Съвременните ,,момичета за подражание" не просто се раждат, те се изграждат.
Терминът "момиче за подражание" (it girl) описва момиче или жена с т. нар je ne sais quoi - привлекателна характеристика или качество, което не може да бъде точно описано.
Въпросният термин е част от културния език от близо 100 години, като придобива известност от немия филм "It Girl" (1927). В него участва актрисата Клара Боу – която често е наричана първото момиче за подражание. Оттогава терминът се използва по адрес на множество жени, от музата на Анди Уорхол - актрисата Еди Седжуик, до Бианка Джагър, през Каролин Бесет-Кенеди до британската телевизионна водеща Алекса Чънг.
Но съвременните момичета от графата "за подражание" не са спечелили тази си титла случайно. Те се задвижват от добре смазана машина зад кулисите, независимо дали по необходимост или желание, посочва CNN.
Да бъдеш момиче за подражание вече не е просто страничен ефект от това да си магнит за папараците (като Бесет-Кенеди), да посещаваш всички "подходящи" партита (като Джагър), да имаш влиятелни връзки (като Седжуик) или просто да имаш страхотен стил (като Чунг). Днес това е работа сама по себе си – такава, която, за да се върши успешно, се изисква брилянтен екип.
В същото време наличието на този "фактор за подраждание" е все по-необходимо, за да пробие изобщо някой в модата, особено като модел или инфлуенсър.
„Преди можеше да откриеш страхотно изглеждащ човек, да му направиш правилната прическа, да го облечеш по правилния начин, да го изпратиш някъде и това вършеше работа. Сега вече това не е възможно“, казва Джени Роуз, старши вицепрезидент и съръководител на отдела за мода представителство в WME Fashion.
Един пример е София Ричи Грейндж - безспорното момиче за подражание на лято 2023 г. Сватбата ѝ през април в Южна Франция предизвика буря от интерес, като потребителите в TikTok я определиха като лицето на стила на „тихия лукс". Google търсенията на нейното име се умножиха по 100 в дните преди и след събитието.
Оттогава тя си спечели сътрудничества с марки като козметичния гигант Maybelline и бутиковите парфюми Jo Malone, оглави корица на списанието за луксозен стил и пътуване "Town & Country", натрупа над 3 млн. последователи в TikTok и гледа от първия ред на круизното модно шоу на Chanel в Лос Анджелис - ако я следите сигурно знаете, че именно луксозната къща направи три персонализирани визии за сватбата ѝ.
Нямаше гаранция, че сватбата на Ричи Грейндж ще стане толкова популярно, колкото стана в действителност, или че ще има толкова удължен живот онлайн. Но това не означава, че всичко това се е случило случайно.
„Като с всяко нещо в живота, когато нещо се получи - то се получава“, коментира Лиат Барух, стилистът на Ричи Грейндж. „Това обаче е нещо, което се изгражда. Работим заедно от известно време. Ние знаем какви силуети и какви материи работят за нея."
Как публицистите правят ,,подражанието" да се случи
Тези, които вече са под окото на обществото, вниманието често е заради добре координирана и умело разпространена промяна в стила, която задейства т.нар. статус за подражаване.
Ан Хатауей - икона на Холивуд от повече от две десетилетия, се промъкна в територията на момичетата за подражание през последните години, откакто започна да работи със стилистката Ерин Уолш. Това доведе до забележителни тоалети като бялата рокля на Armani Privé на филмовия фестивал в Кан миналата година или дръзката, лилава мини рокля на Valentino (с подходящ чорапогащник и масивни платформи), носена на събитие на Bulgari през май.
Ричи Грейндж работи като модел от години. Тя е известна също като малката сестра на Никол Ричи - звезда от първите години на XX век. Но едва сватбата ѝ, за която тя заложи на "тих лукс", затвърди стила ѝ като икона на поколението Gen Z.
Сватбените материали, показани в сп. "Vogue", се превърнаха в отправна точка за фактора "подражание". Красивите кадри на изданието и добре написаните истории предоставиха на хората начин да придобият цялостна представа за стила и вкуса на булката, смята Робин ДелМонте, публицист и създател на съдържание в TikTok, който коментира поп културата в акаунта GirlBossTown.
По подобен начин Айви Гети - правнучката на петролния магнат Дж. Пол Гети, придоби онлайн популярност през ноември 2021 г., когато Vogue сподели сватбата ѝ в Сан Франциско. Оттогава тя също е била на корицата на сп. Town & Country и се е превърнала в неизменна фигура на модната сцена, като вече е сред гостите на събития като Met Gala и Филмовия фестивал в Кан.
Гети има всички характеристики на класическото момиче за подражание — известно семейство, привлекателен външен вид, отчетливо чувство за стил. Но в днешната "екосистема" тя се нуждаеше от този допълнителен тласък, за да изскочи в културното съзнание. Отразяването на нейната сватба беше уредено от Савана Енгел, основател на PR фирмата Savi. Оттогава двете продължават да работят заедно, за да се възползват от интереса и новооткритите възможности, които излязоха на пътя на младата жена.
Гети споделя, че екипът незабавно се е захванал за работа. Тя се среща с Енгел и комуникационния стратег Федерика Паручини, за да обсъдят своите непосредствени и дългосрочни цели. Гети получава и медийно обучение, за да се справи по-добре с лавината от внимание.
„Исках да се науча как по-добре да превърна себе си в бранд, но не и да не се чувствам така, сякаш "брандирам“ себе си", споделя 28-годишната жена.
Паручини споделя, че с Гети става въпрос за това доколко нещо се усеща истинско за нея, живота ѝ или интересите ѝ. Ако тя посещава модно ревю например то трябва да е ревю за марка, която тя вече харесва или намира за интересна.
„Нашата цел изобщо не е да я правим известна. Целта ни е да създадем бранд от нея. Не става въпрос за следващите 2 години, а за следващите 10 до 15 години", казва Енгел.
Все още ли има нужда от момичета за подражание?
Със социалните мрежи днешните момичета за подражание могат да впрегнат силата на обществения интерес и да го превърнат в основа на дълготрайна кариера. Хейли Бийбър например започва като модел и звезда в социалните мрежи, а след това получава тласък от известната си връзка с Джъстин Бийбър (и отново сватба, отразена във Vogue). Подобно на мнозина в индустрията, Хейли пусна собствена козметична марка - Rhode, която предлага продукти за постигане на вид на кожата, наречен „глазираната поничка - нещо което тя популяризира чрез профила си в Instagram.
"Да излезеш на сцената или подиума за пет минути (особено в модата) не е трудно, защото хората винаги търсят следващото нещо. Но да станете голямо име и да се задържите така години наред е доказателство за нивото на таланта ви и управлението на имиджа ви", посочва Роуз.
Има по-големи възможности, но и залозите са по-високи. Днешните момичета за подражание са изправени пред повишено ниво на контрол и наблюдение от публиките.
„Не можете да бъдете в обществената светлина, без да имате защитници или хора, които да ви изградят като бранд, и това сме ние“, казва Енгел. „Ние разширяваме и укрепваме нейната общност от почитатели и изграждаме нейния бранд. В същото време я защитаваме. Днес би било невъзможно да израснеш плавно като момиче за подражание без това звено около теб."
Освен това има повече конкуренция за статуса "за подражание" от когато и да било. Това не се отнася само за светски личности, богати наследници или обитателите на Холивуд, но и инфлуенсъри, които могат да спечелят "титлата" (и го правят).
Все пак има нещо във връзката с богатството или славата, на което хората не могат да устоят - особено в годината, в която хората полудяха по модната тенденция на "тихия лукс".
„Изисква се различен вид увереност, за да бъдеш малко по-тих и все пак да бъдеш забелязан“, мисли Барух.
И тази увереност или харизма, което едно момиче за подражание трябва да притежава, все още е основната част от уравнението, без значение колко голям екип има някой зад себе си.
„Дори да разполагате с инструментите и да следвате всички изчисления относно какво е необходимо, за да бъдете момиче за подражание, пак може да не се получи. Трябва да имате този необясним фактор, за да работи“, смята Делмонте.
Тоалетите от сватбата на София Ричи Грейндж - изгряващото модно момиче, което трябва да се наблюдава
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: