Gen Z: Поколението, което крие втора самоличност зад екрана на телефона

Gen Z: Поколението, което крие втора самоличност зад екрана на телефона

Снимка: © Getty Images

Имате ли си таен профил в социалните мрежи, за който не сте казвали на близките си и в който се държите по-разкрепостено, смело и уверено, отколкото в реалния живот?

Ако тази идея ви звучи налудничаво - не сте сами. Но най-вероятно сте част от поколенията, родени преди 1997 г. Защото ново изследване на технологичните навици на младите хора показва, че почти 46% от Gen Z водят "двоен живот" в интернет.

Изследването е направено от OnePoll сред 2000 души, разпределени поравно между четири поколения - Gen Z, милениъли (1980-1997), Gen Z (1965-1980), и бейби бумърите (родените между 40-те и средата на 60-те). То е поръчано като част от кампанията "Meet Your Digital Self" na Lenovo, която изследва как постоянната промяна в технологиите се отразява на менталното здраве на младите хора.

Две реални личности и техните 3D аватари са "лицата" на този експеримент.

24-годишно момиче от Япония с наднормено тегло, което работи като plus size модел и е инфлуенсър в Instagram, никога не е споделяло на майка си какво публикува в интернет.

Чинацу разказва, че е доста срамежлива в реалността и се страхува, че близките ѝ няма да проявят разбиране към това, което прави. Хейтърските коментари по адрес на по-пълните жени, които показват тялото си като модели, са често срещани в японското общество. Младата жена има желание да покаже своята по-оптимистична и екстровертна природа на хората, които обича, но не знае как да го направи директно, затова има нужда от посредничеството на социалните мрежи.

Вторият участник в експеримента е Оскар, който е на 19 г. и се самоопределя като "небинарен". Профилът на Оскар в социалните мрежи има над 15 000 последователи, но там той се представя като момиче с ярко розови коси и грим като аниме-героиня. Причината за създаването на този образ е, че това е единственият начин за пълно самоизразяване, без Оскар да бъде подложен на тормоз, както в реалността.

Идеята на "Meet Your Digital Self" e да "запознае" родителите на хора като Чинацу и Оскар с образите, които техните деца имат в социалните мрежи, и да чуят за какво си говорят те със своите приятели само във виртуалния свят.

Основата на тази идея е в изследването, според което 46 на сто от съвременните американски младежи имат много по-различен персонаж от личността, която е известна на близките им в реалността.

Всъщност - Gen Z не са единствените, които крият част от себе си зад екрана.

При милениълите този дял достига 38 на сто, при родителите им - 18 на сто, докато само 8 процента от най-възрастното население признава, че има "второ Аз" в социалните мрежи.

Според данните в изследването - всеки пети от интервюираните хора казва, че крие онлайн личността си от един или повече души от семейството си.

При Gen Z отново има най-висок показател на желанието за запазване на дистанция между дигиталната самоличност и очите на роднините - 31%, но милениълите не са много по-далеч с 27%.

53% от Z-поколението споделя още, че се чувства по-спокойно да се изразява онлайн, отколкото в реалния живот (при 40% средно за останалите поколения).

Цели 68% от младите казват, че понякога усещат загуба на връзка между своята дигитална личност и реалната си идентичност.

Независимо от възрастта, хората, които изпитват тази загуба на баланс, споделят, че тя ги е направила по-тревожни (18%), самотни (17%) и депресивни (15%).

Респондентите казват, че се чувстват по-уверени да споделят онлайн своите амбиции, страхове, несигурност, както и политически и други вярвания, отколкото офлайн. 22% от Gen Z казват, че изразяват по-ясно своите предпочитания и неприязън към дадени теми онлайн, отколкото в реалността.

15% от младите в изследването казват още, че се чувстват по-уверени да изкажат спорно мнение онлайн, отколкото да го направят в реален разговор, очи в очи.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам