Тя е родена през 1947 г. в югозападната китайска провинция Гуейджоу в бедно семейство. Не е ходила на училище като дете, има 7 братя и сестри. Едва оцелява по време на т.нар. Голям китайски глад през 60-те години на миналия век, предизвикан от икономическите реформи на комунистическия лидер Мао Дзедун.
Днес е известна като “най-горещата жена на Китай“, а Forbes China оценява състоянието ѝ на 1,05 милиарда долара.
Тао Хуаби вече наднича от рафтовете в магазините и кухните не само в Китай, но и по света. Тя е дамата, която гледа строго от етикета на бурканчетата с хрупкав сос от люти чушки с марката “Лао Ган Ма” (Lao Gan Ma Spicy Chilli Crisp), разказва британският “Гардиън“.
Историята на живота ѝ преобръща популярната сентенция от родната ѝ и много бедна китайска провинция, която гласи: “Нито три метра равна земя, нито три дни без дъжд, нито семейство с три сребърни монети.”
Тао струва много повече от три сребърни монети.
По време на Големия глад, тя и семейството оцеляват, като се хранят с диви растения и корените им. Тао експериментира с начините, по които може да се консумира единствената налична храна и не спира да се опитва да ѝ придаде някакъв вкус. Така - в битката за живот, се ражда и първият чили сос на младата китайка, разказва сайтът “What`s on weibo”, представяйки биографичната ѝ книга.
Тао се омъжва, когато е на 20 години, но щастливият семеен живот не продължава дълго - няколко години по-късно съпругът се разболява тежко.
Тао е неграмотна, а някой трябва да изкарва пари и за лечението, и за образованието на двамата сина. Тя се принуждава да напусне родното село и да потърси работа в град Гуанджоу. Успява - в местна фабрика. Усилията ѝ не спасяват живота на мъжа ѝ и се връща обратно, за да гледа момчетата. Продава оризова извара и зеленчуци, а страстта към готвенето не я напуска.
Започва работа в магазин за юфка и дава съвети как тя да стане по-вкусна с чили масло. Успехът ѝ вдъхва кураж да започне собствен бизнес.
През 90-те години на миналия век сбъдва първата голяма мечта - открива своя “Икономичен ресторант” в град Гуейян. През населеното място минава магистрала, а шофьорите на камиони, които храни, получавали безплатни буркани от лютивия сос. Славата му се разнася, а “рекламната кампания” е толкова успешна, че през 1996 г. тя открива фабрика в една къща в Гуян и година по-късно се ражда компанията Lao Gan Ma Special Flavour Foodstuffs Company.
Днес, според сайта на компанията, тя произвежда 1,3 милиона бутилки на ден от червено-черния, лъскав, хрупкав сос от люти чушки с емблематичния етикет, на който е ликът на Тао.
За сравнение - кетчупът на Heinz произвежда в 1,8 милиона опаковки дневно.
В Китай хрупкавия чили сос върви с всичко. За разлика от кетчупа, той може да се сложи и в сладолед. Марката е толкова популярна, че вече процъфтява бизнес с моливи, фланелки, калъфи за телефони и какво ли още не с физиономията и ретро етикета на “Лао Ган Ма” Тръгва и шега, че когато китаец се задомява, взима две жени - годеницата си и Тао Хуаби.
Продуктът е толкова популярен, че през 2016 г. Bloomberg приписва на “Лао Ган Ма” заслугата да помогне на исторически бедния Гуейджоу да постигне 10,5% икономически растеж - вторият най-бърз ръст от всички китайски провинции през тази година и изпреварващ националния темп на развитие от 6,7%.
Хрупкавият чили сос на Хуаби става все по-търсен и в чужбина, особено в САЩ и Великобритания, където през последните години се появиха няколко бутикови версии.
Изследователски доклад за подправката, изготвен от двама учени от Университета за чуждестранни изследвания в Гуандун в Гуанджоу, приписва успеха ѝ в чужбина на етикета с Тау Хуаби. “Лао Ган Ма” умишлено поставя на опаковката на продукта си необикновена, средностатистическа и стара китайка, което предизвиква силното любопитство на чуждестранните потребители“, се казва в доклада.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: