Снимка: © Getty Images

Какво може да накара 25 милиона души да "мигрират" едновременно към чат-приложението Telegram на руския предприемач Павел Дуров?

Какво накара Илон Мъск да призове последователите си да се прехвърлят към Signal?

Защо пресслужбата на Реджеп Тайип Ердоган и турското министерство на отбраната обявиха, че се отказват от ползването на WhatsApp? (Ердоган се появи официално в Telegram на 13 януари, б.р.).

Защо WhatsApp плати за спешно откупуване на цели страници във всички национални всекидневници на Индия, за да успокои потребителите си, че "компанията уважава и защитава личните ви данни"? 

И дали Facebook не прекрачи последната възможна граница на търпение от страна на потребителите си, които не желаят всекидневното им общуване да бъде третирано като продукт, който социалната мрежа рециклира и продава на рекламодателите си? 

Компанията на Марк Зукърбърг, която е собственик на платформата WhatsApp, изпадна в комуникационна криза заради промяна в условията за ползване на приложението за криптиран чат. WhatsApp обслужва над 2 млрд. потребители в глобален мащаб. 

Какво точно се променя?

Нито WhatsApp, нито Facebook ще могат да достъпват съдържанието на съобщенията, които хората разменят помежду си. Това е най-масово разпространяваният слух в последните седмици, но не отговаря на истината. 

Това, което ще се промени, е, че Facebook и WhatsApp ще могат да споделят помежду си определени данни за разплащания и транзакции на потребителите. Мотивацията на социалната мрежа е свързана както с желанието да разшири опциите пред рекламодателите си, така и да използва информацията за целите на стратегията си за навлизане в пазара на онлайн-магазините. 

Друга промяна е създаването на възможност за търговците, общуващи с клиентите си през WhatsApp, да съхраняват архива от чатовете в сървъри, хоствани от Facebook, и да използват тези данни за таргетирането на рекламите си във Facebook. Въпрос на личен избор на потребителя е дали ще реши да общува с търговеца през WhatsApp. 

WhatsApp и Facebook публикуваха пояснения под формата на въпроси и отговори, за да уверят клиентите си, че не четат съобщенията им, не подслушват разговорите през приложението и не съхраняват данни за това кой кога се обажда на контактите си.

"Независимо дали комуникирате с фирма по телефон, мейл или през WhatsApp, фирмата може да види какво сте казали и да използва тази информация за собствените си маркетингови нужди, които може и да включват рекламиране във Facebook", пише в обяснението на WhatsApp. 

Споделянето на данни към Facebook е допълнително ограничено при потребителите от ЕС заради GDPR, а новите условия за ползване на WhatsApp са по-различни в Европа в сравнение със САЩ например, където има още повече взаимовръзки между различните услуги от екосистемата на FB. 

"При end-to-end криптирането ние не можем да четем личните ви чатове - Facebook също не може да ги чете. Възприели сме тази технология и сме готови да я защитаваме в световен мащаб. За нас е важно да поясним, че ъпдейтът (в правилата за ползване) засяга бизнес-комуникацията и не променя практиките на WhatsApp за споделяне на данни с Facebook. Няма отражение върху начина, по който хората водят лична комуникация с приятелите и роднините си, където и да се намират по света", пише Уил Каткарт, директор на WhatsApp. 

Във FAQ-секцията на компанията се посочва, че "може да видите рекламно съобщение във Facebook с бутон за контакт с търговеца през WhatsApp. Ако сте инсталирали WhatsApp на телефона си, ще имате опция да пратите съобщение на търговеца. Facebook може да използва информацията за тази интеракция, за да персонализира рекламите, които ви показва". 

The Verge коментира с ирония, че това, от което потребителите на WhatsApp се притесняват толкова много, всъщност е факт за огромното мнозинство от хората, които използват платформата (ЕС прави изключение след GDPR). Компанията позволяваше на клиентите си да забранят споделянето на данни с Facebook за кратък период от време през 2016 г., две години след като беше продадена на Facebook. Оттогава WhatsApp обменя някои данни на новите си абонати и на хората, които не са забранили ръчно споделянето с Facebook - например, телефонен номер и профилно име. 

Въпреки кризисния PR милиони клиенти на WhatsApp решиха да изоставят услугата изцяло в търсене на алтернативни app-ове, които нямат търговски отношения с Facebook.

В сряда Telegram обяви, че вече има повече от 500 милиона активни потребители, като само за 3 дни броят на абонатите им се е увеличил с 25 милиона души. 38% от тях са от Азия, 27% - от Европа, 21% от Латинска Америка, и 8 на сто - от региона на Близкия Изток и Северна Африка.  

Вторият конкурент в криптираната чат-комуникация - Signal - също отбелязва рекордно висок интерес от страна на нови потребители. В последната седмица приложението е свалено 8,8 милиона пъти, за сметка на 246 000 даунлоуда в предходния седемдневен период (преди WhatsApp да обяви промяната в правилата си). За този бум допринесе и препоръката на Илон Мъск в Twitter от 7 януари: "Ползвайте Signal". 

Приложението е създадено от един от основателите на WhatsApp Брайън Актън, който напусна компанията заради несъгласието си с политиката по защита на личните данни на потребителите. 

В същото време WhatsApp е отбелязал 14% спад на седмичните си нови потребители, според данни на Sensor Tower. 

Причината за кризата е промяната на условията за ползване на WhatsApp, която ще влезе в сила от 8 февруари 2021. Приложението вече изпраща предупредителни съобщения до всички абонати, с които ги призовава да се съгласят на новите условия още сега. 

Потенциалният проблем пред потребителите, които са загрижени за сигурността на данните си, е дългосрочното намерение на Facebook да интегрира всички чат-приложения от услугите си - WhatsApp, Messenger и Instagram. 

Прочети