Home page на национален всекидневник. На челна позиция, някъде между логото на медията и хороскопа на Алена, стои рекламен банер на хазартна компания, която приканва играчите с обещание за ХХХ лв. начален бонус при залагания. Втора реклама от същия хазартен оператор бие на очи с фотошопнатата усмивка на Благой Георгиев и Златка Райкова. 

Собствениците на въпросния оператор бяха включени в забранителния списък на Министерски съвет заради риск от попадане под санкциите на Финансовото министерство на САЩ по линия на асоциацията им с хора, уличени в тежки корупционни престъпления. В България това не пречи на същата компания да е генерален спонсор на Първа лига и БФС. Логото й скоро ще краси екипировката на Националния отбор по футбол

Всяко презареждане на сайта на всекидневника с хороскопа на Алена сервира по две реклами на онлайн казиното. Новините и мненията се сменят, също както властта. Хазартът е непоклатим.

Ако се вгледате много внимателно малко по-надолу от коментарната секция обаче, ще видите любопитен субпродукт от комбинацията между Закона за хазарта и предизборната кампания - банер с надпис "Не с лошо" и логото на Министерството на младежта и спорта. Това е един от проектите, които са спечелили 675 000 лв. с пари от отчисленията за социална отговорност на хазартните оператори. 

"Не с лошо" ще ви отведе до Facebook-страницата на фондация "Евроскок", чийто доскорошен управител е финансовият директор на "24 часа" Петър Коларов. Страницата не представлява нищо повече от канал за публикуване на стокови изображения, придружени с мотивационни цитати без препратка към истинския им автор. Администраторите плащат на Facebook за достигане на по-широка аудитория (от 650-те им последователи), но целият бюджет за реклама в социалната мрежа от април 2019 до юни 2021 г. е по-малък или равен на 100 евро - 0.03% от сумата на държавното финансиране само за една година. 

Кампанията, за която плаща ММС на Красен Кралев, не предоставя никаква полезна информация на жертви на агресия или млади хора с влошено психическо здраве. Няма лични истории, няма съвети от психолози, няма контакти на организации, които предоставят помощ на уязвими групи. Няма и особено старание за постигане на по-масова аудитория. "Не с лошо" не се подкрепя от изявени спортисти, популярни личности или медицински специалисти. Връзка с организаторите на кампанията е адрес на електронна поща в Gmail. 

Същият сценарий се повтаря и при реализирането на още един "златен" проект с пари на Спортното министерство - "От теб зависи" / "Остани в реалността" на сдружение "Национална младежка мрежа", в чиято управа влиза бивш секретар на Божидар Лукарски. Интересът към тяхната Facebook-страница е още по-пренебрежим - 195 души последователи. И тук, както и при "Евроскок" са изплатени авансово над половин милион лева. 

"Ами добри са, получават оценки, печелят" е обяснението на Красен Кралев за наливането на необясними суми пари от пусто в празно под претекста, че държавата се грижи за сигурността, здравето и възпитанието на младите хора. 

Кралев твърди още, че отчетите за изразходваните бюджети от сдруженията-победители са "перфектни" (макар че не са публични), а в обхвата им попадат "над 1 млн. млади души на година". 

За сравнение, това би трябвало да отговаря на цялото население на България между 15 и 29-годишна възраст. Само че за въпросните бутикови кампании никой нямаше да разбере, ако не бяха журналистическите разследвания за злоупотреби с публични средства от бюджета за младежта и спорта в мандата на ГЕРБ. 

Формално - парите за фантомните проекти идват от годишните вноски за социално отговорно поведение на хазартните компании. Приходите за 2020 г. по тази линия са 2,225 млн. лв. по публични данни на Министерството на финансите. В последния си предизборен бюджет Кирил Ананиев е допуснал увеличаване на средствата от Министерството на младежта и спорта с допълнителни над 3 млн. лв., така че общата сума за преразпределение надвишава 5 млн. лв. Половината от тези средства са раздадени на четири НПО-та с Facebook-кампании и рекламни договори с подбрани медийни групи. Част от остатъка е пренасочен към спортни клубове и сдружения с топли връзки с ГЕРБ - например ММА-федерацията на Стъки. 

Стъки прекъсна интервю на говорителя на кабинета в сутрешния блок на Нова

Само данъците и държавните такси от хазартния сектор представляват над 257 милиона лева по предварителни данни от 2020. Оборотът от този бизнес, който може да нанесе непоправими щети на финансите и психическото здраве на зависимите играчи, е много по-голям. Междувременно популярни актьори, музиканти и инфлуенсъри са започнали да използват собствените си Instagram-профили като рекламни канали за компании за онлайн-залагания. Всичко е само "предизвикателство" и "игра", докато не дойде сметката. 

Мащабът на скандала с лотариите на Васил Божков (вкл. неспособността на държавата да ограничи рекламата му в праймтайма на националните телевизии) е показателен за политическия проблем, в който хазартът може да се превърне за държава като България. 

Правителството отделя под 1% от държавните приходи от това направление за подкрепата и развитието на младите хора.

Проследяването на паричните потоци обаче показва, че голяма част от тях не достигат до групите, за които са предназначени. Вместо това се превръщат в бюджет за издръжка на близки медии и проправителствени активисти.

Борбата със зависимостите е последна грижа на онези, които съществуват благодарение на пряката си зависимост от партийни и министерски каси. 


Сметната палата разкри къде отиват парите от тотото

Как се отвориха "вратичките" в Закона за хазарта? 

Казината остават непокътнати, хазартът минава към Министерски съвет, а тотото ще организира още игри


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Лионел Меси спечели рекордна седма "Златна топка"

Аржентинецът изпревари Левандовски и Жоржиньо за наградата през 2021 г.

Катастрофиралият автобус е минал през сервиз и в Турция

Собственикът на "Беса транс" твърди, че машината не е имала технически проблеми

Kaufland започва да предлага хляб с жива квас

Три нови продукта ще допълнят богатото портфолио на пекарните в София и Варна

Как Витоша се "размина" с 4-етажен подпорен хотел

"Уникалният иновативен нов проект" за "Щастливеца" се оказа визуализация на 4 г.

Община Белица вдига заплатите на всеки ваксиниран служител с 20%

Кметът Радослав Ревански от ДПС призова за масова имунизация

Джак Дорси се оттегля като директор на Twitter

Основателят на Twitter напуска оперативното ръководство за втори път

Спецпрокуратурата не откри престъпление на Гешев по сигнала на Рашков за СРС-тата

Държавното обвинение няма да разследва главния прокурор

От 2022 София пуска билети за 30 и 60 минути в градския транспорт

Цената на първия остава 1,60 лв., вторият ще е 2,20 лв. Има и още промени, предложени от ГЕРБ-СДС