей Венедиктов е най-големият миноритарен собственик. На една от годишните си пресконференции Владимир Путин обяви, че държавната компания "не се намесва в редакционната политика" на медията, но самият той смята, че "твърде много от нещата, които се пропагандират там, изискват много внимателна филтрация".

Закриването на радиото и сайта не означава, че журналистите от екипа ще спрат да работят, казва Венедиктов в канала си в Telegram.

В интервю за "Новая газета" той разказва, че всеки ден в редакцията са получавани изисквания от "Роскомнадзор" за премахване на определени статии от сайта.

"Разпореждах на екипа да ги свали за 10 минути - изпълнявахме всички предписания. Не смятахме, че сме направили нарушение, но все пак живеем в Русия. Това е цензура, но всички разбират какво се случва", казва той.

В живия ефир на радиото обаче няма как да се "филтрират" събеседниците, които отказват да наричат войната "операция".

"Във войната винаги има щети, а ние сме съпътстващи щети. "Дождь", "Новая газета", ние и много други медии правим картината на това военно противопоставяне по-обемна и по-нееднозначна. Затова хората, които отговарят всичко да тече гладко и чистичко в политически план, са решили да затворят вратите на всички съмняващи се", казва той.

"Ако погледнете антивоенните петиции, там навсякъде има хора, които винаги са били лоялни към Путин и почти винаги - към политиката му. Доколкото знам, това е бил сериозен удар за него. Борбата се води за онези, които ще пишат историята - а това е аудиторията на "Ехото на Москва", "Новая газета" и "Дождь". Украинската страна се оказа по-изобретателна, професионална и популярна в информационната политика. И какъв избор имат онези, които се въртят в кръг около нашия Първи човек? Не могат да спечелят, не могат и да обяснят какво правят. Остава само да прекъснат кабела с брадва. На тяхно място и аз щях да го направя", казва още Венедиктов.

"Ехото на Москва" е първата частна информационна радиостанция в СССР и е в ефир от август 1990 г. По време на опита за преврат срещу Горбачов през 1991 г. тя е една от малкото медии, които се обявяват против пучистите. Това е и единственият случай, в който радиостанцията е изключена от ефир.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Турция задържа руски кораб с украинско зърно

Плаващият под руски флаг "Жибек Жоли" е задържан на турското пристанище Карасу

Отстъпката от 25 ст. за бензин и дизел може да влезе в сила от 9 юли

Кой има право да се възползва от намалението?

Изкуствен интелект ще композира и пее в операта "Земпер" в Германия

Мултимедийният спектакъл "Chasing Waterfalls" с премиера през септември

"Спрете българизацията": Протести в Скопие срещу френското предложение

Демонстранти носеха плакати под надслов "Ултиматум - не благодаря" и "българският фашизъм е европейска ценност"

Украинската армия се изтегля от Лисичанск. Русия има пълен контрол над Луганска област

Фокусът на бойното поле сега се измества към съседния регион Донецк

Поне три жертви след стрелба в мол в Копенхаген

Хари Стайлс отмени концерта си, който трябваше да в близост до търговския център

Слави Трифонов пожела на Кирил Петков и Асен Василев "да се задавят с власт"

Слави Трифонов се възмущава, че от "Продължаваме Промяната" звънят на депутатите му