GM и Tesla влизат в надпревара за автономните коли Снимка: © Getty Images

General Motors (GM) влиза отново в надпреварата за по-добър автономен автомобил. Детройтският автомобилен производител в директна конкуренция с Tesla на Илон Мъск. Това обяви автомобилният гигант на събитие, където представи плановете си за иновации за следващите години.

GM беше сред първите, които започнаха да развиват системи за автономно шофиране през 2016 г. През последните години обаче компанията прекрати разработването на системата Ultra Cruise, която трябваше да може да управлява автомобила в 95% от ситуациите и да се появи през 2023 г., и затвори бизнеса си с роботаксита Cruise.

В същото време Tesla e обект на множество дела заради инциденти с нейните системи за автономно шофиране. Според разследване на The Verge компанията е докладвала над 2 300 инцидента, но е била замесена в 40 от 43-те фатални произшествия, свързани с този тип системи в САЩ.

Сега конкуренцията се засилва, а двете компании залагат на различни подходи към постигането на напълно автономно шофиране - без нужда от човешка намеса или наблюдение.

Лидар или камери?

Технологията за самоуправление на GM, представена от компанията в пакет с други технологични инициативи като интеграция на гласов асистент, изграден върху Gemini AI на Google, се очаква да дебютира в електромобила Cadillac Escalade IQ през 2028 г. Тя разчита на лидари, радари, високоточни камери и софтуер за сливане на сензорни данни (sensor fusion), който изгражда триизмерна картина на обкръжаващата среда.

Тя ще позволява на автомобила да поддържа лентата и скоростта, да извършва изпреварвания и престроявания без намеса на шофьора и да следи околните превозни средства и пътната обстановка в реално време. Освен това системата ще уведомява водача, когато се налага той да поеме контрола.

Full Self-Driving (FSD) на Tesla изпълнява същите функции, но водачът трябва задължително да държи ръцете си на волана и да следи движението. Вместо лидари - сензорна технология, която използва лазерни лъчи за измерване на разстояние – производителят на електромобили залага на камери и компютърно зрение.

Илон Мъск неведнъж е критикувал системите, базирани на лидари. Още през 2019 г. той посочва пред TechCrunch, че „лидарът е глупаво начинание“ и всеки, който разчита на тази технология, е обречен. По думите му този тип сензори създават повече предизвикателства пред сигурността, отколкото решават.

Това изказване идва, след като две години по-рано Скот Милър, директор на автономните технологии в GM, казва, че идеята на Мъск да постигне пълна автономност само с камери и радари е „пълна глупост“.

Оттогава между двете страни периодично прехвърчат искри по тази тема.

Съревнование и на терена на AI

Tesla отдавна използва изкуствен интелект в електромобилите си – както за системата за самоуправление, така и за други функции. Компанията разчита на невронни мрежи, които анализират потока от данни от камерите и сензорите в реално време. Това включва разпознаване на пътни знаци, маркировка, пешеходци, автомобили, велосипедисти и препятствия, както и прогнозиране на поведението на другите участници в движението.

Технологията се използва и за настройки на седалки, климатик, медия и навигация, базирани на навиците на водача.

GM ще отправи предизвикателство и на това поле. Компанията разработва инфоразвлекателната система от следващо поколение, която ще позовли на шофьорите да общуват с колата си „така естествено, както бихте говорили с пътник“.


Крайната цел на GM е да създаде автомобил, „който ви познава, който се грижи за вас и който посреща нуждите ви още преди да ги изразите“, по думите на Стърлинг Андерсън, продуктов директор в компанията.

AI бъде част и от напълно нова централизирана компютърна платформа, която ще дебютира през 2028 г. Тя ще изпълнява всевъзможни функции – от изпреварващи предупреждения, когато е нужно посещение на сервиз, до интернет достъп в реално време и анализ на данни за пътя, трафика или исторически факти за местността.

Gemini ще бъде част и от новата софтуерно дефинирана архитектура на GM. Тя ще свързва всички основни подсистеми на автомобила - задвижване, кормилно управление, спирачна система, безопасност и бордови компютър - в единна мрежа с високоскоростна Ethernet връзка.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Политика

Мехмед Дикме смята, че предстои голям сблъсък между Пеевски и Борисов

Една от причините е отказът на ГЕРБ да се приеме Бюджет 2026

18:13 - 14.12.2025
Важно днес

След обидата към младите лекари, сега Тошко Йорданов настъпи лопатата и със "Студенти против мафията"

При сблъсък в БНТ Тошко Йорданов е нарекъл единият от организаторите на младежките протести"ненормалник"

18:02 - 14.12.2025
Политика

Украйна е готова да се откаже от членство в НАТО срещу гаранции за сигурност от Запада

Украйна е готова да направи компрос с членството си в НАТО срещу сключването на мир с Русия

16:40 - 14.12.2025
Важно днес

От понеделник отваря за движение новоизграденият участък от бул. "Рожен" в София

Изграден е нов участък от булеварда с две платна, всяко с по две ленти за движение, както и локални платна, обслужващи индустриалните предприятия и жилищните зони

16:33 - 14.12.2025
Важно днес

Какво се знае за кървавата атака в Сидни по време на тържество за Ханука

По време на атаката на плажа са присъствали повече от 1000 души от еврейската общност

12:38 - 14.12.2025
Живот

По улиците на Пловдив със скейт и самочувствие: Петър Петков

Скейтбордингът дълго време се намираше извън „официалните“ дисциплини и се възприемаше предимно като улична култура

11:20 - 14.12.2025
Важно днес

И в Унгария се проведе многохиляден протест срещу правителството

Поводът за недоволството станаха разкрития за брутално насилие над деца в дом за малолетни

11:13 - 14.12.2025
Спорт

Кеч легендата Джон Сина сложи край на кариерата си

Краят на една ера

10:53 - 14.12.2025