В събота вечерта на 19 ноември двама неизвестни мъже влизат в трезор в Берлин-Шарлотенбург и открадват бижута, злато и луксозни часовници на стойност няколко милиона евро. Според полицията кражбата e планирана дълго време.
Двамата извършители са се представили за служители на охранителна фирма и така са получили всички необходими кодове за трезора.
На кадри, разпространени от полицията, се вижда млад мъж с маска, който пръска със спрей охранителната камера. Извършителите още не са заловени.
По-интересното в цялата история е, че последствията от кражбата се усещат осезаемо на германския пазар на часовници.
Берлинската компания Watchmaster, която е един от най-големите онлайн търговци на употребявани часовници в Европа, подаде молба за несъстоятелност миналата седмица.
Watchmaster е стартъп, основан през 2015 г.. Щетите от обира са около 1000 луксозни часовника, на обща стойност десет милиона евро, държани в касетки в трезора. Луксозните часовници са били Rolex, Audemars Piguet, Omega, Breitling и Patek Philippe.
Трезорът е разположен в бивша банка и се управлява от охранителна фирма.
Повечето от липсващите бижута не са собственост на Watchmaster, а на техни близо 900 клиенти, които са се доверили на платформата, за да продадат часовниците си срещу комисионна.
На теория Watchmaster са застраховали часовниците и не би трябвало да понасят големи загуби. На практика обаче на Watchmaster ще бъдат възстановени само сумите, срещу които те са придобили часовниците. Те обаче не са близо до това, което компанията вече е инвестирала в маркетинг, обработка и сертифициране на бижутата, казва говорител на компанията пред Startbase.com. Фирмата ще пропусне и сделките, които традиционно стават около Коледа. Оттук и искането за несъстоятелност.
Според някои медии Watchmaster са имали финансови затруднения и преди кражбата.
Някои пазарни наблюдатели смятат, че бързият финансов срив на компанията е резултат и от нова пазарна динамика. Фалитът идва в момент, когато пазарът на употребявани луксозни часовници става все по-конкурентен.
„Маржовете за търговците на дребно стават все по-малки“, смята експертът по часовници Волфганг Винтер, който от години анализира пазара на своята платформа „Uhrenkosmos“.
Възходът на борсите за часовници започна преди повече от десетилетия. След голямата дилърска платформа Chrono 24, която беше пионер в този бизнес и все още се смята за лидер на пазара днес, търговци като Chronext, Horando, Montredo и Watchmaster навлязоха на пазара в рамките на няколко години.
По време на пандемията индустрията преживя невиждан бум. Лишени от възможността за почивки и посещения на ресторанти много хора изведнъж инвестираха спестяванията си в лукс. Във времена на ниски лихвени проценти този тип покупки си бяха истинска алтернатива на акциите, облигациите и надценените имоти, особено, когато говорим за класическите механични часовници.
На алтернативния пазар, т.е. извън бижутериите и бутиците на производителите, огромното търсене срещна свиващото се предлагане. Цените вървяха нагоре и нагоре. Особено популярните модели като Patek Philippe Nautilus, Rolex Daytona и Royal Oak на Audemars Piguet удвоиха и утроиха стойността си в рамките на няколко години.
Ако Rolex Daytona струва 13 000 евро в магазин, сега онлайн той върви около 45 000 евро . Тази висока доходност привлича крипто милионерите, както и някои спекуланти. Част от тях искаха да покажат богатството си, като го демонстрират на китката си, други търсеха бърза възвращаемост.
Борсите за часовници се възползваха от това.
Между 2018 г. и 2021 г. Watchmaster успяват да утроят годишния си оборот до повече от 52 милиона евро. През лятото на 2021 г. компанията погълна френския си конкурент MMC и отвори клонове в Лондон и Париж. Платформата Chronext, която е базирана в Кьолн и Цуг, Швейцария, направи също подобен скок, увеличавайки стабилно продажбите си. През есента на 2021 г. компанията имаше намерение да направи първично публично предлагане на акции на швейцарската фондова борса.
С избухването на войната в Украйна обаче времената се смениха. Фондовите борси паднаха, биткойните се сринаха, инфлацията и несигурността нараснаха. Доста инвеститори пуснаха часовниците си обратно на пазара. В резултат на това цените на желаните модели паднаха драстично от април насам.
Индексът Sudial 50, който следи представянето на 50-те най-търгувани часовници, е надолу с около една трета в сравнение с пиковите си показатели. Цената на така харесвания Royal Oak от Audemars Piguet падна от почти 125 000 на 100 000 евро. Търсенето на луксозни часовници е все още високо. Но според някои анализатори големият балон се е спукал.
Поръчките във Watchmaster също намаляват значително. През първото тримесечие на годината компанията все още отбелязва ръст от почти 70%, през третото тримесечие обаче той спада до 29%. Тези числа вървят с други - 40 процента съкращение на оперативните разходи, включително разходи за персонал.
В Chronext нещата не стоят по-добре - през пролетта изпълнителният директор на компанията Филип Ман уволни 40 от своите 150 служители, а плановете за излизане на борсата бяха отменени. Подобно на Watchmaster, компанията имаше силен растеж от години, но с много малки печалби заради високите разходи за маркетинг, закупуване и проверка на часовниците.
Конкуренцията на пазара също расте. Неотдавна, например, швейцарският търговец Bucherer, който продава нови часовници, навлезе в бизнеса с употребявани. Отскоро бутикът вече продава и Rolex-и втора ръка като официален дилър.
Включването на толкова утвърдени компании в бизнеса засилва кризата за някои онлайн платформи. Доста аукционни къщи също се фокусират върху търговията с часовници, а те имат едно голямо конкурентно предимство - притежават контактите на много богати хора.
Междувременно известни производители също оказват натиск върху сивия пазар, след като досега не се намесваха в него.
Rolex например обявиха, че отсега нататък ще сертифицират и употребявани часовници, но само такива, които са закупени от техните специализирани търговци. В бъдеще, всеки, който придобие Rolex втора ръка от официален дилър, ще получи гаранционна карта и сертификат за автентичност. Други дилъри обаче няма да могат да ползват тази "услуга".
Фактът, че лидерът в индустрията Rolex предприема тази стъпка, се счита за силен сигнал в индустрията. Поради голямото търсене Rolex и Patek Philippe отдавна продават часовници само и единствено на търговските си партньори и на дългогодишни редовни клиенти .
Времето за изчакване обикновено е няколко години.
Кражбата в Берлин също може да се окаже удар по доверието в онлайн платформите, ако клиентите решат, че часовниците им не са безопасни с порталите. Бързият фалит на компанията също може да събуди недоверие във финансовата сила на онлайн търговците.
Ако отговорите сайта на Watchmaster, там няма и дума несъстоятелност. Междувременно полицията в Берлин издирва крадците. Много добре планираната операция ги кара да предполагат, че вероятно има замесени и други извършители. Като награда за полезна информация берлинската прокуратура предлага награда от 5000 евро. Съмнително е обаче дали часовниците все пак ще се появят.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: