Google обяви, че ще започне да плаща на медии и журналисти, които създават "висококачествено" съдържание. Идеята на компанията е част от нейната инициатива, описвана като "новинарско изживяване".
Целта на инициативата е да подкрепи медиите, стремящи се да публикуват достоверно и интересно съдържание, и да отговори на все по-яростните критики за злоупотреба със силната си позиция.
Новината също така би могла да послужи за потвърдение на слуховете, появили се през февруари тази година, според които Google планира да стартира своя собствена новинарска услуга, която да се конкурира с Apple News+.
Откъде ще започне всичко?
До момента Google е сключил договори с медии от Австралия, Германия и Бразилия. "Програмата ще помогне на участващите в нея издатели да монетизират своето съдържание, създавайки увлекателни истории, които позволяват на хората да се разровят по-дълбоко и да търсят по-комплексни истории, както и винаги да бъдат информирани и да имат достъп до вселена от най-различни проблеми и интереси. Съвсем скоро ще започнем да работим с издатели от няколко държави и сме уверени, че проектът ще се разрасне бързо" сподели вицепрезидентът на Google Брад Бендър.
Освен това Google ще плаща на медиите да осигуряват на читателите достъп до статии, за които обичайно се изисква платен абонамент. "Това ще позволи на сайтовете, изискващи абонамент, да достигнат до по-голяма аудитория и да дадат на хората достъп до качествено съдържание, което при нормални обстоятелства не би било достъпно за тях" коментираха от компанията.
Новата услуга ще бъде пусната първо в Google News и Google Discover, а сред първите медии, които ще се включат в проекта, са Spiegel Group, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit (Германия), InQueensland и InDaily (Австралия) и Diarios Associodados (Бразилия). "В момента локалните медии са поставени под напрежение и затова намирането на нови канали и публики за нашето водещо съдържание е основен приоритет" сподели директорът на InDaily Пол Хамра.
Франция срещу Google
Google многократно е бил обвиняван, че не плаща на медиите, след като показва тяхно съдържание в търсачките си. Тези критики бяха особено силни в Европа. През април тази година Комисията за защита на конкуренцията във Франция заяви, че Google трябва да сключи споразумение с медиите относно подобни плащания, позовавайки се на Директивата за авторското право на ЕС.
Според комисията медиите са били принудени да предоставят съдържанието си безплатно, тъй като Google притежава 90% от пазарния дял на интернет търсачките в страната. Компанията отрече категорично тези обвинения и заяви, че върху медиите никога не е бил оказван какъвто и да е натиск от тяхна страна.
Американският технологичен гигант многократно е заявявал, че възнамерява да инвестира в нови партньорства и да търси нови начини да работи с издателите. Проектът "Новинарско изживяване" определено изглежда като голяма крачка в тази посока.
В разгара на пандемията от Covid-19 Google подкрепи финансово 5300 регионални американски медии чрез фонда "Journalism Emergency relief", както и чрез специална кампания, която събра над $15 млн. в подкрепа на медиите, изпитващи финансови затруднения.
В продължение на години Google и Facebook увеличаваха своите рекламни приходи за сметка на локални медии, които сега са поставени под почти фатален удар заради икономическата криза с коронавируса.
Миналата седмица банкрут обяви един от най-старите съществуващи вестници в САЩ, Keota Eagle, чиито първи брой излиза през 1875 г. От 2004 г. насам неговата съдба са споделили около 1800 регионални медии в САЩ.
Представителите на Google не разкриха повече подробности за новата си услуга, но обещаха, че ще научим повече "в предстоящите месеци". Проектът на компанията е много амбициозен и затова ще продължим да следим темата с интерес.
Прочетете още:
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: