Какво причинява турбуленция при полет и кои са по-опасните маршрути? Снимка: © Getty Images

Полет на Singapore Airlines от Лондон до Сингапур претърпя сериозна турбуленция преди седмица. Инцидентът доведе до смъртта на 73-годишен британец. Няколко дни по-късно 12 души пострадаха от същото явление, докато прелитат над Турция.

На крачка от активния летен туристически сезон новините за серия сериозни турбуленции по време на няколко полета повдигат редица въпроси.

  • Зачестяват ли случаите?
  • Стават ли по-опасни турбуленциите?
  • Има ли маршрути, които са по-засегнати?

Какво представлява турбуленцията?

Турбуленцията може да се опише като нестабилно и неравномерно движение на въздуха, което води до въздушни течения. Когато самолет попадне в подобно течение, това може да доведе до преобръщане, накланяне, пропадане - тоест внезапна загуба на височината на летателния апарат. Затова е и важно пътниците да държат коланите закопчани.

Има различни причини, поради които самолетът може да попадне в турбуленция:

  • Силни ветрове близо до земята и бури в ниски облаци. Тези метеорологични явления създават неравномерни въздушни потоци, които водят до турбуленция.
  • Температурни разлики в атмосферата, които пораждат неустойчиви въздушни маси. Това е особено характерно при преминаване през фронтове или над планински вериги.
  • Турбуленция, създавана от самолет, който лети пред друг самолет. Вихрите на първия могат да създадат неравномерни въздушни потоци.

Някои от турбуленциите са особено трудни за прогнозиране, а климатичните промени водят до зачестяване на случаите, показва изследване на учени от университета в Рединг. Според анализа самолетите сега летят в доста по-неспокойно небе, отколкото преди 40 години например.

Глобалното затопляне предизвиква по-чести и интензивни екстремни метеорологични явления, които допринасят за увеличаване на случаите на турбуленция по време на полет. И това е едно от предизвикателствата, с което авиационната индустрия ще трябва да се справи занапред.

Къде е най-често самолетите изпитват турбуленция?

Като цяло се очаква турбуленция над високите планини, океаните, екватора и при навлизане в реактивни потоци, казва д-р Гуидо Карим, ръководител на Griffith Aviation в университета Грифит, цитиран от британския Guardian.

Но турбуленция, причинена от внезапна промяна в посоката на вятъра – може да възникне навсякъде и по всяко време.

„Сложни фактори си взаимодействат“, казва бившият пилот, като добавя, че горските пожари също са фактор.

„Радарната технология за откриване на места, където има риск от турбуленция, се подобрява, но въпреки всички инструменти на борда, не можем точно да предвидим къде и кога ще се случи“, допълва Карим.

Бившият пилот е летял по международни маршрути над Андите, по които е задължително да се включи знакът за затягане на коланите, когато самолетът наближава планинския масив.

Небето над Бенгалския залив по време на сезона на мусоните е пословично бурно, както и над Алпите – „но понякога дори не забелязвате“, казва той.

Високата влажност и температури правят турбуленцията по-силна, така че полетът от Лондон до Ню Йорк през летните месеци е вероятно да бъде по-труден, отколкото през декември по същия маршрут, казва още Гуидо Карим.

Кои са най-бурните полети в света?

Шведският сайт за прогнозиране на турбуленция Turbli използва данни от Националната администрация за океаните и атмосферата на САЩ и Метеорологичната служба на Обединеното кралство.

Според него най-бурните маршрути през 2023 г. са били:

  • Сантяго, Чили - Санта Круз, Боливия;
  • Алмати, Казахстан - Бишкек, Киргизстан;
  • Ланджоу - Чънду, Китай;
  • Милано, Италия - Женева, Швейцария;

През април 2024 година, според сайта, цитиран от Guardian, небето е било най-неспокойно за прелитане над Френска Полинезия, Фиджи, Пакистан, Намибия и Уругвай. Като "най-бурен" регион за самолетите е класиран Южният Тих океан.

Данните на Австралийското бюро за транспортна безопасност показват, че в световен мащаб през 2023 г. е имало 3047 инцидента с пътнически самолети. От тях 236 са причинени от времето.

Досега през 2024 г. е имало 790 инцидента във въздуха по време на полет, от които 52 са причинени от времето.

Климатичните промени водят до по-чести и по-силни турбуленции

Климатичните промени допринасят за зачестяването на турбуленциите. Изследване на учени от Университета в Рединг показва, че явлението е зачестило с 55% в последните 40 години, а причина за това е глобалното затопляне.

Данните показват, че по един от натоварените маршрути в небето над Атлантическия океан силните турбуленции са се увеличили драстично.

През 1979 година продължителността на турбулентните явления е била 17,7 часа, докато през 2022 година е нараснала до 27,4 часа. Умерените турбуленции са се увеличили с 37% и от 70 часа са достигнали 96,1 часа. Леките турбуленции са скочили със 17%.

Това се дължи на затоплянето на въздуха заради емисиите въглероден двуокис, което предизвиква бърза промяна в посоката и скоростта на ветровете във въздушните течения.

Според експертите турбуленциите ще са едно от предизвикателствата, които авиоиндустрията ще трбява да решава занапред.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Квартали в София остават без топла вода за няколко дни през август

Вижте къде няма да има топла вода от 5 до 16 август

13:00 - 22.07.2024
Бизнес

Ryanair обяви "съществено по-евтини" билети спрямо миналото лято

Нискотарифният превозвач отчита срив в тримесечната печалба

11:51 - 22.07.2024
Важно днес

Пожарът на границата с Гърция все още не е овладян

Температурите в следващите дни ще се понижат, според прогнозата на синоптиците

10:19 - 22.07.2024
Важно днес

Николай Денков върна втория мандат на Румен Радев

Кой и кога ще получи третия мандат зависи от Румен Радев

07:35 - 22.07.2024