Ако трябва да посочим най-емблематичния модел за марката KIA, то няма да учудим никого, като кажем Sorento. Когато излезе първото Sorento, то беше по-известно дори от самата KIA. Сега този голям 7-местен SUV се завръща и го прави с много стил. 

Визията на 4-тото поколение е доста американска и веднага се отличава на пътя. Да вземем например задните стопове, които са вертикално обърнати, или елегантно стеснената предна решетка - на пръв поглед и двете решения са извън общата мода, но точно те дават уникалната визия на колата. А тази кола излъчва обещанието, че може да направи много за вас.  

На пръв поглед 7-местен автомобил си има точно определена таргет група - жени, които возят децата на училище. Шегувам се, разбира се, но не съвсем, защото си мисля, че е време да се разделим с етикетите за "женските" и "мъжките" автомобили. Като гледам, доста мъже карат “колите на жените си”. 

Sorento е най-големият SUV на KIA в Европа и като такъв се състезава с най-големите сред конкуренцията - Land Rover, Hyundai Santa Fe, Mercedes GLB. Можете да избирате между два хибридни мотора и един дизелов, който е предмет на този тест. 

Дизеловият мотор е 4-цилиндров Smartstream 2.2л с мощност от 202 к.с. и максимален въртящ момент от 440 Nm, с 8-степенна трансмисия с два съединителя (8DCT).

Когато бях дете и някой си купеше кола, това вървеше с два въпроса: какъв цвят е, и колко вдига. 

В нашия случай ми е по-трудно да отговоря на първия въпрос, защото тази отдалече черна кола всъщност се оказва тъмносиня.

По второто питане - още на излизане от шоурума на KIA проверявам ускорението от 0 до 100, което по спецификации е 8,7 секунди и нямам особена причина да споря; така или иначе, не съм очаквала нещо по-бързо от кола която тежи над 2 тона, а и идеята ѝ не е такава. 

Нещо, с което дизелът превъзхожда хибридите от гледна точка на екстрите, е паркирането в и изваждането на колата от тесни пространства само с ключ. Това, да го наречем “автономно паркиране”, е една от причините да изберем дизеловия мотор, защото е функционалност, налична само при него. Цялата операция се прави с ключа. Първо заключвате колата, след това я палите дистанционно и със стрелка "напред" или "назад" управлявате.

Не се притеснявайте, че ще се блъснете, новите вещи са доста по-умни от нас. 

Три ключови думи ми изплуват в ума, докато описвам тази кола, ако ме извините за клишето - сигурност, уют и лукс. И ако сигурността и луксът звучат логично, то това с уютът изглежда малко странно, но само докато откриете успокояващите звуци, които можете да си пускате от инфотейнмънт системата (марка BOSE) - ромолене на дъжд, огън в камина, сняг, който тихо се сипе и др.

Естествено, когато се качвам, нямам ни най-малка представа, че те съществуват, но докато си играя с копчетата, без да искам “паля камината”. 

Седалките на най-високото ниво на оборудване, което карам, са перфорирана напа, с вентилация и подгряване, като имат функцията колата автоматично да прецени какво да пусне. Усещането е, сякаш сядате на италианско канапе, но с волан и, разбира се, с достатъчно удобство за шофиране. 

Бих искала да отбележа и нещо по отношение на сигурността, която наистина започвате да усещате още със звука от затварянето на вратата. В Sorento серийно има въздушна възглавница между водача и спътника му - нещо, което по принцип е характерно само за луксозния клас автомобили.   

Управлението вътре е умна комбинация от тъч скрийн и физически бутони и за разлика от повечето други марки, при които "купонът" е на централния екран, тук по-интересната прожекция е на екрана с уредите (неслучайно той е по-големият 12,3 инча). При изпреварване цялата картина от задните камери се прожектира или на мястото на километража, или на оборотомера, в зависимост от това дали изпреварвате или се престроявате вдясно. Активира се с подаването на мигача. Идеята е да се елиминира сляпата точка чрез видео образ, както и да се научат българите да дават мигач. 

Интересно дизайнерско решение е, че предните дневни светлини и мигачи ( с формата на стик за хокей) са вградени в решетката и са като продължение на нейната линия. На пръв поглед изглеждат обърнати наобратно, но ако са загледате, ще видите че те си кореспондират с долната част на бронята. 

На мен лично страшно ми харесват изчистените форми и целия силует на Sorento, който изглежда някак сериозен, както се очаква от кола с подобен размер. Говорим за най-високотехнологичния автомобил на KIA, ако не е станало ясно досега. 

Воланът е доста удобен и прецизен. Спирачката е по-скоро мека. Возенето е комфортно, като при по-високи скорости и в завои бихте могли да имате някои забележки особено ако стоите на някой от двата задни реда. Звуковата изолация е доста добра и това ви кара да губите леко усещането за скорост.

Връщам се на интериора - много ми харесва ориентацията на въздуховодите, които са вертикални като задните стопове. Във високия клас има 10 usb порта - нямам идея каква е била целта зад това количество “свързаност”, но със сигурност децата или спътниците ви ще могат да си зареждат телефоните на дълъг път. Вие правите това безжично. Нещо много практично е, че два мобилни телефона могат да бъдат едновременно свързани без bluetooth с автомобила (особено ако нямате тайни от мъжа си). 

Новата KIA Sorento в снимки

Хибридният мотор е първи за Sorento, като става дума за нов патентован Smartstream турбо хибриден двигател: 1.6л T-GDi с 44.2 kW електрически мотор и 1.49 kWh литиево-йонна полимерна батерия с комбинирана максимална мощност от 230 к.с. Потребителите ще могат да избират между версии хибрид и плъгин хибрид.

Четвъртото поколение на KIA Sorento е оборудвано с новоразработения режим „Terrain Mode“, който осигурява подобрено сцепление, стабилност и контрол на поведението при движение в кал, сняг и пясък. Посредством превключвателя Mode Select на централната конзола водачът може да премине в Terrain mode и да избере нужния в конкретния случай режим - „Mud”, „Snow” или „Sand” („кал”, „сняг” и „пясък”). С други думи можете да си карате цялата година в “Манастирски ливади”, без да ви е грижа от нищо - там зимата има и кал, и сняг, и пясък.

За тези от вас, които вече се чудите как ще се движите с този училищен автобус в града, бързам да ви успокоя, че паркирането е абсолютно детска игра особено ако сте свикнали да го правите с асистенциите на колите, а не като гледате през рамо през задния прозорец, както прави мъжът ми. 

Тествах Соренто и в най-тесните и лошо павирани улици в центъра на София, и честно да ви кажа, нямате никакви грижи с размера. Вероятността да не можете да паркирате някъде, защото няма да се съберете, е същата, както с всяка друга кола, която е по-голяма от Audi A3. 

Цената бих я определила като разумна. Най-високото оборудване, което тестваме, е 106 600 хил. лева с ДДС. Двете по-ниски нива са съответно 89 990 лева за най-базовото и 98 600 лева са средното.  При хибрида ножицата на цените е от 94 860 ДДС до 110 470 лева с ДДС.