GEL KAYANO-30: да съчетаеш „лудост“ и интелект в най-комфортната и стабилна обувка Снимка: © ASICS

Кайзен (改善) е японска дума, която означава да се променяш за нещо по-добро и в името на развитието. Тази философия стои в основите на ASICS и превръща модела GEL -KAYANO в легенда.

С Рохан ван дер Звет, който е Старши продуктов маркетинг мениджър на ASICS и работи с всички международни отдели на бранда, говорим за новия GEL-KAYANOTM30.

„Най-комфортната и стабилна обувка“, каквато е концепцията на модела, е резултат от дългогодишни проучвания, чийто резултат е иновативен за пазара продукт. Той едновременно запазва линията на бранда, но и прави нещо ново и различно.

Благодарение на това всеки бегач може да е уверен, че на краката си има „интелигентни обувки“, които с навъртането на все повече километри, ще помагат все повече и ще са възможно най-добрият и надежден съотборник.


Новите GEL- KAYANOTM30 изглеждат невероятно. Пробвах ги. Ще се съгласите ли, че обувката първо трябва да ти хване окото?

Трудно е да се отговори. Отговорът би трябвало да е: „Не“. Това не е основен приоритет на обувката за бягане, нали? Основният приоритет е да не бъде само добре изглеждаща. Но, от друга страна, това много помага. Така че официалният отговор трябва да бъде: „Не“.

Обувката не трябва непременно да хваща окото. Всичко опира повече до проучването, което сме направили за тази обувка. Какво прави тя за теб като бегач и да се постараем това да бъде наред. И вече на второ място, ако може всичко това да бъде комбинирано с външния вид, ще е сбъдната мечта.

Рохан ван дер Звет интервю, asics, gel-kayano 30, senior product marketing manager

Как избирате цветовете, формата и цялостния дизайн?

Това не го правя само аз. Имаме международни екипи. Имаме екип, който действа по разработката, както и друг, занимаващ се с дизайна. Цялата им работа е включена. Моята роля е насочена към европейския пазар и обратната връзка от него. Всички сме част от това – международният екип получава обратна връзка от Европа, Азия, Америка. Преди това обаче всеки екип прави собственото си проучване и използва помощта и на трети страни.

Има значение и какво прави обувката отличителна. Кое е това нещо, което я отличава. Разбира се, шарката играе много важна роля. От гледна точка на бранд, търсим и други разпознаваеми елементи. От гледна точка и на технологиите. Има значение и как изглежда обувката, естествено.

Става дума за много положен труд, който е микс от различни неща.

Разкажете ми повече за GEL-KAYANOTM30. Има много нови технологии.

Да. 2023 е годината на два големи юбилея за нас. В началото на годината пуснахме модела GEL-NIMBUS 25, а сега и GEL-KAYANOTM30. Разбира се, от гледна точка на един бранд, тези моменти са очаквани. Това е голям момент и ние почувствахме нуждата от това да направим нещо повече от обикновено. Искахме да направим нещо по-голямо и още един път на направим иновация на пазара.

С KAYANO 30 даже искахме да направим нещо лудо, но и да следваме линията, която поставихме с NIMBUS. Знаем какво трябва да бъде KAYANO. Трябва да е най-стабилната ни обувка, но също и най-комфортната и стабилна обувка.

Трябваше да забравим за някои вече съществуващи технологии, включително и в нашия бранд, и да си поставим целта за направата на най-комфортната и стабилна обувка. Така че без по някакъв начин да компрометираме стабилността, да се целим в комфорта. Това поставихме като цел и това постигнахме. Има много технологии, които играят роля. Но, още един път, става дума за комбинация от всички тях, които правят обувката толкова невероятна.

Прочетох за 4D GUIDANCE System. Това не е ли като да имаш интелигентни обувки на краката си?

Ами… да, би могло да се каже. Стабилната обувка е такава, чиято цел е насочена към прекомерната пронация на ходилото. При тези случаи, можем да кажем, че има по-висок риск от контузии, ако бегачът продължава да има прекомерна пронация.

Целта на истинската стабилна обувка се е развила през годините, в това число и ASICS. В последните години работим върху нещо, което наричаме „динамична работа“, свързана с това обувката да оказва допълнителна опора само тогава, когато тя е необходима. С най-новите модели може да се каже, че е като да имаш интелигентни обувки. Те са направени така, че всеки да може да бяга с тях – без значение дали има прекомерна пронация на ходилото или не.

Така че допълнителната опора я получаваш само тогава, когато прекомерната пронация е налице. Едно от по-дългосрочните проучвания, които правим… Защото най-често при анализите на бягане, се гледа например 1 минута или по-малко и се вижда има ли налице прекомерна пронация и какъв е ъгълът на ходилото. Ние не правим така. Ние анализираме бегача, докато той преодолява дистанцията от 10 км. И тогава гледаме дали формата им се променя, когато са по-уморени. Тоест каква e пронацията в началото на бягането и каква е в края на бягането.

Може да се сетите, че когато се умориш, започваш да имаш прекомерна пронация. Или, да кажем, формата на бягане не е толкова идеална.

Това е KAYANO 30 със системата 4 GUIDANCE – сега тя е в по-мека форма и влиза в употреба, когато има прекомерна пронация на ходилото.

Може да се каже, че е интелигентна обувка, защото колкото повече има прекомерна пронация при бягане, толкова повече ползи се извличат от обувката. Това е много умно решение и това виждаме и от резултатите ни и от обратната връзка на хората.

GEL KAYANO-30: да съчетаеш „лудост“ и интелект в най-комфортната и стабилна обувка

Аз също така съм треньор по кондиционна подготовка. Ако говорим за биомеханиката на човешкото тяло, можем да кажем, че има хора, които не бягат правилно. В това отношение, GEL-KAYANOTM30 помага ли?

За биомеханиката тогава знаете отговора. Той е, че много зависи. Няма универсален отговор. Не е толкова просто. Но да кажем, че това е най-последното ни и най-добро решение за хора, които имат нужда от допълнителна опора, но и комфорт.

Мога да кажа, че максимално се доближаваме до това и гледаме максимален брой хора да могат да извлекат ползите. Работи, но не може да се каже, че върши работа на абсолютно всеки един човек, защото няма такава обувка. Но това е обувка, която може да свърши много добра работа за повечето хора. Сигурно има много малки изключения, където няма да помогне.

Как GEL-KAYANO се превърна в легенда за бранда?

Може би заради постоянството. Това са поне 30 години на непрестанни подобрения. Ние знаем каква е целта на KAYANO. Казвал съм го много пъти, когато говоря и за останалите ни обувки. Всичките ни обувки имат голям брой модели – 10, 12, 20, 30… Те имат конкретна употреба. KAYANO е нашата най-комфортна стабилна обувка. А стабилността сама по себе си като направление през годините е еволюирала като понятие.

Така че първата версия е давала това, което и 30-ата – най-доброто усещане за комфорт и стабилност, но точно начина, по който това е постигнато, много се е променил през годините. Точната дума за компанията ни е: Кайзен. Това е японска дума, която означава да се променяш за нещо по-добро и в името на развитието.

Ние се придържахме към основната роля на обувката, макар и стабилността да не е била „най-секси“ през годините… или да е имало проучвания, отричащи необходимостта ѝ или връзката между опората, стабилността и контузиите, ние знаем, че има огромен брой хора, които ще имат полза. И ще оценят всичко това. И да се придържаме към концепцията си, подобрявайки това, което правим всяка година, направи името толкова разпознаваемо. А именно, една от най-популярните стабилни обувки.

Така че стабилността, придържането към себе си, но и това да не се страхуваме да правим големи промени, както сега.

Ще ме преведете ли през процеса, какви са стъпките към разработването на нов продукт? Говорите ли със спортисти? Каква информация търсите?

Има значение и какъв нов продукт. Дали една изцяло нова обувка? Например SUPERBLAST, която е напълно нова. Или става дума за друг процес, като това да направим „ъпдейт“ на KAYANO.

Нека видим и двата примера. Да кажем, че искаме да направим „ъпдейт“ на KAYANO. Започваме с нова идея или технология. Може да има нова технология или нов материал на пазара – в нашия обсег или в индустрията като цяло. Тогава можем да видим дали можем да използваме този нов материал за обувката.

