Заплахата от екологична катастрофа заради кризата с кораба Vera Su край резервата Яйлата е следствие от липсата на какъвто и да е ресурс за провеждане на операции за морско спасяване в България. Това коментира фотографът, журналист и водолаз Михаил Заимов по повод продължаващата 9-ти ден блокада със заседналия товарен кораб.
"Големият гаф е, че не мислим за кого гласуваме. Защото вината е политическа, тя е кумулативна в последните 30 години. Спрямо конвенцията за търсене и спасяване по море от 1979 г., ратифицирана от Народното събрание през 1999 г., ние имаме задължения като морска държава. Имаме 43 000 кв. км. площ, която ни е вменена като отговорност, но почти всяка година има злополука в нашето море", каза той в интервю за Нова ТВ.
Заимов посочва, че държавата е разполагала с многофункционален спасителен кораб "Перун", нефтосъбирач "Русалка", както и служба за Поддържане на чистотата на морските води - нито едно от тях не съществува в момента.
На въпроса какви ще са щетите за природата, ако Vera Su изсипе 3000 тона азотен тор във водата, той каза:
"Ако отидете на пазара, ще кажете ли "Искам нитратни зеленчуци и плодове, ама не с малко, а с много"? Ще унищожим всичко, което живее там. Освен това рибата ще изяде това, което е унищожено, и ние ще изядем на свой ред рибата. Това са торове, които ще причинят бурен цъфтеж на фитопланктона, ще се получи хипоксия - няма да преминава кислород надолу, и всичко ще умре, не е ясно на колко голяма площ".
Заимов коментира, че замърсяванията с химикали във водата на Дунав е довела до ситуация, в която екосистемата така и не се е възстановила.
Той изрази съмнения дали може да се стигне до разрешаване на кризата с кораба без щети.
"Не знам защо се обръщат към Холандия. Само за да стигне един кораб от Холандия до тук, трябват 10 дни минимум. Говорят за "Курск" - един от водолазите, който се занимаваше със спасяването на "Курск", живее във Варна. Той живее с българка. С голяма лекота този кораб може да се разбие в скалите. Може да се преобърне, може да се счупи на две. Ако има истински щорм, котвите няма да помогнат. Много време се загуби", каза Заимов.
Ако подобен инцидент се беше случил в Гърция, корабът "отдавна щеше да е изтеглен в голямо пристанище".
Според Заимов, ръководителят на "Морска администрация" Живко Петров "вероятно ще опере пешкира, но той не е виновен" за създалата се криза. Той напомни за серия от катастрофи - от потъването на кораба "Толстой" през 2008 до разлива на мазут от "Мопанг" край Созопол - при които Министерството на транспорта не е взело предвид докладните на службата.
"Искайте отговори от политиците как това да се избегне следващия път, следващата зима, със следващия кораб, който ще потъне, следващата вдовица, която ще плаче за съпруга си. Като минимум - трябва да има зам.-министър, който е "морски" човек, знае какво е морско спасяване, може да осигури общ склад със съоръжения за нефтени разливи заедно с Румъния. Ако един танкер се разлее в Бургаския залив, си представете плътна 2-сантиметрова черна пелена в целия залив, от край до край. Ние нямаме грам способност да противодействаме на такъв разлив. Нула. Искам зам.-министър, който да отстоява финансиране на аварийно-спасителен отряд - хеликоптери, термални камери", каза Михаил Заимов.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: