Снимка: © Getty Images

Комисията за защита на потребителите реши да направи проверка, след като А1 и Теленор едновременно обявиха оскъпяване на месечните си абонаментни такси. В сряда Vivacom също съобщи, че ще вдигне цените на плановете с по 0,50 или 1 лв. с ДДС.  

КЗП ще проверява "дали планираните промени биха били в съответствие с клаузите в конкретните договори и с одобрените общи условия", както и дали представянето на новите параметри, период и обхват на прилагане на таксите е било коректно. 

Мотивът на двете компании за готвените промени в цените беше свързан с натрупващата се инфлация от 2020 и 2021 г. Промените ще засегнат както сметките на частните, така и на корпоративните им клиенти.

При А1 прогнозното поскъпване ще е 4,1%, докато Теленор обяви "около 5 на сто" увеличение на цените. 

И двата мобилни оператора посочват, че възможността за индексиране на цените заради годишната инфлация е част от договорните условия и това не води до автоматична възможност за предсрочно прекратяване без неустойки. 

КЗП е един от регулаторите, чийто председател Димитър Маргаритов е с отдавна изтекъл мандат - още от март 2020 г. Той и двамата членове на комисията бяха назначени през 2015 г. с петгодишен мандат, като номинациите бяха направени от тогавашния Реформаторски блок. 

Междувременно икономистът Георги Ангелов обвърза новината за поскъпването на мобилните услуги с нуждата от по-внимателно обмисляне на държавните помощи за бизнесите, които плащат по-скъп ток

"Мобилните оператори повишават цените с оправдание, че има инфлация. Инфлацията почти изцяло е движена от цената на енергията, така че реално мобилните оператори вдигат цените заради скъпия ток. Много други бизнеси правят същото. С други думи, бизнесът вдига цените, за да компенсира скъпия ток.В същото време, обаче, бизнес асоциациите искат държавата да компенсира 75% от поскъпването на тока за бизнеса - и то безлимитно", коментира Ангелов във Facebook. 

Той посочва, че това би довело до "двойна компенсация" за някои бизнеси, които вече са повишили цените на стоките и услугите си - в някои случаи поскъпването е около 40-50% за няколко месеца заради скъпия ток. 

"Оптималната политика би била да се изследва сектор по сектор - колко са се увеличили енергийните разходи, колко са вдигнати цените и да се компенсира само разликата между двете. Съответно, това може да се заложи във формулата за компенсиране на бизнеса - колкото повече са увеличени цените в един сектор спрямо разходите за ток, толкова по-малко компенсиране. Това ще е и стимул бизнесът да не прекалява с вдигането на цените, след като получава и компенсации", пише той. 


Vivacom също готви поскъпване на месечните абонаменти с до 1 лв. с ДДС


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Слави Трифонов: "Продължаваме промяната" много често правят каквото си искат

ИТН изрази недоволство от липса на диалог с коалиционните партньори

Путин: Разширяването на НАТО ще изисква реакция от Москва

Руският президент каза, че вижда заплаха в разширяването на Алианса

И McDonald's напуска Русия, продава бизнеса си след повече от 30 г. в страната

Първият ресторант носеше символична тежест за въвеждането на западния модел в Русия 

Съдът: Хора на високи държавни позиции са взели участие в схемата за пране на пари от "Хемус"

Желанието на единствения обвиняем за парична гаранция бе отхвърлено

Кирил Петков обяви по-високи компенсации за ток за бизнеса

Срещата с работодателите идва в навечерието на национален протест

Румен Радев: Руските МиГ-29 могат да летят най-много още около година

Президентът изрази опасенията си, че договорените със САЩ самолети са малко на брой

От фабрика на Renault - сега за "Москвич" - завръщане в миналото за Русия след инвазията

Френският автомобилен гигант се е съгласил на национализация - с опция да се завърне евентуално до 6 години

"За едни 12 точки": За кого гласува българското жури на "Евровизия"

Тази година журито не подкрепи песента победител на Украйна, което предизвика вълна от реакции в социалните мрежи