Може ли здравословната храна да е и вкусна, но и да изглежда добре - този въпрос си задават няколко човека, обединени от обща идея, преди да се впуснат в едно бизнес начинание, което доста прилича на бягане на дълги разстояния.
Отговорът е положителен и днес 8 години по-късно от “Younique foods” смело заявяват, че са първите в света сурови барчета с пълнеж.
Разработват собствена технология, с която успяват да произведат десерти от естествени и сурови продукти, в които има различни слоеве.
Срещаме в тяхната производствена база. GPS-ът ни води през индустриалната зона на кв. "Дружба" в София. Намират се в бяла сграда, точно до железопътните линии с големи прозорци към Витоша.
За Ива Палма и партньорите ѝ “Younique foods” е компания, която един ден трябва да стане нещо като Nestle, но на здравословните храни - голяма, международна и с много дивизии. Казва, че с колегите си мислят 30 години напред и бавно и систематично изпълняват плана си.
В момента на дневен ред е преместването им в нова сграда, защото тази вече им е малка.
“Първото ни производство беше в Асеновград в помещение на един от съдружниците - още не знаехме дали ще ни потръгнат нещата и не искахме да правим излишни инвестиции. Бързо ни стана тясно обаче и се преместихме в София. Тук започнахме с 375 квадратни метра, после се разширихме до 2000 и сега преговаряме за още по-голяма сграда.“ – разказва ни една от основателките на “Younique foods”.
След малко предстои да посетим и самия цех, където се правят суровите десерти. В нашата смяна се приготвят сладкиши за Германия.
За миналата година “Younique foods” са произвели 6 млн. единични бройки. Определят 2022 г. като трудна, но се радват на ръста си от 24% . На българския пазар развиват марките Leya's, Rawndy, Candy Town, с която са успели да направят здравословен продукт, който много напомня на Bounty на вкус, The Barbarian и още няколко, насочени към спортуващи - растителни протеинови барчета.
Връщаме Ива Палма към началото. Годината е 2015 г. - това е “бумът” в продажбите на здравословни храни и протеинови барчета.
“Установихме, че на пазара липсват достатъчно вкусни и здравословни храни, които да те карат да се чувстваш добре, когато ги ядеш, а не просто да ги консумираш, защото са полезни.”, казва Ива. Като майка на три деца, тя има и лична мотивация в цялото бизнес приключение.
Основите на новия бизнес полагат трима партньори.
Преди да започнат с експериментите, купуват всичко, което се предлага на пазара в този сегмент - разопаковат, разглеждат и установяват, че масовият продукт изглежда “по един и същ непривлекателен начин” и всичко е “почти еднакво на вкус”.
“Не искахме да сме като всички останали и да правим скучни барчета”.
Тогава се ражда идеята за иновативен продукт - “сурово барче с пълнеж”.
“По това време нямаше нито един производител на подобни продукти, който можеше да направи две смеси и да ги обедини. Така че смело започнахме да тестваме.”
На по-късен етап към екипа се включва и Мария Ангелова. Впоследствие идват още 2-ма партньори. В момента компанията се състои от трима управляващи и трима пасивни акционери.
И Мария, и Ива имат финансово образование. Мария е работила в банковата сфера и е била част от екипа на Jet Finance, оттам идва и третият им управляващ партньор. Ива е завършила счетоводство и контрол. Преди да започне този бизнес обаче, учи и в Спортната академия, където получава добра основа от знания за човешкото тяло и хранителните нужди.
Голяма част от ноу-хауто на компанията са машините.
“Избрахме машини, които нямат нищо общо с тази индустрия - неписано правило е да знаеш машините на конкурентите си, които произвеждат подобни продукти, за да може да си ги купиш. Но ние не го направихме. Взехме абсолютно различни машини, които са за друг тип индустрии и в началото беше трудно да ги накараме да работят с нашите смеси - те са коренно различни от това, за което са създадени да работят. Но след няколко месеца усилен труд в крайна сметка нещата се получиха.”, продължава Ива.
При тази конкуренция е ясно, че много неща са фирмена тайна – включително подборът на продуктите. Не просто какво се купува, а и откъде и с какви точно вкусови качества. Дори и доверените доставчици подлежат на контрол – от всяка партида се взимат първо малко проби и се изследват и изпробват отделно.
В производствената база на “Younique foods” се влиза като в секретна лаборатория – престилки, шапки, маски, доста плътни калцуни и сваляне на всякакви пръстени, обеци, часовници и метални предмети. Тъй като продукцията не се обработва термично, хигиената е драконовска. Наред с предпазните мерки, е и тройната дезинфекция.
В смяната, в която присъстваме, се произвеждат сурови барчета за немския пазар. Приличат много повече на бонбони с бял шоколад, отколкото на традиционните здравословни „блокчета“.
По думите на Ива, Германия е най-силният пазар на био и веган храни. Хората там, както и в Англия, където има и правителствена политика по отношение на борбата с излишните килограми, от години се интересуват от по-изчистени натурални и органични продукти.
Десертите на “Younique foods” се продават на много пазари – компанията произвежда предимно за западни партньори, големи вериги, но рецептите за всеки контрактор са различни. От миналата година има фокус и върху собствените брандове, а продажбите и маркетирането за българския пазар стават по-интензивни.
Ива и Мария разказват, че останалите производства от големия план за компанията за навлизане в различни сегменти са ги оставили за близкото бъдеще. Освен да разширяват портфолиото си, възнамеряват и да придобиват компании в други сектори - “защото, за да станеш голям, трябва да придобиваш, да създаваш, да твориш”, казва Ива Палма.
Първата крачка и в тази посока е направена - миналата година придобиват компания за веган сирена от ферментирали ядки - “Vegan company”. Производството вече е изцяло прехвърлено в базата на “Younique foods” и дори успяват да получат доста важен сертификат (BRC стандарт в категория А), необходим за британския пазар.
“Първо обновихме рецептите и сега подготвяме няколко вкуса кисело мляко на растителна основа.”, казва Мария.
“До края на годината се надяваме да пуснем първите печени безглутенови изделия по наши рецепти. Имаме създадени и безглутенови крекери - рецептата им е готова от 2018 година, но тук в това помещение не можем да разположим повече инфраструктура.”, допълва Ива, която пак стига до болния въпрос - базата. Средносрочният план на “Younique foods” е да има в портфолиото си сурови, замразени, печени и ферментирали изделия. Дългосрочният - да си построят собствен завод.
“В годините се фокусирахме не толкова върху това да продаваме, а да създаваме. Така както тръгнахме с иновациите, продъжихме и ги разгърнахме. В момента в целия свят ние сме едни от малкото, които продължават да създават все нови и нови неща, които ги няма на пазара.”, разказват двете Мария и Ива.
Това постоянно разработване на продукти се случва по естествен начин - пазарът го изисква . Започва в резултат на търсенето от страна на международни клиенти, които желаят да имат собствен продукт.
“Първо разработвахме рецепти за нашите брандове, които клиентите много харесаха, но след това те започнаха да идват с конкретни задания, на които ние трябва да предложим рецептата.”, казва Ива.
“Всеки желае да има различен, уникален продукт и ние се стремим да даваме такъв. Внимаваме за кои пазари произвеждаме - не можем да си позволим за един и същ пазар да пуснем дублиращ се продукт. Подбираме си и клиентите. Понякога отказваме запитване, защото се обаждат компании, които искат нещо идентично на техен конкурент. Тогава отказваме.”, продължава тя.
Мария допълва откъм финансовата част: “Имаме и изисквания относно минималното количество за поръчка . Всеки един клиент, трябва да покрива и определен обем. И ако в един момент той вече не може да го покрива, тогава губи и ексклузивитета си.”
Интересен е моментът за връзката между производството и науката. В “Younique foods” има екип от 5 човека, който се занимава с разработването на нови продукти. Един от тях е учен. По-дългосрочната цел е да направят лаборатория, в която да тестват нови неща и да имат правилната апаратура, така че да могат да създават различни вариации от комбинации на съставки.
“Най-важното е да си партнираме с по-голям брой учени. Бяхме започнали комуникация с австралийския университет, който обича да работи с производствени компании, които създават новости. Това също стои в плана ни, както и с други институции, защото в един момент ние ще стигнем до някакъв таван и ако нямаме прираст на интелектуален труд от хора, които разбират на молекулярно ниво какво се случва, е трудно. Ние и сега виждаме от нашия учен, че се намесва много на място и дава решения, които не знаем.”, продължава Ива.
По думите ѝ и преди, когато са започвали бизнеса, и сега хората, които разбират от подобен род храни - най-вече как да ги съчетават, са много малко. “Тоест, ние не можехме да се свържем с технолог от индустрията, специализирал в захарни изделия, защото той е учил как се смесва брашно със захар и други сухи съставки.”
В момента големият приоритет за компанията са продуктите без захар. Нещо, което отново пазарът търси.
“Това е изключително трудно начинание, защото ние използваме естествени съставки - плодове, които вътре имат захари, а това вече е мръсна дума. Хората не желаят да се хранят със захари. И нашето предизвикателство е да създадем нещо, което няма да е богато на захари. Вече сме готови с това.”, казва с гордост Ива.
По време на цялата ни среща Ива Палма говори подредено и стриктно спазва логиката на разказа си - той наистина прилича на голям бизнес план, но и на лична мисия за всеки от участниците. Неслучайно и името на компанията е игра на думи - непреведимата на български комбинация между "ти" и "уникален" - Younique. Защото всичко, в което човек влага себе си, носи неговия неповторим почерк.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: