Катастрофата на македонския автобус на АМ "Струма" освети серия от проблеми, свързани както с проектирането на проблемната отсечка от магистралата, така и с неадекватната й поддръжка.
Автомобилният състезател Димитър Илиев направи нагледен анализ, от който се вижда, че маркировката е изтъркана или подвежда шофьорите, предупредителните знаци липсват, светлоотразителните елементи липсват или са закрити от рекламни лепенки.
Табелата, която би трябвало да предупреждава за предстоящо отклонение от магистралата за чешма, e лежала край пътя от 7 месеца, без никой да обърне внимание на падането й.
Правят впечатление и изтриванията по защрихованата маркировка край "острова", който огражда отбивката от активната лента на АМ "Струма" при 30 км, от които може да се съди, че шофьорът на автобуса съвсем не е единственият водач, който се е отклонявал близо до мантинелите вдясно.
Състезателят Димитър Илиев: Маркировката на участъка от АМ "Струма" е неадекватна (видео)
"Аз съм имал поне 5-6 близки разминавания с тази мантинела от вероятно 1000 преминавания. Знам я, че е там, знам, че има проблем в тъмното да преценя разстоянието между нея и платното и въпреки това ми се е случвало да минавам през защрихованото", потвърждава и бизнесменът Димитър Ганчев, който посочва, че минава през този маршрут всяка вечер.
Проблемите се виждат и във видеозапис, направен от шофьор само ден и половина преди фаталния инцидент.
АМ "Струма" се стопанисва от областните управления на АПИ, а ремонтно-възстановителните работи са възложени на държавната "Автомагистрали" ЕАД с договор от края на 2026 г. Дружеството е във фокуса на серия от проверки заради авансовите разплащания с подизпълнители - най-вече заради схемата с парите за строителството на 6 лота на "Хемус".
Вторият проблем с "Автомагистрали" са именно договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската мрежа, по които АПИ е разполагала само с 380 млн. лв. за цялата година, но са били договорени дейности за над 1 млрд. лв.
Във вторник ГЕРБ обвиниха служебния кабинет за това, че маркировката на проблемния участък на АМ "Струма" е трябвало да се подмени през 2021 г по задание на АПИ, но това не е направено заради "спряната поддръжка на пътищата".
Договорът за маркировката на АМ "Струма" е с "Битулайт 2018" ("Битулайт ООД и "Беличански къщи" ЕООД) и е подписан през януари 2021 г. за петгодишен срок. Според справка в сайта на АПИ сдружението е трябвало да полага хоризонталната маркировка на републиканските пътища в Югозападен район - вкл. облаастите Благоевград, Кюстендил, Перник и София.
Мениджърът на "Битулайт" Антон Тасков казва пред "24 часа", че до юли 2021 г. е доставил светлоотразителна боя за 600 000 лв. за този участък от АМ "Струма".
Възлагането на обновяването на маркировката е станало на 21 април, но не е изпълнено - с изключение на обновяване на разделителната линия между активната и изпреварващата лента в района на катастрофата преди седмица (по данни на АПИ за "24 часа").
В сайта на "Автомагистрали" може да се види, че текущи ремонти или полагания на маркировка са продължили да се изпълняват и по време на мандата на служебния кабинет. От държавната компания все още не са дали публична информация след катастрофата, защото тече вътрешно разследване.
Договорът за доставката и монтажа на мантинели в Югозападен регион е сключен от АПИ през 2018 г. със сдружението "Пътна безопасност - Югозапад", в което влизат "Ел Те Ай" АД София и "КМВ-системи за пътна безопасност" ООД, Перник. Срокът на изпълнението му е 4-годишен.
Сдружението е било единствeният кандидат за обособената позиция, по която са договорени 6,7 млн. лв. без ДДС. През лятото на 2021 г. обаче служебното ръководство на МРРБ открива, че договорът с "Пътна безопасност - Югозапад" вече е надвишен многократно спрямо първоначалната си стойност. По данни на "Медиапул" от АПИ по него са изпълнени дейности за над 59 млн. лв., а са разплатени над 21,7 млн. лв.
Проблемът става ясен, когато идва време за поставянето на мантинели и маркировка по отсечка между Владая и Драгичево, а АПИ изпада в ситуация, в която не може да реши дали да продължи да надплаща по стария договор и да наруши закона, или да забави пускането в експлоатация на новоремонтираното трасе.
Фаталният автобус е бил без лиценз за международен превоз, отнемат разрешителното на компанията
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: