Снимка: © Unsplash

142,7 милиона лева са инвестирани в онлайн-реклама в България през 2020 г., като от тях едва 34,4 милиона лева са инвестициите в локални издания.
Основния дял от нетните инвестиции в дигитална реклама е при глобалните
играчи - Google, Facebook и Instagram.

Независимо от пандемичната криза в този период, пазарът е продължил да расте с 15,3% годишен ръст. 10.1% от всички разходи за реклама в България вече се влагат в дигиталните формати.

Това показват данните на годишното проучване AdEx, провеждано от IAB България.

Хазартният оператор Efbet се оказва на първо място в топ 100 на рекламодателите през 2020 г. В челната десетка на класацията влиза и още една компания за залагания - WINBET. Въпреки че "Националната лотария" прекрати операциите си още в първото тримесечие на годината след разследването срещу Васил Божков, компанията е успяла да остане в топ 20 на класацията.

Трите телекома и трите големи търговски вериги за хранителни стоки вече са част от десет най-големи рекламодатели в страната. Представените компании в топ 10 отговарят за 37.9% от всички приходи в рекламната сфера, направени от стоте най-големи инвеститори на пазара.

Данните за секторите "търговия на дребно" и "телекоми" показват промяна в позициите на най-големите рекламодатели на годишна база - през 2020 г. Kaufland е изпреварил предходния водач в сектора Lidl, докато Vivacom излиза начело спрямо Telenor.

Четири индустрии доминират на рекламния пазар, като заемат 75% от всички инвестиции през 2020 г. - потребителски стоки (32%), търговия на дребно (16,3%), финансови услуги (13,7%) и развлекателна индустрия и медии (13%).

Изследването обаче показва, че основният дял от нетните инвестиции в дигитална реклама не остава в медиите в България, а се пренасочва към глобални платформи.

40.4% от цялата дисплей реклама в България през 2020 г. се дължи на видео-формати. Наблюдава се значителен ръст от 26% на годишна база при инвестициите във видео, като нетната инвестиция възлиза на 38,8 млн. лв.

Инвестициите в социални медии са с 27% ръст за периода и са вторият по значимост фактор, който влияе на стабилния дял на категорията „дисплей реклама“ от общите локални инвестиции.

Вижда се и ръст в разходите за дигитални аудио-реклами с 21,7%, макар и да тръгват от ниска база.

За първи път тази година се изследва и инфлуенсър маркетингът. На годишна база той бележи значителен ръст в инвестициите с 27% при нетна инвестиция от 1,5 милиона лева за 2020 г.

Традиционно основната част от инвестицията е в Instagram, но през 2020 г. тя се разпределя в повече канали, сред които TikTok и LinkedIn. Наблюдава се ръст и при YouTube и Twitch, съобщават от IAB България.

5 млн. лв. раздадени... "Не с лошо"


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Водещата на спортните новини по bTV Флорина Иванова напуска телевизията

Журналистика ще работи с Димитър Бербатов

ПП започва преговори с БСП и ДБ още в събота

Андрей Гюров: "Има много добра база за продължаване на разговорите и намиране на съгласие"

Румен Радев връчи мандата на Асен Василев

Вижте церемонията на живо

Кои държави нямат посолства, но имат посланици за България

Русия няма да е единствената държава без посолство в София

Петков: Митрофанова се опитва да играе със страховете на хората

Никой дипломат не може да си позволява да поставя ултиматуми на България, заяви премиерът в оставка

Митрофанова ще поиска закриване на Руското посолство в София

Митрофанова посети МВнР след отказа от подчинение на ултиматума ѝ

БСП се връща към преговори с ПП след номинацията на Асен Василев за премиер

ИТН не смята да подкрепя Василев, а си представиха Никола Минчев на мястото на Кирил Петков