Например, по начина, по който направихме пяната за BLAST. Разбрахме, че е прекрасна - комфортна, че е малко по-лека. И я използвахме за нов продукт.

При KAYANO 30 искахме да направим по-голям риск и трябваше да започнем малко по-рано. Казахме си, че искаме да направим най-комфортната стабилна обувка. Какво правим сега, знаейки за всички тези технологии? Забравяме за всичко, което сме правили досега, как действаме сега?

Изискваше се да направим всички биомеханични анализи, проучихме какво искаме да правим сега – най-комфортната стабилна обувка. Опира и до това как да постигнеш всичко. Ние имаме много опит и хора, които се занимават с разработването. Имаме на разположение спортни учени, които да помогнат.

Обувка като KAYANO не е насочена само към спортистите. Тя е налична за всички и за всеки тип бегачи. Разбира се, имаме обувки, които са по-специфично насочени към конкретен тип бегачи – SUPERBLAST, METASPEED SKY. Особено METASPEED SKY е разработена за спортисти. Всичко, което правим, е тествано и изпробвано от спортисти.

Кои са обувките, които са най-трудни за производство?

Добър въпрос, обаче аз не правя всички тези обувки сам. Но мога да предположа. Има значение какво се опитваш да постигнеш. С оглед на опита ни в ASICS, да кажем, че обувките, които са насочени към линейни движения са малко по-лесни от тези, в които движенията са в много посоки – например в тениса.

Но понеже имаме много опит и знания, не става дума конкретно за обувката, а за предизвикателствата, които си поставил пред себе си.

С нещо като KAYANO 30 или NIMBUS 25 ние си казваме, че искаме да направим нещо по-голямо от всякога. Да направим революция на пазара, а и в продукта като цяло. И понеже знаехме това, повече от година имахме тестване на прототипи, за да постигнем резултатите сега.

Разкажете повече за бъдещите проекти на ASICS.

В общи линии обаче. Не съм чак толкова навътре в детайлите. Но винаги сме имали визията какво следва. Има някои сигнали на пазара. Обувките сега стават все по-високи. Въпросът е в какъв момент това ще се промени отново. Защото повечето неща са като на приливи и отливи.

Първо целта е нещо да бъде минималистично, а след това да е максимално.

Ето нещо интересно. Не мога да кажа, че готвим нещо конкретно, но може да се разсъждава по въпроса… Все още не сме видели края на т.нар. „супер обувки“. За нас това са SUPERBLAST и METASPEED в пяната им има нещо уникално. Като всичко започна с найлоновата пяна, която беше налична за тестове. По отношение на това, имаме интересни неща, които ще се случват в индустрията. И, надявам се, за ASICS.

И към последния ми въпрос. Имам един любим цитат на Хенри Форд, който гласи: „Ако бях питал какво искат хората, щеше да кажат по-бързи коне“. Не е ли същото и при обувките? Трябва да си иноватор.

Да, много правилно. Харесва ми цитатът и май досега не го бях чувал. Това е много добър начин, по който да се гледа на нещата. Трудното е, казвал съм го много пъти, става за постоянство и непрестанни подобрения. А този цитат казва точно обратното. Защото не казва винаги да имаш по-добра версия на наличното.

Ние имаме клиенти, които получават най-различни обувки и технологии. По отношение на това се придържаме към непрекъснатото подобрение. Защото хората ни вярват като бранд, те знаят какво искат и го очакват. Но го има и този елемент с новите обувки като SUPERBLAST, които за първи път излязоха преди няколко години и с тях опитваш новите неща.

KAYANO и NIMBUS са от повече време, но могат да служат като вдъхновение. Обсегът на действие е голям, когато говорим за това какво хората носят и купуват, но има и онази малка частичка, в която говорим за новата линия, където повече се питаме: „Ами ако…“

Това е въпрос, който всеки бранд би искал да си зададе. Следващата нова кола или следващото голямо нещо. Разбира се, не е толкова лесно.

ASICS story of the brand Кога някой ще направи филм от историята на ASICS?

ASICS GEL-KAYANO 30, Тошиказу Каяно От маратонка за бягане до моден аксесоар: 30-годишното наследство на GEL-KAYANO


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024