"Мисията" на Кейти Пери: 11 минути полет до ръба на Космоса, цял живот подигравки Снимка: © EPA

„Чувствам се свързана с любовта. Това преживяване ми показа, че никога не знаем колко много любов имаме в себе си.“

Малко преди да изрече тези думи, Кейти Пери прекара точно 10 минути и 21 секунди в пътуване до ръба на Космоса. Време, което стига на "Domino's" да продадат две пици, както се пошегуваха от компанията в Х.

Когато капсулата на Blue Origin се приземи, Пери излезе от нея и целуна Земята в поза, достойна за холивудски блокбъстър.

Заедно с нея летяха Лорън Санчес (партньорка на Джеф Безос, който организира целия полет), журналистката Гейл Кинг, активистката Аманда Нгуен, авиационната инженерка Айша Боу и продуцентката Кериан Флин.

Скъпоструващата ПР акция претендираше да е “първата изцяло женска космическа мисия от 1963 г. насам”.

Вместо това светът реагира с подигравки и критики за безцелното харчене на пари.

Мнозина поставиха под въпрос сериозността на събитието – едва 10-минутен туристически суборбитален полет без каквато и да е изследователска стойност.

"След героичното покоряване на Космоса наблюдаваме неговата пародия", коментира италианският социолог Винченцо Суска в интервю за "Madame Figaro".

Други припомниха астронавтите, които останаха блокирани месеци наред на борда на Международната космическа станция, след като руският кораб „Союз МС-22“ получи повреда в охладителната си система.

Завръщането им бе отложено с половин година. За тях обратният път към Земята беше изпитание. За Кейти Пери – спектакъл.

Събитието бе режисирано с прецизност – внимателно курирано зрелище, в което всяка подробност беше част от сценографията: от дизайнерските униформи, изработени от модната къща Monse, до плюшената муха, която Лорън Санчес занесе на борда.

Играчката е част от собствената ѝ детска книжка „The Fly Who Flew to Space“, посветена на деца с обучителни трудности и вдъхновена от личната ѝ история с дислексия.

Камерите уловиха как Пери изпълнява What a Wonderful World в безтегловност, а в един момент тя показа към обектива лист с формата на пеперуда, за който се твърди, че съдържа сетлист на предстоящото ѝ турне. Шрифтът беше толкова ситен, че никой не успя да го прочете.

Пътуването ѝ ще остане в историята с крилатата фраза "We're putting the "ass" in astronaut" - истинска пародия на фона на думите на Нийл Армстронг от кацането му на Луната.

За социолога Винченцо Суска, това не е просто още една холивудска екстравагантност, а симптом на културна трансформация.

"За мен това е перфектен пример за превръщането на всичко в зрелище. От времето на Студената война и киното на Стенли Кубрик покоряването на Космоса е било символ на технологичната мощ и човешката способност да преодолява границите. Тук вече няма покоряване на нищо - това е перфектно оркестрирана маркетингова акция. Космическото пътуване се превърна в шоу, зрелище, и преди всичко - в продукт", казва той.

Полетът на шестте жени, според него, е класически пример за pinkwashing – използване на феминистка реторика с маркетингова цел.

„Когато пътничките рекламираха мисията в медиите – отбелязва той – говореха основно за удължаване на мигли, за червила и за това, че можеш да бъдеш красива дори в безтегловност.“

Това, че в екипа има авиационна инженерка (Айша Боу), активистка за правата на жените (Аманда Нгуен) и телевизионна журналистка (Гейл Кинг), не променя основната естетика на мисията – повърхностна представа за женственост, пригодена за камерата. Тук няма реална еманципация. Космосът е превърнат в билборд.

Но по-важно от самия полет е разказът за него: излъчването на живо, предварителни интервюта, Instagram сторита.

"Това е логиката, която телевизията вече вкара в спорта - мачът е само претекст. Истинското зрелище е на друго място, в подготовката, в коментарите, в анализите. Тук виждаме същото - полетът е само трамплин, от който всяка от жените разказва личната си история, изразява гордостта си, описва проектите си. Космосът е само рекламен декор".

Именно затова присъствието на семейство Кардашиян около мисията е толкова показателно. Крис Дженър и дъщеря ѝ Клои Кардашиян бяха поканени да коментират полета на живо още преди излитането.

За Винченцо Суска това не е случайно – те олицетворяват феномена на „метателата“: личности, превърнати в медии, чийто живот е поредица от образи, готови за консумация.

„Инфлуенсърите са продукт на чуждия поглед – без публика те не съществуват“, казва той. Присъствието им на събитието е символ за това, че всеки може да стане "звезда" не заради действията и заслугите си, а заради "видимостта" си.

В този смисъл Кейти Пери е идеалната фигура за подобен спектакъл, както пише Елън Кушинг в The Atlantic.

"Бийонсе не би летяла в Космоса. Тейлър Суифт вероятно също не би го направила. Да пътуваш до Космоса без причина - благодарение на богаташ, когото мнозина не харесват - е рисковано във физически смисъл, но и в смисъла, че е покана да станеш за смях онлайн. А Бийонсе и Тейлър Суифт са сериозни, внимателни личности. Дисциплинирани са. Винаги владеят ситуацията", пише Кушинг.

Кейти Пери не е като тях - през цялата си кариера тя има образ на абсурдна, понякога комична до гротеска звезда. Не търси дълбочина, а иска да бъде забелязана.

Преди 20 години, когато Пери направи пробива си, тя не се отличаваше чак толкова от останалите поп певици. Постепенно светът стана по-сложен. Очакванията на публиката към популярните личности се увеличиха. Хората започнаха да изискват от тях да заемат политически позиции.

Бийонсе някога възпяваше дупето си - но с годините се промени и стана по-сериозна, така както го направи поколението на Били Айлиш и Оливия Родриго. А Кейти Пери си остана същата.

Най-емблематичният момент е нейното коленичене и целуване на земята. Не само защото е смешно, а и защото е напълно лишено от смисъл.

Целият полет е "меланхоличен празник" – казва Винченцо Суска – "трагична радост.

Историята се повтаря като фарс. И е "силен сигнал за пренасищането на нашата култура: Спряхме да си представяме бъдещето. Вместо това непрекъснато рециклираме собствените си образи".

"Цивилизация на зрелището", в памет на Марио Варгас Льоса


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

галерия

София прайд 2025: "Хора сме, а не пропаганда"

Шествието за равни права на LGBT общността в България се събра в центъра на София за 18-и път

17:13 - 14.06.2025
Коли

Tesla рязко вдигна цените на Model S и Model X въпреки слабите продажби

Двата модела получиха скромни подобрения, които ще струват 5000 долара отгоре на новите клиенти

16:07 - 14.06.2025
Важно днес

Жена загина при челен удар на пътя София - Варна

84-годишен шофьор на автомобил с прикачено ремарке се е блъснал в насрещно движеща се кола

15:14 - 14.06.2025
Важно днес

Израел Кац: "Техеран ще гори, ако Хаменей продължи да изстрелва ракети"

Общо 9 ирански физици са загинали в ударите на 13 юни

14:41 - 14.06.2025
Бизнес

Съветите на Рийд Хофман от LinkedIn към Випуск 2025: Вие сте Поколението AI, използвайте го

Да започна ли работа, която не харесвам, просто за да мога да започна отнякъде след дипломирането?

13:32 - 14.06.2025
Живот

BTS излизат от казармата: Ще се завърне ли най-влиятелната К-pop група?

На върха на славата си BTS генерираха почти 0,3% от целия брутен вътрешен продукт на Южна Корея

11:14 - 14.06.2025
Живот

Гари Олдман влезе в клуба на рицарите - заедно с Антъни Хопкинс, Майкъл Кейн и други легенди

Големият актьор получи най-високото почетно звание от крал Чарлз

10:18 - 14.06.2025