・ 3 мин.

Какво влиза в сила от 1 януари - доходи, осигуровки и обезщетения

Какво влиза в сила от 1 януари - доходи, осигуровки и обезщетения Снимка: © Getty Images

Абонирайте се за нюзлетъра на "Булевард България", за да получавате селекция с най-интересните теми на седмицата през погледа на нашия екип:


2024 година започва с редица промени за осигуровките и доходите. Повишава се максималният осигурителен доход. Така от 3400 лева, от 1 януари той става 3750 лева.

Промяната предизвика недовлството на IT сектора, където традиционно заплатите са по-високи, а осигуровки се плащат върху реалните доходи.

По-високият максимален осигурителен доход ще доведе до повече приходи в бюджета на Националния осигурителен институт (НОИ), откъдето се изплащат пенсии, болнични и обезщетения за безработица и майчинство. Но промяната води и до по-високи разходи за работодателите.

Според данните на НАП вноски върху максималния осигурителен доход от 3400 лева у нас в момента правят около 285 хиляди души.

Осигурителната тежест - тоест плащането на здравни и пенсионни осигурителни вноски, както и вноските за безработица, у нас се разпределя в съотношение 60/40 между работодател и работник на трудов договор.

Това означава, че при максимален осигурителен доход от 3400 лв. сега, работодателят плаща за осигуровки 643 лева за всеки свой служител. Работникът на свой ред плаща 468 лева.

С решението максималният праг стане 3750 лв., държавата ще прибира още около 60 лева от работодателя и 40 лв. от служителя всеки месец.

От 1 януари се повишава и минималната заплата. Увеличението е с близо 20% и от 780 лева, минималната заплата става 933 лева.

С нея се покачва и минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се, който също става 933 лева.

Увеличават се още максималният осигурителен доход и максималният размер на обезщетението за безработица на ден, който от 1 януари става 107 лева на ден. Минималното обезщетение за безработица остава без промяна - 18 лева на ден.

Право на парично обезщетение за безработица имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд "Безработица“ най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването.

Обезщетението за отглеждане на дете до 2 г. през тази година не се променя и остава на ниво от 780 лв.

От 1 януари 2024 година:

  • Максимален осигурителен доход 3750 лв.;
  • Минимална заплата 933 лв.;
  • Минимален осигурителен доход на самоосигуряващи се 933 лв.;
  • Обезщетение за безработица - максимален размер 107 лв. на ден;

С вдигането на минималната заплата на 933 лева, хората, които работят срещу такова възнаграждение, ще получават чисто 723,99 лева, тъй като общите удръжки за данъци и осигуровки са 209,1 лева.

Заетите на минималната работна заплата у нас са около 500 хиляди души.

Линията на бедност се увеличава с 22 лева от 1 януари става 526 лева. Така голяма част от пенсионерите ще получават доходи под линията на бедност до юни, тъй като дотогава минималната пенсия ще остане 523,4 лв.

Тя трябва да бъде увеличена на 580 лева от 1-ви юли, за когато е предвидено осъвременяване на пенсиите с 11% по т.нар. "швейцарско правило", докато минималната пенсия за стаж и възраст ще бъде малко над 580 лева.

Променя се и начинът за изплащане на болничните.

От 1 януари работодателите ще плащат 70% от среднодневното възнаграждение на служителите за първите два дни от болничния, а не както досега – за първите 3 дни. След това обезщетението се изплаща от НОИ.

Вноските за здраве, пенсии, общо заболяване и майчинство, както и за безработица остават без промяна.

Важно днес

Милиони, заровени в гората: разследват бивш министър на Орбан за подкупи

Част от парите са били заровени в гора, а останалите са намерени в складове, селскостопански постройки и други

17:52 - 14.11.2026
Важно днес

DARA представи новата си песен Bad Idea на първата Eurovision Asia

Това е първият ѝ сингъл след победата на Евровизия

17:10 - 14.11.2026
Важно днес

„Хроники за неудобната истина" влиза в софийските училища по инициатива на Васил Терзиев

Филмът ще бъде предоставен безплатно на всички директори по инициатива на Столичната община

14:58 - 14.11.2026
Бизнес

Откритата война на държавата с инвеститорите ще има негативни последствия отвъд цената на сиренето, предупреждава ИПИ

Намесата на държавата в свободния пазар дава лош сигнал към инвеститорите

14:47 - 14.11.2026
Важно днес

Верижната катастрофа на магистрала "Тракия" взе още една жертва

Загиналите вече са 13

14:03 - 14.11.2026
Спорт

Размаза ни държава, която има повече вулкани, отколкото професионални футболисти

Деградацията може да бъде подплътена със статистика

13:05 - 14.11.2026
Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам