Какво е общото между MrBeast, Цанов, Костадинов и Киро Брейка?

Какво е общото между MrBeast, Цанов, Костадинов и Киро Брейка?

Всички знаете кой е най-известният ютюбър към този момент в света – това е MrBeast, или Джими Доналдсън, американски младеж, който събира стотици милиони последователи с видеата си. В необозримото бъдеще, почти на шега, той може да бъде следващият президент на САЩ.

Със сигурност е раздал повече пари на нуждаещи се хора, отколкото можем да предполагаме. Прави го и за добро, и за популярност. Толкова е известен, че дори големите компании не могат да си позволят ефирно време в негово видео. Зaтова той рекламира предимно собствени продукти, от които изкарва огромни суми.

MrBeast създаде нов тренд в почти всеки елемент от направата на едно YouTube-видео. Всеки, който се занимава с произвеждане на съдържание, знае, че thumbnail-ът (статичната картинка или "корица" на клипа) е изключително важен за хващане на окото и натискане на видеото.

Моделът му се превърна в стандарт - най-често се използва голям „шокиращ“ надпис, снимка на лицева експресия (изненада, смях или страх) и друг вид привличаща вниманието картинка, която често не присъства в самото видео.

И всеки, който се захваща с този бизнес, копира и знае, че работи много добре. Политически страници и журналисти използват именно този прийом, за да зарибяват зрителите от пръв поглед.

Какво общо има това с България?

Един от малкото политически лидери със собствен YouTube-канал (не такъв на партията) е този на Костадин Костадинов от „Възраждане“. Изглежда, че неговият екип е наясно с правилата на зарибяване и копира умело този начин на създаване на съдържание от американеца.

Бойко Борисов също има YouTube канал, в който обаче не е качвал видеа от 3 години, а „кориците“ на видеата му са съвсем бумърски. Други лидери нямат лични канали или поне не открихме такива.

„Продължаваме промяната“, които се опитват да правят меме-кампания, нямат никакво забележително присъствие в YouTube. Видеата им едва събират по 1000 гледания, докато Костадинов - ако е успял да монетизира канала си, вероятно изкарва пари, близки и повече до тези най-известните гейминг канали у нас. Ако проектът му за чуждестранните агенти беше влязъл в сила, лидерът на "Възраждане" щеше да е първи в списъка само заради YouTube.

Бърз поглед на видеата му показва, че който и да качва това съдържание, определено знае какво прави - подигравки, емотикони, бомбардиращи думи, всичко е насочено към ядрото на избирателите на партията.

YouTube е платформа, която се ползва от предимно млади хора, в голям процент деца под 18-годишна възраст. Когато един такъв потребител види подобно поведение, той припознава съдържанието за близко до това като на Mr. Beast. И ето как една проста инвестиция в дизайнер с базови познания на Photoshop може да ти донесе нови избиратели след някоя и друга година, когато непълнолетните потребители на Костадинов вече имат правото да гласуват. Защото са го гледали редом до любимите ютюбъри от детството и са свикнали с него.

Когато попаднеш на канала на Костадинов и решиш да погледаш малко, влизаш и в лапите на алгоритъма, който започва да предлага още и уж различно съдържание.

Заешката дупка става дълбока. Знаем сценария на лидера на „Възраждане“ – ЕС е лош, Русия е окей, НАТО вън. И всъщност такива канали се оказва, че не са малко. И използват същите принципи като Костадинов и Mr. Beast.

Най-лесният пример – т.нар. Киро Брейка. Търновец, който към този момент има 120 хиляди абонати в YouTube. Видеата му са агресивни (той ги описва като „откровени“), аудиторията му е млада, а наративът – подобен на “Възраждане”.

Това, което прави впечатление напоследък обаче е, че говори повече за новосъздадената партия покрай „Исторически парк“ – ВЕЛИЧИЕ. Има срещи и интервюта с директора на парка Ивелин Михайлов, както и лицето на партията полк. Николай Марков.

„Възраждане“ и „Величие“, както Костадинов, Киро Брейка, полковника и Ивелин Михайлов, не са много различни по смисъл. За всички тях настоящото управление е лошо, Европа е загнила и единствено те могат да оправят клетата ни родина.

В същия кюп попадат и още страници – например БНО МЕДИЯ. Там често може да се видят възхваляващи видеа за Костадинов, но и за Ивелин Михайлов.

Човекът, който стои зад тази страница, е небезизвестният Георги Георгиев – Готи, който преди време стана популярен заради голия си предизборен плакат, на който крие члена си с тиква.

В ровенето за още съдържание, YouTube ни предлага и друг „MrBeast“ канал – „Ответна реакция“. Бърз преглед на съдържанието показва, че оттам май повече са фенове на „Има такъв народ“ и специално на Станислав Балабанов и Тошко Йорданов.

В тази страница залагат не на дългите видеа, а на Youtube Shorts, които вероятно имат по-голям ефект, защото са по-кратки, гледат се бързо и трупат монетизация по-лесно.

Излишно е да се каже, че във всеки един от изброените канали лицата на „Продължаваме Промяната“ са представени като клоуни и шутове. И всичко това, докато между другото се лее любов към Майка Русия и най-вече мъжкаря Путин. Разбира се, няма нищо изненадващо в това, че руската пропаганда копира най-добрите примери на американския ентъртеймънт. Това се прави от десетилетия – с всичко.

Любопитното за тази страница „Ответна реакция“ е, че в описанието си пише, че предлага „услуги за създаване на качествени видеа, готови да привлекат вниманието на вашата аудитория!“. Те дори имат и собствен сайт за новини, който предлага на хората текстове за Ванга и изненада…. полк. Марков и „ВЕЛИЧИЕ".

Тролските фабрики отдавна не са само коментари на съмнителни профили под различни статии и постове. Машината е сериозна и знае на какво да набляга, за да привлече аудитория. Макар и детска – тя ще порасне и вече ще знае за кого да гласува.

Към тази компания от български юнаци, можем да сложим и YouTube страницата „Свободен глас“, която също изглежда като прокси на Ивелин Михайлов от „Исторически парк“ и новосъздадената партия „Величие“ на полк. Марков.

Най-доброто е за финала

Няма как без най-известния, най-скандалния, най-гледания, най-обичания от своята аудитория – Станислав Цанов и неговия канал „Цанов НАПРЕД и НАГОРЕ“. Когато говорим за thumbnail на видео, то той е абсолютният цар. Когато говорим за въздействащ монтаж – то всеки боливудски филм може да му завиди на кадансите и близките планове.

Той има 610 хиляди абонати и почти няма негов фен, който да не го нарича „най-добрият журналист“ в България. Описва себе си като независим и във всяко видео изтъква, че няма шеф и всичко е постигнал сам. Дали? В описанието на канала на Цанов гордо стои написаното "Разговорите ще бъдат записвани в една моя мечта превърнала се в реалност - Студио Дан Колов - първото в България напълно автоматизирано, патриотично студио създадено с много усилия, лишения и любов."

Всъщност въпросното студио е създадено за партийната телевизия на Волен Сидеров - "Алфа".

Наративът във видеата на Цанов е близък до всичко описано по-нагоре. Той е „силен, здрав, як, стабилен“ (текст от песен на рапъра FYRE, който му е бил гост) и предпочита „мъжкарските“ теми – джендъри, „клоунът Зеленски“, имотен балон, антиваксърство.

Гост му е бил Киро Скалата, който обяснява, че данъците са кражба. При него отиде за пръв път и Дебора, нарязаното момиче от Стара Загора. Тя сама избрала да иде при него, тъй като го харесва като журналист и YouTube канал. Именно в това видео започна чалга кариерата на Дебора, защото в края на срещата си с Цанов, той я запозна с друг неин идол – Галин.

Силата на Цанов не трябва да се подценява – от обикновен ютюбър, той беше вкаран на изслушване в комисия на парламента, особено след като публикува детайли за убития Алексей Петров и заплахите, които са отправяни към него.

Нацепеният ютюбър вече прави и открити лекции, в които говори срещу казионните медии и ги упреква това, че канят едни и същи хора. В тях например порицава телевизиите, че предпочитат да поканят доц. Георги Лозанов вместо доц. Валентин Вацев, като вторият твърди, че Русия в момента не воюва за територия, а за глобална сигурност. Каквото и да значи това.

Скандалните мнения са далеч по-търсени. А с оглед на всичко написано по-горе – много по-предлагани, при това „професионално“.

Истината и само истината

Освен визуална прилика при създаването на съдържание и подобната тематика, градяща се върху тезата за лошия зъл „Запад“, има още една много основна линия, която всички от изброените канали следват. Те твърдят за себе си, че са „За“ свободата на словото и че единствено те са смелчаците, които говорят истината. Те са онези (по техните думи, разбира се), които се борят за българина и България. Те са онези, които единствени могат да оправят родината и да ни спасят от всички лоши политици. Защото те са различни.

Но единствената разлика между тях е в броя на абонатите.


Ютубурът MrBeast Ютубърът MrBeast построи 100 кладенеца в Африка. Но защо каузата му се оказа проблем?


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам