"Перущица срещу Рут": Лошият вкус не е наказуем

Повечето съвременни български политици по правило са морални и родолюбиви защитници на правдата и българщината, които самоотвержено защитават страната, народа и историята си с цената на всичко.

Най-пресният пример за такава самоотверженост и засвидетелстване на национално самосъзнание даде кметицата на Перущица Мария Вълканова, която е сигнализирала прокуратурата във връзка с фотосесия на Рут Колева за сп. Elle, на която певицата позира по предизвикателно облекло върху мраморен саркофаг, част от мемориалния комплекс в града, наречен "Паметник на трите поколения".

В обяснително-извинителен пост във Facebook на Рут Колева, тя казва, че паметникът е целият в "надписи "Що е черно на сапун", свастики, вулгарни изрази на английски език, грозни графити, купчини боклук и падащи плочки", както и че районът около въпросния саркофаг мирише на урина, а пътят до него е осеян с дупки.

При това положение не е ясно защо Мария Вълканова привлича общественото внимание върху очевидно лошото стопанисване на обект, който попада в обхвата на общинските ѝ задължения.

Това далеч не е единственият български паметник, който има подобна съдба.

Tемата за паметниците, историята и оказването на почит към българските герои е много по-голяма от Рут Колева и заслужава внимание предвид повсеместната "мозъчна мъгла", която обвива повечето хора у нас, както и предвид опитите за подмяна на исторически факти, чиито жертви са безброй.

Ако кметицата е толкова загрижена за патриотичния облик на Перущица, защо до момента не е призовала МВР и прокуратурата да потърсят кой драска свастики по паметници и саркофази, които се намират под нейната юрисдикция? Защото докато снимките, били те и неиздържани според вкуса на мнозина, не са законово нарушение, то изписването на нацистки символи е такова. Лошият вкус не е нелегален, но свастиките са.

Може би случаят "Перущица срещу Рут" е повод да се замислим какво разбираме от паметници и какво разбираме от патриотизъм. Всъщност, "паметникът на трите поколения" е един от примерите за присвояване на възрожденската история за целите на комунистическата пропаганда по време на режима на Тодор Живков.

По време на 100-годишнината от Априлското въстание БКП поръчва паметник, който е посветен не само на саможертвата на Перущица по време на въстанието, а и на участниците в Септемврийското въстание от 1923 г. (организирано от БКП) и преврата на 9 септември 1944.

Иначе казано: комунистическите идеолози яхват историята и забъркват коктейл от дати и събития, които реално не стоят на една историческа и емоционална плоскост.

Докато Априлското въстание е своеобразният връх на националноосвободителното движение и белег за висотата на българския дух по време на Османското робство, то Септемврийското е понятие, наложено от българската марксистка историография и дело на леви земеделци и анархисти, насочено към т.нар. установяване на "работническо-селско правителство".

Самото съвместяване на двете въстания в един паметник е лишено от логика, извън тази на присвояването на исторически събития с пропагандни цели. И само по себе си е исторически кич.

Което, разбира се, не прави позирането върху паметник в предизвикателна поза добро естетическо и модно лайфстайл решение. Просто прави възмущението от фотосесията да изглежда като обикновен предизборен вятър. Като добавим и словосъчетанието "сезирана е прокуратурата" и ето ви ги три дни национален ефир, което за кмет на Пещурица си е като Оскар за Асен Блатечки.

Подобни актове на лицемерие, волно или неволно вписващи се в наратива на шумния, изкривен, човеконенавистен "патриотизъм" на някои български партии и политици, са още един пирон в ковчега на автентичната любов към родината. Патриотизмът у нас е сведен до татуировки, шевици, хора пред Народния театър, ксенофобия и вицове относно народния уклон към писане на мръсни думи по паметници.

Дали това означава, че в опитите си за оригиналност, звездите и криейтив хората трябва да прекрачват граници? Със сигурност не.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Култура

Мартин Пар - човекът, който промени документалната фотография, е починал на 73 години

Наричан „хроникьор на британския живот“, Мартин Пар оставя след себе си над 120 книги и хиляди кадри

20:15 - 07.12.2025
Спорт

“Левски” се завърна към победите след успех срещу “Спартак” (Варна)

“Левски” завършва календарната година с 44 точки

19:56 - 07.12.2025
Важно днес

Благомир Коцев би се кандидатирал за президент, ако хората го поискат

Въпросът обаче не е на дневен ред на този етап

19:25 - 07.12.2025
Важно днес

Почина основателят на "Фантастико" Валери Николов

Той е починал на 74-годишна възраст след продължително боледуване

18:06 - 07.12.2025
Спорт

Ландо Норис спечели първата си титла във Формула 1

Без много драма, но с много напрежение в Абу Даби

17:11 - 07.12.2025
Важно днес

Красен Станчев: Бюджет 2026 създава опашки от искащи пред тези, които доят хората

Новият бюджет не решава проблемите и хората ще го разберат много бързо, смята икономистът

16:58 - 07.12.2025
Важно днес

Делян Добрев: Допуснахме много грешки с гласуването на бюджета

ГЕРБ припознавали втория вариант на бюджета като свой, предишният бил на мнозинството

16:06 - 07.12.2025
Важно днес

Пеевски организира контрапротести в защита на правителството

Структурите на ДПС по места обявяват демонстрации под мотото "Не на омразата"

13:31 - 07.12.2025
Важно днес

Гръцките фермери отново затвориха границата между Гърция и България

Спряно е движението на камиони през пунктовете “Кулата - Промахон” и “Илинден-Ексохи”

13:28 - 07.12.2025