"Москвич" слага само надписа "Произведено в Русия" в Москва. Всичко останало е от Китай

На 23 ноември бе открита "поточната линия" на "Москвич" в Москва в бившия завод на "Рено". Руски блогър обаче публикува видео, в което твърди, че колите не само са напълно китайски, но и се произвеждат изцяло на територията на Поднебесната империя.

За да станат руски, някои части на автомобилите се разглобяват и така се пращат в Русия, за да могат в московския завод те просто да бъде окомплектовани наново. Производство в класическия смисъл на думата, извън поставянето на табелите "Москвич" и "Произведено в Русия", в завода в Москва няма. Късото видеото е споделено в Twitter от NEXTA TV.

Новината за планираното възкресение на съветската марка автомобили дойде през лятото, след като западни автомобилни концерни напуснаха страната заради инвазията на режима на Владимир Путин в Украйна. Руски медии още тогава съобщиха, че новите коли ще се правят в завода на "Рено", който бе национализиран след оттеглянето на френската компания. Там, твърди кметът на Москва Сергей Собянин, до края на годината ще са готови 400 бензинови и 200 електрически автомобила.

Бързо стана ясно, че новият модел на фалиралата отдавна съветска марка всъщност е точно копие на китайския кросоувър JAC JS4 в две модификации - с бензинов и електрически двигател. Колите изглеждат напълно идентични - разликата е в емблемата на предния капак и името на модела. "Руският" вариант се казва "Москвич Яуза".

За възобновяване на автомобилопроизводството се наложи сътрудничество с китайския автомобилен производител Jac Motors, а в рекламни видеоклипове се говореше за помощта на китайците към "руските им приятели". Всъщност става дума за повече от помощ.

Произведеният изцяло в Китай автомобил получава титлата "Произведено в Русия", учуден е блогърът. И носи името "Москвич".

На този фон Руското министерство на промишлеността обяви, че производството в "Москвич" ще осигурява около 40 000 работни места в Русия. Дали това е така или част от кремълската пропаганда? Здравата логика подсказва, че е по-скоро второто. Факт е обаче, че автомобилният сектор е един от най-засегнатите от санкциите срещу Москва заради инвазията в Украйна. От началото на войната до края на октомври продажбите на нови автомобили в Русия са спаднали с 60% на годишна база.

В "приятелското" сътрудничество между Русия и Китай за възраждането на "Москвич" обаче има и западна следа. И тя води до германската автоиндустрия и в частност Volkswagen.

Компанията, произвеждаща китайските автомобили - JAC Motors, и Volkswagen Group обявяват съвместно предприятие за производство на електрически автомобили за китайския пазар през 2017 г. Марката трябва да е SEAT (също собственост на Volkswagen). През март 2018 г. официално се ражда съвместното предприятие JAC-Volkswagen, което обаче работи с новата марка Sol. Първият продукт е автомобилът SOL E20X - електрически кросоувър, комбинация между инженеринг на JAC iEV40 (JAC Refine S2 EV), но с предна част, моделирана от центъра на SEAT в Испания.

През 2020 г. Volkswagen Group заявява намерение да увеличи капитала на съвместното предприятие Jac-Volkswagen, като собствеността ѝ се повиши от 50% на 75%. Сделката изисква и инвестиции в JAG (JAC Group) - това е компанията-майка на JAC Motors (която стои зад т.нар. нов "Москвич"). Споразумението между страните, което подлежи на обичайните регулаторни одобрения, предвижда инвестиция от около 1 млрд. евро. По този начин Volkswagen Group ще придобие 75% от Jac-Volkswagen и съответно 50% от компанията-майка, собственик на дружеството, "помагащо" Русия с "Москвич".

Връзките и бизнес отношенията между автомобилния бранш в Германия и Китай са трайни. Както и германските инвестиции в социалистическата страна, като тук са не само Volkswagen, но и Mercedes Benz, и BMW. Запазването на пазарния дял на немските компании в Китай бе важна част от последната визита на канцлера Олаф Шолц в Пекин преди седмици.

Въпросът за мястото на Volkswagen на руския пазар, няма еднозначен отговор.

В първите месеци на войната се появиха съобщения, че концернът замразява производството си в руските си заводи. Прекратено бе и сътрудничеството с руската компания Gaz. Преди дни обаче прокремълската Gazeta.ru съобщи, че в Русия се продава новият Volkswagen Arteon - на цена от около 4,15 млн. рубли или 65 хил. евро.

През октомври новината бе, че Volkswagen разглежда различни сценарии, един от които е да продаде активите си в Русия. За потенциалната продажба първо съобщи германският вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung. "Съществува ясна воля да се изтеглим напълно от страната", твърди пред FAZ неназован източник, близък до надзорния орган на автомобилния гигант.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Ицо Хазарта: Нека те помоля да говорим български език

Изпълнителят пусна кратък клип по случай 24 май

11:12 - 24.05.2024
Важно днес

Загинали и ранени, след като сграда рухна до плажа в Палма де Майорка

Има опасения, че има още затрупани хора сред отломките

10:02 - 24.05.2024
Важно днес

САЩ наказват Грузия с визови ограничения заради спорния закон за чуждите агенти

САЩ налагат по-строга политика за издаване на визи за "съучастниците в подкопаването на демокрацията в Грузия"

09:31 - 24.05.2024
Важно днес

На 24 май празнуваме Деня на българската азбука, просвета и култура

България отбелязва празника с концерти и тържества в цялата страна

08:59 - 24.05.2024
Бизнес

IAB MIXX Awards 2024 оцени най-добрите дигитални маркетингови кампании през годината

Тази година над 70 заявки се съревноваваха на финала на IAB MIXX Awards Bulgaria 2024. Международното жури отличи най-добрите локални маркетингови кампании за изминалата година.

21:23 - 23.05.2024
Важно днес

ООН утвърди Международен ден в памет на жертвите от геноцида в Сребреница

11 юли ще бъде отбелязан още тази година. България подкрепи резолюцията на ООН

19:33 - 23.05.2024