Снимка: © Unsplash

142,7 милиона лева са инвестирани в онлайн-реклама в България през 2020 г., като от тях едва 34,4 милиона лева са инвестициите в локални издания. 
Основния дял от нетните инвестиции в дигитална реклама е при глобалните
играчи - Google, Facebook и Instagram. 

Независимо от пандемичната криза в този период, пазарът е продължил да расте с 15,3% годишен ръст. 10.1% от всички разходи за реклама в България вече се влагат в дигиталните формати. 

Това показват данните на годишното проучване AdEx, провеждано от IAB България. 

Хазартният оператор Efbet се оказва на първо място в топ 100 на рекламодателите през 2020 г. В челната десетка на класацията влиза и още една компания за залагания - WINBET. Въпреки че "Националната лотария" прекрати операциите си още в първото тримесечие на годината след разследването срещу Васил Божков, компанията е успяла да остане в топ 20 на класацията. 

Трите телекома и трите големи търговски вериги за хранителни стоки вече са част от десет най-големи рекламодатели в страната. Представените компании в топ 10 отговарят за 37.9% от всички приходи в рекламната сфера, направени от стоте най-големи инвеститори на пазара.  

Данните за секторите "търговия на дребно" и "телекоми" показват промяна в позициите на най-големите рекламодатели на годишна база - през 2020 г. Kaufland е изпреварил предходния водач в сектора Lidl, докато Vivacom излиза начело спрямо Telenor. 

Четири индустрии доминират на рекламния пазар, като заемат 75% от всички инвестиции през 2020 г. - потребителски стоки (32%), търговия на дребно (16,3%), финансови услуги (13,7%) и развлекателна индустрия и медии (13%).  

Изследването обаче показва, че основният дял от нетните инвестиции в дигитална реклама не остава в медиите в България, а се пренасочва към глобални платформи. 

40.4% от цялата дисплей реклама в България през 2020 г. се дължи на видео-формати. Наблюдава се значителен ръст от 26% на годишна база при инвестициите във видео, като нетната инвестиция възлиза на 38,8 млн. лв. 

Инвестициите в социални медии са с 27% ръст за периода и са вторият по значимост фактор, който влияе на стабилния дял на категорията „дисплей реклама“ от общите локални инвестиции.

Вижда се и ръст в разходите за дигитални аудио-реклами с 21,7%, макар и да тръгват от ниска база. 

За първи път тази година се изследва и инфлуенсър маркетингът. На годишна база той бележи значителен ръст в инвестициите с 27% при нетна инвестиция от 1,5 милиона лева за 2020 г.

Традиционно основната част от инвестицията е в Instagram, но през 2020 г. тя се разпределя в повече канали, сред които TikTok и LinkedIn. Наблюдава се ръст и при YouTube и Twitch, съобщават от IAB България. 

5 млн. лв. раздадени... "Не с лошо"


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Ивайло Христов: Ще има български филм с "Оскар", когато има пари

Режисьорът на "Страх" определи като "буря в чаша вода" критиките на Теодор Ушев към избора на българското предложение за наградите

2,4 млрд. лв. от Плана за възстановяване са само за въглищните региони

Перник, Стара Загора и Кюстендил ще получат целева подкрепа

Весела Казакова, Мина Милева и "наказателният вот" срещу филмите им в България

"Това е наказание срещу успеха на всички, които светът призна - и то западният свят"

Изследване от Швеция: Covid-19 засяга по-малко хора, ако близките им са ваксинирани

Ваксините играят ключова роля не само за индивидуалната, но и за колективната защита във високорискова среда

Вирусолозите предлагат по-строги мерки: "Ние сме в извънредна ситуация"

"Излизането от тази вълна зависи от нашето разумно поведение като общество"