Сривът на цифровата влакова радиосистема GSM-R предизвика железопътен хаос в Северна Германия в събота сутринта. Безброй пътници бяха блокирани на гарите като най-засегнати се оказаха Бремен, Хамбург, Долна Саксония и Шлезвиг-Холщайн.
Причината за прекъсването е саботаж.
Какво знаем?
В събота сутринта Deutsche Bahn обяви, че влаковите операции са спрени в цяла Северна Германия. В първоначалното изявление на групата се говореше за "ремонт на линията".
Целият трафик на ICE между Берлин, Хановер и Северен Рейн-Вестфалия беше спрян. Международните връзки като IC влакове между Берлин и Амстердам също бяха преустановени. Влаковете на IC от Копенхаген спряха на границата. Засегнати бяха и пътуванията на регионалните влакове в Долна Саксония, Бремен и Шлезвиг-Холщайн.
По обяд железопътната линия обяви, че проблемите се дължат на саботаж.
"Поради саботаж на кабели, които са необходими за влаковия трафик, Deutsche Bahn трябваше да спре движението на влаковете на север тази сутрин за малко по-малко от три часа", обяви говорител на Deutsche Bahn пред немското издание SPIEGEL.
Следователите, които се занимават с инцидента, приемат, че става дума за целенасочен саботаж на железопътната мрежа. Това се подкрепя от факта, че неизвестните извършители са отворили кабелна шахта на железопътна линия близо до Херн около два часа сутринта. Шахтата е била осигурена с тежко бетонно покритие. Там те вероятно са отрязали с флекс важна линия за вътрешната железопътна комуникация.
Рано сутринта в събота се е отворил друг вал близо до Берлин-Кароу и кабелът за данни там се е оказал отрязан. След саботажната операция цялата комуникационна система се срина напълно за три часа, след което железопътната линия спря по-голямата част от трафика на дълги разстояния от съображения за сигурност.
Какво не знаем?
Причината за саботажа все още не е изяснена. Федералният министър на транспорта Волкър Уисинг каза, че федералната полиция разследва случая. Той не предостави никаква информация за възможните мотиви и възможните извършители, но потвърди, че става въпрос за терористичен акт.
В събота вечера службите за сигурност заявиха, че следователите все още не са открили конкретни следи.
"Знаем, че това е целенасочен акт, тъй като само комбинацията от двете линии, които бяха разделени, може да доведе до пълен срив на вътрешната железопътна комуникация.", посочиха длъжностните лица.
Според информация на SPIEGEL, държавната сигурност на Берлинската криминална полиция вече е поела разследването.
Берлинската Служба за криминални разследвания (СКР) има пълномощия да разследва различни престъпления, включително политически мотивирани. Говорителка на службата каза днес, че още не е ясно дали повредите по жп комуникациите имат политически подтекст, но се проучват всички възможни версии.
"Към момента няма признаци за намеса на чужда държава или тероризъм", добави тя.
В миналото радикални леви групи многократно са атакували сигнални линии и железопътни съоръжения в Германия. До момента обаче левите екстремисти винаги са заявявали, че атаките са тяхно дело, а до момента никой не е признал.
Процедурата на извършителите от нощта в събота срещу неделя, поне според предварителната оценка, изглежда доста по-професионална. Според следователите извършителят или извършителите са имали опит в линиите за данни на железопътния транспорт, което говори за интензивна подготовка на акта.
Лидерът на Зелената партия, която е част от федералната коалиция на канцлера Олаф Шолц, Омид Нурипур, заяви, че всеки, който атакува инфраструктурата в страната, ще получи „решителен отговор“. Той добави, че "днешната атака срещу кабелните връзки на железопътната линия е причинила хаос на гарите, закъснения във веригите за доставки и масова несигурност сред населението".
„Няма да се изплашим“, написа той в профила си в Twitter.
След като газопроводите "Северен поток 1" и 2 в Балтийско море бяха повредени от експлозии, НАТО и ЕС миналия месец подчертаха необходимостта да се защити важната инфраструктура. Федералната служба за криминална полиция (БКА) предупреди, че не са изключени по-нататъшни саботажни действия срещу инфраструктурата - "в количествено и, ако е необходимо, качествено увеличена форма".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: