Кой отговаря за мантинелите и маркировката на АМ "Струма"

Катастрофата на македонския автобус на АМ "Струма" освети серия от проблеми, свързани както с проектирането на проблемната отсечка от магистралата, така и с неадекватната й поддръжка.

Автомобилният състезател Димитър Илиев направи нагледен анализ, от който се вижда, че маркировката е изтъркана или подвежда шофьорите, предупредителните знаци липсват, светлоотразителните елементи липсват или са закрити от рекламни лепенки.

Табелата, която би трябвало да предупреждава за предстоящо отклонение от магистралата за чешма, e лежала край пътя от 7 месеца, без никой да обърне внимание на падането й.

Правят впечатление и изтриванията по защрихованата маркировка край "острова", който огражда отбивката от активната лента на АМ "Струма" при 30 км, от които може да се съди, че шофьорът на автобуса съвсем не е единственият водач, който се е отклонявал близо до мантинелите вдясно.

Състезателят Димитър Илиев: Маркировката на участъка от АМ "Струма" е неадекватна (видео)

"Аз съм имал поне 5-6 близки разминавания с тази мантинела от вероятно 1000 преминавания. Знам я, че е там, знам, че има проблем в тъмното да преценя разстоянието между нея и платното и въпреки това ми се е случвало да минавам през защрихованото", потвърждава и бизнесменът Димитър Ганчев, който посочва, че минава през този маршрут всяка вечер.

Проблемите се виждат и във видеозапис, направен от шофьор само ден и половина преди фаталния инцидент.

АМ "Струма" се стопанисва от областните управления на АПИ, а ремонтно-възстановителните работи са възложени на държавната "Автомагистрали" ЕАД с договор от края на 2026 г. Дружеството е във фокуса на серия от проверки заради авансовите разплащания с подизпълнители - най-вече заради схемата с парите за строителството на 6 лота на "Хемус".

Вторият проблем с "Автомагистрали" са именно договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската мрежа, по които АПИ е разполагала само с 380 млн. лв. за цялата година, но са били договорени дейности за над 1 млрд. лв.

Във вторник ГЕРБ обвиниха служебния кабинет за това, че маркировката на проблемния участък на АМ "Струма" е трябвало да се подмени през 2021 г по задание на АПИ, но това не е направено заради "спряната поддръжка на пътищата".

Договорът за маркировката на АМ "Струма" е с "Битулайт 2018" ("Битулайт ООД и "Беличански къщи" ЕООД) и е подписан през януари 2021 г. за петгодишен срок. Според справка в сайта на АПИ сдружението е трябвало да полага хоризонталната маркировка на републиканските пътища в Югозападен район - вкл. облаастите Благоевград, Кюстендил, Перник и София.

Мениджърът на "Битулайт" Антон Тасков казва пред "24 часа", че до юли 2021 г. е доставил светлоотразителна боя за 600 000 лв. за този участък от АМ "Струма".

Възлагането на обновяването на маркировката е станало на 21 април, но не е изпълнено - с изключение на обновяване на разделителната линия между активната и изпреварващата лента в района на катастрофата преди седмица (по данни на АПИ за "24 часа").

В сайта на "Автомагистрали" може да се види, че текущи ремонти или полагания на маркировка са продължили да се изпълняват и по време на мандата на служебния кабинет. От държавната компания все още не са дали публична информация след катастрофата, защото тече вътрешно разследване.

Договорът за доставката и монтажа на мантинели в Югозападен регион е сключен от АПИ през 2018 г. със сдружението "Пътна безопасност - Югозапад", в което влизат "Ел Те Ай" АД София и "КМВ-системи за пътна безопасност" ООД, Перник. Срокът на изпълнението му е 4-годишен.

Сдружението е било единствeният кандидат за обособената позиция, по която са договорени 6,7 млн. лв. без ДДС. През лятото на 2021 г. обаче служебното ръководство на МРРБ открива, че договорът с "Пътна безопасност - Югозапад" вече е надвишен многократно спрямо първоначалната си стойност. По данни на "Медиапул" от АПИ по него са изпълнени дейности за над 59 млн. лв., а са разплатени над 21,7 млн. лв.

Проблемът става ясен, когато идва време за поставянето на мантинели и маркировка по отсечка между Владая и Драгичево, а АПИ изпада в ситуация, в която не може да реши дали да продължи да надплаща по стария договор и да наруши закона, или да забави пускането в експлоатация на новоремонтираното трасе.


Фаталният автобус е бил без лиценз за международен превоз, отнемат разрешителното на компанията


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple слуша руската цензура и спира достъпа до медии

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024